Οι εισπράξεις του ΕΦΚΑ διασφάλισαν το υπερπλεόνασμα

tsakalotos.jpg

Ευκλείδης Τσακλώτος EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη

Χαμηλότερη ανάπτυξη 1,6% αλλά μεγαλύτερο πλεόνασμα σε σχέση με το 1,75% του ελληνικού προγράμματος προβλέπει για το 2017 ο νέος προϋπολογισμός, του οποίου το τελικό σχέδιο κατατίθεται αύριο στη Βουλή.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 φαίνεται να διαμορφώνεται κοντά στην περιοχή του 2,3% με 2,4% του ΑΕΠ ή 4,2 δισ. ευρώ χωρίς την ενσωμάτωση του μερίσματος των 1,4 δισ. ευρώ που θα μοιράσει τον επόμενο μήνα η κυβέρνηση και θα επιμεριστεί μαζί με τις υπόλοιπες δαπάνες της γενικής κυβέρνησης. Εάν ληφθεί υπόψη και αυτό το ποσό, τότε το πλεόνασμα υπερακοντίζεται στο 3,1% του ΑΕΠ ή στα 5,6 δισ. ευρώ έναντι πρώτης εκτίμησης (με το προσχέδιο) για 2,21% του ΑΕΠ.

Τη διαφορά στο πλεόνασμα του 2017 έκαναν τα καλύτερα αποτελέσματα των εισπράξεων από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) που οδήγησαν σε ακόμη μεγαλύτερα επίπεδα το συγκεκριμένο μέγεθος. Ε

ίναι χαρακτηριστικό ότι ενώ η αρχική πρόβλεψη κυβέρνησης-δανειστών ήταν για έλλειμμα 940 εκατ. ευρώ, τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Γενικό Λογιστηρίου δείχνουν εισπράξεις περίπου 600 εκατ. ευρώ από τον ΕΦΚΑ και -ω του θαύματος- είχε για πρώτη φορά ο προϋπολογισμός εκτός από «μαύρες» και «άσπρες» τρύπες (σ.σ.: 1,54 δισ.) στα έσοδα.

Για το 2018 ο στόχος για το πλεόνασμα αυξάνει στο 3,6% του ΑΕΠ και με τις Βρυξέλλες να πιστεύουν ότι η Αθήνα μπορεί να πετύχει ένα ακόμη ρεκόρ, σε αντίθεση με το ΔΝΤ που εξακολουθεί να μην πείθεται από αυτές τις δημοσιονομικές επιδόσεις, θεωρώντας ότι αυτές στηρίζονται σε έκτακτα μέτρα.

Αρα για το Ταμείο ο πήχης έχει ανέβει πολύ ψηλά και καλό θα ήταν να προσγειωθεί στο 2,2% ή στην καλύτερη περίπτωση στο 2,6% του ΑΕΠ.

Ο προβληματισμός πάντως για το πλεόνασμα του 2018 υπάρχει και για να επιτευχθεί προϋποθέτει ανάλογες επιδόσεις από την πλευρά της ελληνικής οικονομίας.

Αν η χώρα δεν πιάσει 2,5% ανάπτυξη που προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός και υποχρεωθεί σε αναθεώρηση του στόχου για το ΑΕΠ λίγο μετά τη συμπλήρωση του α’ εξαμήνου, τότε δύσκολα θα αποφύγει και τα νέα μέτρα. Ας σημειωθεί ότι το 2017 ο ρυθμός μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας έχει αναθεωρηθεί επί το χειρότερο στο 1,8% μία φορά με το προσχέδιο του προϋπολογισμού και οσονούπω μία δεύτερη στο 1,6% του ΑΕΠ με το αυριανό τελικό σχέδιο.

Με τα σενάρια αυτά να μην απέχουν πολύ από την πραγματικότητα, η λήψη νέων παρεμβάσεων για το 2018 μάλλον «κρέμεται από μια κλωστή».

Οι θεσμοί θέλοντας να κλείσουν γρήγορα την 3η αξιολόγηση (τεχνική συμφωνία, SLA, στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου) θέλουν να μεταφέρουν τη συζήτηση για «διορθωτικά μέτρα» στην επόμενη αξιολόγηση, που θα είναι και η «τελική» για την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια.

Για την ώρα το 2018 ξεκινά με την επιβολή 12 ψηφισμένων μέτρων από τα οποία ξεχωρίζουν: οι παρεμβάσεις στα επιδόματα, η αύξηση της εισφοράς για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η φορολόγηση δραστηριοτήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων (τύπου Airbnb), η καθιέρωση φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, η κατάργηση της μείωσης του φόρου εισοδήματος για ιατρικές δαπάνες, η κατάργηση της έκπτωσης κατά 1,5% στη φορολογία εισοδήματος, ο φόρος υπεραξίας στις πωλήσεις των ακινήτων, η αύξηση ΦΠΑ σε 32 νησιά κ.ά.

6,75 δισ. για επενδύσεις

Με αυτή τη «δωδεκάδα» η κυβέρνηση υπολογίζει σε 1 δισ. παραπάνω φόρους το 2018 από την άμεση και την έμμεση φορολογία.

Αν δεν αλλάξει κάτι στον τελικό λογαριασμό, οι άμεσοι φόροι προβλέπεται να φτάσουν στα 20,8 δισ. το 2018 από 20,4 δισ. φέτος και οι έμμεσοι στα 27,6 δισ. από 27 δισ. ευρώ που είναι η εκτίμηση για τη φετινή χρονιά.

Τα συνολικά έσοδα του κράτους θα ανέλθουν στα 54,4 δισ., ενώ θα διατηρηθεί η πίεση στις δαπάνες, οι οποίες το 2018 θα είναι μειωμένες κατά 400 εκατ. ευρώ στα 55,6 δισ.

Βασικός πυλώνας της ανάπτυξης είναι οι επενδύσεις, όπου για τη νέα χρονιά προβλέπεται να διατεθούν 6,75 δισ. στην αγορά, ενώ στη «δεξαμενή» αυτή δεν περιλαμβάνονται τα λεφτά που θα εκταμιευτούν τον Φεβρουάριο για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων χρεών του Δημοσίου.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας