Ο Νέγκρι, η documenta και τα ντοκουμέντα

negri

Αντόνιο Νέγκρι Αντόνιο Νέγκρι

Αρχίζουν αύριο Τετάρτη στο Κέντρο Τεχνών του Πάρκου Ελευθερίας οι «34 ασκήσεις ελευθερίας» της documenta 14, ένα πρόγραμμα δημόσιων συζητήσεων και δράσεων.

Πόλος έλξης την πρώτη μέρα είναι ο Αντόνιο Νέγκρι, ο 83χρονος φιλόσοφος και θεωρητικός του ρεύματος της Αυτονομίας που κυριάρχησε στη ριζοσπαστική ιταλική Aριστερά τη δεκαετία του ’70, ο οποίος συμμετέχει στην «άσκηση» με θέμα «Η δημοκρατία δεν είναι ελευθερία. Η ελευθερία είναι μια πρακτική».

Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας | ΣΤΑΘΗΣ ΜΑΜΑΛΑΚΗΣ

Η εκδήλωση αρχίζει στις 7 το απόγευμα με εισαγωγή από τον Ανταμ Σίμτσικ, καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14, τον Πολ Πρεσιάδο, επιμελητή του προγράμματος δημοσίων δράσεων και τον αρχιτέκτονα-καλλιτέχνη Ανδρέα Αγγελιδάκη, ο οποίος έχει στήσει στο Κέντρο Τεχνών την εγκατάσταση «Demos», με 68 πλαστικά μπλοκ που παραπέμπουν σε τσιμεντένια ερείπια -τα ερείπια ενός Κοινοβουλίου;

Ο δημόσιος διάλογος θα συνεχιστεί ώς τις 11 το βράδυ, με τη Λίνεα Ντικ, συγγραφέα, ζωγράφο και τελετάρχη της πολιτιστικής κληρονομιάς των Kawakwaka’wakw, Nisga’a και Τσίμσιαν, τον Νίλας Σόμπι, ακτιβιστή για τα πολιτικά δικαιώματα και την εθνική κυριαρχία των Σάμι, στον βορρά της Νορβηγίας, και θα κλείσει με δράση του καλλιτέχνη Sergio Zevallos.

Από την πρώτη στιγμή δίνει το πολιτικό της στίγμα στην Αθήνα η σπουδαία εικαστική διοργάνωση φιλοξενώντας για δέκα ημέρες δυναμικές, απρόσμενες «φωνές» πάνω σε ζητήματα που απασχολούν -όχι πάντα με την ίδια ένταση- από την πτώση της χούντας ώς τις μέρες μας:

νεοφιλελευθερισμός, μνήμη των βασανιστηρίων στην Ελλάδα, αντίσταση, κοινωνική ζωή εκτός νόμου, κρατική βία αλλά και ενδοοικογενειακή, ΑΙDS, φεμινισμός, ακτιβισμός από την trans και queer κοινότητα κ.ά.

Η αλήθεια είναι πως από τη στιγμή που έδωσε το στίγμα της η documenta 14 προκλήθηκε αναστάτωση στα media και στα social media. Eνόχλησε κυρίως η ιδεολογική της κατεύθυνση που είναι πολύ... αριστερή -ενώ αν ήταν δεξιά όλα θα ήταν τέλεια; Ξάφνιασε το εύρος της θεματολογίας που όντως περιλαμβάνει ετερόκλητα πράγματα -αλλά δεν κοπτόμεθα για την πολυφωνία;

Η documenta του Κάσελ στην ιστορική της συνέχεια υπήρξε τις περισσότερες φορές ριζοσπαστική, ανατρεπτική, προκλητική. Εξω από καλούπια και συμβάσεις.

Κέντριζε λόγο και αντίλογο. Το στοίχημα, όπως το θέτουν τώρα οι διοργανωτές της, είναι να κεντρίσει το ενδιαφέρον του ελληνικού κοινού. Και ασφαλώς να μην παρεκκλίνει από το πνεύμα του γενικού τίτλου της: «Μαθαίνοντας από την Αθήνα». Την Αθήνα της κρίσης.

Βεβαίως από εδώ και στο εξής, θα υπάρξουν κι άλλες δράσεις -ελκυστικές ελπίζουμε- για να καταλήξουμε τον Απρίλιο του 2017, στις μεγάλες εκθέσεις της documenta 14, που θα «ενώσουν» το Κάσελ με την Αθήνα. Και τότε θα μιλήσουν τα πραγματικά ντοκουμέντα. Τα έργα.

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας