Ο νέο-φιλελευθερισμός είναι αρρενωπός

texnologia-neofileleftherismos-.jpg

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας | Dreamstime

Ο νέο-φιλελευθερισμός είναι αρρενωπός. Τόσο απλό. Παλιά, τον λέγαμε τεχνοκαπιταλισμό. Είκοσι χρόνια τώρα εργάζομαι στον χώρο της τεχνολογίας, είκοσι χρόνια στα οποία όλες οι γυναίκες του χώρου μας, χτίσαμε την άκρη μίας γέφυρας, για να βρούμε στην άλλη όχθη, φεμινίστριες που έχτιζαν και εκείνες εναντίον αυτού που λέγεται «πατριαρχία». 

Η γέφυρα δηλαδή, ανάμεσα από το σώμα, το ξυλοδαρμό και την κουζίνα, και το «τεχνολογικό ορίζοντα», το κινητό, τα κοινωνικά μέσα, και την βιο-τεχνολογία (για να μην χρησιμοποιήσω το όρο επιτέλεση σε εφημερίδα) παραδόθηκε πριν μία δεκαετία. Δεν υπάρχει δεξιά, αριστερή, κεντρώα εργαζόμενη στον τομέα μου που θα πει το αντίθετο. Καμία. Μα τώρα πια και εκτός του τομέα! 

Η γέφυρα χτίστηκε από τις εργαζόμενες στα εργοστάσια παραγωγής κινητών, τσιπακίων, μηχανημάτων κλπ, από τις εργαζόμενες στην παραγωγή λογισμικού, από τις χρήστριες των κοινωνικών μέσων και από τις πολλαπλές νοηματικές συνδέσεις που πρόσφεραν οι διανοούμενες και ακτιβίστριες από την Ασία μέχρι την Ισλανδία. Η κουλτούρα στρατιωτικοποίησης της διάδρασης, ενθάρρυνσης του λόγου μίσους ή και της ωμής βίας, της εντατικοποίησης της άμισθης εργασίας στις πλατφόρμες λογισμικού, η άκριτη παραγωγή αδιανόητης πορνογραφίας και υπηρεσιών δυνητικής σεξουαλικής απόλαυσης για άντρες, μαζί με την οικεία σε όλους μας αρρενωπότητα των στοιχείων διάδρασης κάθε συσκευής, είναι αυτό που τώρα πια επίσημα καταναλώνουμε ώς πατριαρχία. 

Η κοινή συνιστώσα των εμπειριών, είτε πρόκειται για εργάτρια στην Μαλαισία , είτε για developer στην Ινδία ή και το Silicon Valley, είτε για θεωρητικό σε κάποιο Πανεπιστήμιο ή ΜΜΕ, είτε μία νοικοκυρά που θέλει να μοιραστεί ιστορία #metoo είναι σαφής: oι τεχνολογίες σχεδιάζονται και κατασκευάζονται με τρόπο που αναπαράγουν και εντείνουν την πατριαρχία, αντηχούν ματσίλα. Ως τέτοιες, δεν λύνουν προβλήματα στην καθημερινότητα των γυναικών και καταπατούν και τα δικαιώματα τους στο δρόμο προς την εκπλήρωση κάποιας ανόητης ανδρικής φαντασίωσης περί του τι ρομπότ χρειαζόμαστε στην κουζίνας μας ( η οποία είναι ξεκάθαρα ακόμη και για τον πιο φεμινιστή άντρα δικιά μας).

Το «ψηφιακό» αντικατοπτρίζει αυτό τον τύπο αντρός ο οποίος επειδή είναι πληροφορικός ή μηχανολόγος θεωρεί δικαίωμα του να μην επικοινωνεί με ανθρώπους, πόσο μάλλον γυναίκες που ειλικρινά πιστεύει ότι δεν ξέρουν να γράφουν τόσο καλό κώδικα όπως εκείνος, αυτόν τον τύπο που άρχισε την UBER ή τον γιατρό που πραγματικά νομίζει ότι η συνάδελφος του θα έπρεπε να έχει μείνει «μαμμή» και σίγουρα δεν ξέρει ότι το χάπι πρώτο φτιάχτηκε για άντρες, ή τον πρώην μεσοαστό που επειδή είναι άνεργος 3 χρόνια θεωρεί ότι είναι εντάξει να «πειράξει» κάνα γκομενάκι στο Facebook, να παίξει με τους γιούς του Call of Duty και όταν μεθύσει να χώσει και καμία στην γυναίκα του επειδή εκείνη κάνει ότι θέλει με το κινητό της και έχει βρει γκόμενο. 

Αυτή η ίδια η ματσίλα, είτε πρόκειται για την χροιά της φωνής της SIRI , τον ανταγωνισμό και το χρώμα των παιχνιδιών για καθημερινή ρομποτική, (θυμάστε παλιά τα τουβλάκια LEGO;), τους πολλαπλούς θύλακες επιτήρησης και ελέγχου που ενσωματώνονται σε τεχνολογίες οι οποίες αντικαθιστούν χαλαρά καθημερινές δραστηριότητες, είναι σαφής. Το ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει κανείς που να αναγνωρίζει την ύπαρξή της γέφυρας, πόσο μάλλον να θέλει να διανύσει μία απόσταση προς το «ψηφιακό», συνιστά μία ακόμη τραγωδία για το κίνημα. 

Παγιώνει την ιδέα ότι ο δικός μας ο φεμινισμός έρχεται «μετά τον άλλον», τον αυθεντικό, αυτόν που θα είχε κατεβάσει τις γυναίκες στους δρόμους σήμερα. Το ότι μέχρι και σήμερα καμία οργάνωση ή και μεμονωμένη γυναίκα δεν έχει προσπαθήσει καν να καταργήσει ιστοτόπους σαν το bourdelo, ή το ότι μιλάμε για τάματα και ενδοκογενειακή βία ώς αντιπαράθεση στο «άλλο», με κάνει να καταλαβαίνω γιατί οι υπόλοιπες μαμάδες στο πάρκο στην Γλυφάδα με στραβοκοιτάνε, και δεν καταλαβαίνουν γιατί έχω θυμώσει που οι  καινούργιες κούνιες είναι μαύρες, κυριολεκτικά λες και έχουν φτιαχτεί για στρατόπεδο.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας