Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ τον Μάη του ’68

tainia1.jpg

«Γκοντάρ, Αγάπη μου» του Μισέλ Χαζαναβίσιους «Γκοντάρ, Αγάπη μου» του Μισέλ Χαζαναβίσιους

Γκοντάρ, αγάπη μου ★★★☆☆

(Le Redoutable, Γαλλία, Ιταλία, Μιανμάρ, 2017, 107’)

  • σκηνοθεσία: Μισέλ Χαζαναβίσιους
  • ηθοποιοί: Λουί Γκαρέλ, Στέισι Μάρτιν, Μπερενίς Μπεζό

Ο Μισέλ Χαζαναβίσιους έκανε μια ταινία για τον Ζαν-Λικ Γκοντάρ, την οποία ο ίδιος ο Γκοντάρ χαρακτήρισε «βλακεία» -κάτι που, δεδομένης της αντιδραστικής προσωπικότητας του Γάλλου auteur, μπορεί κανείς να θεωρήσει και κομπλιμέντο.

Μετά το «The Artist», που τον έκανε αναγνωρίσιμο όνομα σ’ ολόκληρο τον κόσμο, και το «The Search», που τον έκανε να θέλει να κρυφτεί για λίγο, ο Χαζαναβίσιους έκανε το τολμηρό βήμα ενός φιλμ για το ιερό τέρας του σινεμά όσο ο ίδιος βρίσκεται εν ζωή. Για την ακρίβεια η ταινία βασίζεται στο βιβλίο της Αν Βιαζέμσκι, της μούσας του Ρομπέρ Μπρεσόν και αμέσως μετά του Γκοντάρ, που την παντρεύτηκε στα 19 της χρόνια, όταν εκείνος ήταν 37 (και που έφυγε μόλις τον Οκτώβριο από τη ζωή). Αρα αυτή δεν είναι μια βιογραφία, είναι μια ταινία για το βλέμμα: των άλλων προς τον Γκοντάρ και του ίδιου προς τον κόσμο μέσα από τα εμβληματικά γυαλιά του.

Η ταινία εκτυλίσσεται τον Μάη του ’68, όταν το Παρίσι βράζει και η επανάσταση ξυπνά, ενώ ο Γκοντάρ, πιστός μαοϊστής κι εκπρόσωπος ώς τότε του νέου, του ρηξικέλευθου, του επαναστατικού, συνειδητοποιεί ότι έχει γίνει ο ίδιος κατεστημένο κι αποφασίζει να κόψει τους δεσμούς του με το σινεμά όπως υφίστατο ώς τότε και με το κοινό.

Γραμμένο και σκηνοθετημένο με εξαιρετική χάρη και χιούμορ, με διασκεδαστικές φορμαλιστικές αναφορές στο έργο του Γκοντάρ, με μια σινεφιλική ελαφρότητα κι ένα ενδιαφέρον μείγμα σεβασμού και αυθάδειας, το «Γκοντάρ, αγάπη μου» δεν είναι ένας φόρος τιμής στον Γάλλο δημιουργό, ούτε εκφράζει δέος και θαυμασμό για το σινεμά του, γι’ αυτό και θα εκνευρίσει τους πιστούς του.

Αλλά, με πρωταγωνιστή έναν Λουί Γκαρέλ σε μια εξαιρετικά εμπνευσμένη ερμηνεία, είναι μια τρυφερή, κωμική ματιά σ’ έναν δημιουργό που το μεγαλύτερο επίτευγμά του ήταν πως, στο απόγειο της δόξας του, δεν φοβήθηκε ν’ αναθεωρήσει τον εαυτό του.

ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΛΑΪΣ (θερινός)

Ακρότητες ★★★☆☆

Ακρότητες

(First Reformed, ΗΠΑ, 2017, 113’)

  • σκηνοθεσία: Πολ Σρέιντερ
  • ηθοποιοί: Ιθαν Χοκ, Αμάντα Σέιφριντ

Η νέα ταινία του Πολ Σρέιντερ, με επίσημη πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, η ιστορία ενός ήρωα που διακατέχεται από υπαρξιακές ενοχές, θα ήταν ακόμα πιο απολαυστική, μόνο αν ο ίδιος δεν την είχε ξεπεράσει επανειλημμένα στο παρελθόν.

Σεναριογράφος του «Ταξιτζή», του «Οργισμένου ειδώλου», του «Τελευταίου πειρασμού», σκηνοθέτης του «Επάγγελμα: Ζιγκολό», του «Mishima», ο Σρέιντερ είναι ο κατεξοχήν καλλιτέχνης που βυθίζεται στις εμμονές, τις ενοχές, τα πάθη και τις αμφιβολίες του κι απ’ αυτά συνθέτει επώδυνο και συναρπαστικό σινεμά –και οι «Ακρότητες» δεν αποτελούν εξαίρεση.

Αντι-ήρωας της ταινίας είναι ο αιδεσιμότατος Τόλερ, ένας ιερέας σε κρίση, γεμάτος τύψεις για τον θάνατο του γιου του. Οταν μια νέα, έγκυος γυναίκα της ενορίας του, τού ζητήσει βοήθεια για τη «σωτηρία» του αυτοκαταστροφικού συζύγου της, ο Τόλερ θα βρει ευκαιρία για εξιλέωση. Παράλληλα θα συνεχίσει να γράφει καθημερινά το ημερολόγιο/εξομολόγηση/τιμωρία του σαν άλλη προσευχή.

Οι «Ακρότητες» είναι ένα φιλμ θρησκευτικό-ανθρωπιστικό, σε απευθείας συζήτηση με το «Ημερολόγιο ενός εφημέριου» και γενικά με το σινεμά του Ρομπέρ Μπρεσόν στα άδεια κάδρα, αυστηρά και μινιμαλιστικά, με τα σύμβολα να δεσπόζουν και τον ήρωα με σκυμμένο κεφάλι για να κρύψει την ανεπάρκεια που νιώθει για τον εαυτό του. Ταυτόχρονα όμως είναι κι ένα εμπορικό μεταφυσικό θρίλερ με περιβαλλοντικό ακτιβισμό: ο συνδυασμός φέρνει στην ταινία και την πρωτοτυπία και την αδυναμία της.

Ο Ιθαν Χοκ στον πρωταγωνιστικό ρόλο χτίζει πραγματικά έναν ήρωα γεμάτο αντιθέσεις και με τεράστιο εσωτερικό βάρος, ενώ το σενάριο κάνει παραστρατήματα που κατά στιγμές αγγίζουν την παρωδία και διασπώνται σ’ ένα φευγάτο, αμήχανο φινάλε. Εστω κι έτσι, οι θαρραλέες αισθητικές επιλογές και η αληθινή αγωνία στην καρδιά της φτιάχνουν μια ταινία αυθεντική και σαρωτική, στην οποία δύσκολα μπορείς ν’ αντισταθείς, τουλάχιστον για όσο διαρκεί.

ODEON STARCITY, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ΑΒΑΝΑ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΚΟΡΑΛΙ ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΛΑΟΥΡΑ, ΑΝΟΙΞΗ, ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ

Jurassic World: Το βασίλειο έπεσε ★★★☆☆

Jurassic World: Το βασίλειο έπεσε

(Jurassic World: Fallen Kingdom, ΗΠΑ, Ισπανία, 2018, 128’)

  • σκηνοθεσία: Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα
  • ηθοποιοί: Κρις Πρατ, Μπράις Ντάλας Χάουαρντ

Πριν από τρία χρόνια το θεματικό πάρκο του Jurassic World καταστράφηκε ολοσχερώς από τους δεινοσαύρους που βγήκαν από τα κλουβιά τους –πράγμα που οδήγησε στην εξαιρετικά επιτυχημένη αναβίωση της σειράς ταινιών από τον Κόλιν Τρεβόροου. Φέτος οι δεινόσαυροι απειλούνται από το ηφαίστειο του νησιού που εκρήγνυται και ο Οουεν με την Κλερ αναλαμβάνουν να διασώσουν τα πλάσματα που έχουν μάθει ν’ αγαπούν, διαπιστώνοντας στην πορεία ότι η καταστροφή οφείλεται σε μια στυγερή συνωμοσία κι ότι ταυτόχρονα θα χρειαστεί να διασώσουν την ανθρωπότητα –πράγμα που οδηγεί σε μια εξίσου θεαματική και σέξι περιπέτεια, αυτή τη φορά με την υπογραφή του σκηνοθέτη τού «The Impossible».

Οι δεινόσαυροι ζωντανεύουν ψηφιακά με εκπληκτικό κι απόλυτα πειστικό τρόπο, οι καταδιώξεις είναι αγωνιώδεις, το σενάριο φροντίζει να εμπλουτίσει τα δεδομένα της ιστορίας με νέους δευτεραγωνιστές και μια ποικιλία από τοποθεσίες -ελάχιστο μέρος της ταινίας εκτυλίσσεται στο νησί- και κυρίως το χιούμορ και η χημεία μεταξύ του πρωταγωνιστικού ζευγαριού δίνει στη φανταστική περιπέτεια το αλατοπίπερο που χρειάζεται.

ODEON STARCITY, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΕΞ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ, ΑΜΥΝΤΑΣ ΥΜΗΤΤΟΣ, ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΓΕΡΑΚΑΣ, ΖΕΑ, ΘΗΣΕΙΟΝ, ΧΡΟΝΙΑ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ ΛΑΥΡΙΟ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΟΝΑΡ ΑΝΑΚΑΣΑ, ΟΝΕΙΡΟ ΡΕΝΤΗ, ΠΕΡΑΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΣΕΛΗΝΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ, ΣΙΣΣΥ Ν. ΜΑΚΡΗ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΤΥΜΒΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ, ΦΛΕΡΥ, ΦΟΙΒΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ, ΑΡΙΑΝ ΓΛΥΦΑΔΑ

Με αγάπη, Σάιμον ★★½☆☆☆

«Με Αγάπη, Σάιμον» του Γκρεγκ Μπερλάντι

(Love, Simon, ΗΠΑ, 2018, 110’)

  • σκηνοθεσία: Γκρεγκ Μπερλάντι
  • ηθοποιοί: Νικ Ρόμπινσον, Κάθριν Λάνγκφορντ, Τζένιφερ Γκάρνερ

Γλυκιά και (υπερβολικά) ελαφριά ρομαντική κομεντί / ταινία ενηλικίωσης, φτιαγμένη από τους δυναμικότερους σύγχρονους δημιουργούς της αμερικανικής οικογενειακής τηλεόρασης. Σκηνοθετεί ο Γκρεγκ Μπερλάντι του «Brothers and Sisters» και γράφουν οι Αϊζακ Απτεϊκερ και Ελίζαμπεθ Μπέργκερ του «This Is Us», βασισμένοι στο ομότιτλο βιβλίο της Μπέκι Αλμπερτάλι.

Ο Σάιμον είναι τελειόφοιτος στο σχολείο, μεγαλώνει με τους ιδανικούς γονείς και πλαισιωμένος από κολλητούς φίλους. Αν νιώθει μόνος, αυτό συμβαίνει επειδή σε κανέναν δεν έχει πει ότι είναι gay. Οι εξομολογήσεις του περιορίζονται σ’ ένα άγνωστο συνομήλικό του αγόρι, με το οποίο αλληλογραφούν με ψευδώνυμα.

Η ταινία ξεκινά σ’ ένα πολύχρωμο σύμπαν βγαλμένο από τις ταινίες του Τζον Χιουζ (και την αντίστοιχη αγάπη των σημερινών εφήβων για τα ’80s), με χιούμορ και οξυδέρκεια. Η οποία όλο και μειώνεται προς το δεύτερο μέρος και το συμβατικό, ελάχιστα πειστικό φινάλε, αφήνοντας μια ευχάριστη γεύση μιας ταινίας τρυφερής και χαριτωμένης, η οποία ποτέ δεν κάνει την υπέρβαση που αξίζει ο ήρωάς της.

Βασικός ύποπτος ★★☆☆☆

Βασικός ύποπτος

(Spinning Man, Ιρλανδία, Σουηδία, ΗΠΑ, 2017, 100’)

  • σκηνοθεσία: Σάιμον Κάιζερ
  • ηθοποιοί: Γκάι Πιρς, Πιρς Μπρόσναν, Μίνι Ντράιβερ

Ενας ευυπόληπτος σύζυγος, πατέρας και καθηγητής Πανεπιστημίου βρίσκεται βασικός ύποπτος για τη δολοφονία μιας φοιτήτριάς του. Ο αστυνομικός που ερευνά την υπόθεση, λιγομίλητος και άτεγκτος, δεν αργεί ν’ ανακαλύψει το πιπεράτο παρελθόν του υπόπτου. Ατμοσφαιρικό θρίλερ, με δυο πρωταγωνιστές που μαγνητίζουν το βλέμμα, σκηνοθετημένο με τις σιωπές και την έμφαση στο μυστήριο της φύσης που συνηθίζει το σκανδιναβικό σινεμά, ξετυλίγεται απογοητευτικά σ’ ένα πρόχειρο φινάλε γεμάτο σεναριακές αυθαιρεσίες.

Κορίτσι για φίλημα ★½☆☆☆☆

Κορίτσι για φίλημα

(I Feel Pretty, ΗΠΑ, 2018, 110’)

  • σκηνοθεσία: Αμπι Κον, Μαρκ Σίλβερστιν
  • ηθοποιοί: Εϊμι Σούμερ, Μισέλ Γουίλιαμς

Η Ρενέ έχει μανία με τη μόδα και την ομορφιά, αλλά ο τροφαντός εαυτός της δεν ανταποκρίνεται στα επικρατούντα πρότυπα. Οταν μετά από ένα τραύμα στο κεφάλι η Ρενέ αρχίσει να πιστεύει ότι είναι μια λυγερή καλλονή, θα βρει και την αυτοπεποίθηση που τόσο της έλειπε, ενώ για τους άλλους η εξωτερική της εμφάνιση μένει ίδια. Παρά την πάντα μπριόζα Εϊμι Σούμερ, αυτή είναι μια «ανατρεπτική» κωμωδία ηθών τόσο βυθισμένη στον συντηρητισμό και την κοινοτοπία, που άλλο νομίζει ότι κάνει (σπάει την τυραννία της ομορφιάς) κι άλλο κάνει (παραμένει απόλυτα σκλάβος της), περίπου όπως και η ηρωίδα της.

Στο βαθύ γαλάζιο ★½☆☆☆☆

Στο βαθύ γαλάζιο

(Submergence, Γερμανία, Γαλλία, ΗΠΑ, Ισπανία, 2017, 112’)

  • σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς
  • ηθοποιοί: Τζέιμς ΜακΑβόι, Αλίσια Βικάντερ

Μια ερευνήτρια / δύτης έλκεται από το σκοτάδι του βυθού, αναζητώντας εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Ενας Σκοτσέζος αξιωματικός είναι φυλακισμένος στο σκοτεινό κελί των τζιχαντιστών στη Σομαλία. Λίγο νωρίτερα η Ντάνι κι ο Τζέιμς γνωρίστηκαν κι ερωτεύτηκαν: τώρα πρέπει να βρουν τρόπο ν’ αφήσουν το σκοτάδι και να συναντηθούν στο φως.

Βασισμένος στο μυθιστόρημα του Τζ.Μ. Λέντγκαρντ, ο Βιμ Βέντερς κάνει μία από τις πιο βαρυσήμαντες κι ανόητες ταινίες του, όπου κανείς διάλογος δεν είναι φυσικός κι όλα διατυπώνονται με στόμφο και υπεροψία, από τις πολιτικές αναφορές στη σημερινή Ευρώπη ώς την εύκολη κριτική του ισλαμικού φονταμενταλισμού και τις επιστημονικές αναλύσεις σε voice over. Μοναδικό ατού ότι, όπως πάντα, ο Βέντερς ανακαλύπτει κι αποτυπώνει την ομορφιά και τον ρομαντισμό των ηθοποιών του.

 

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας