Ο Φρόιντ παρέα με τον Γούντι Αλεν

«Αν σχεδιάσεις σωστά τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του μοντέλου, τα συναισθήματα βγαίνουν απότομα», λέει ο Πέτρος Ζουμπουλάκης για την έκθεσή του «Πρόσωπα στο βάθος του χρόνου», στον χώρο τέχνης «Στοart Κοραή»: μια σύνοψη ζωγραφικών πορτρέτων από το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, που κινούνται ανάμεσα σε φευγαλέες σκιτσογραφικές εικόνες με λανθάνουσα παρατηρητικότητα και στην ακριβή καταγραφή των φυσιογνωμικών ιδιαιτεροτήτων.

Προσωπικότητες που θαυμάζει, πορτρέτα που έγιναν ύστερα από ανάθεση, αλλά και δικές του αυτοπροσωπογραφίες στο πέρασμα του χρόνου αποτελούν το υλικό της έκθεσης.

Ο Πέτρος Ζουμπουλάκης χρησιμοποιεί υπερβατικούς χώρους ως σκηνικό για να στήσει τα γεμάτα ατμόσφαιρα και μαστοριά πορτρέτα του.

Οπως σημειώνει ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης:

«Οπως για παράδειγμα αυτό του γέρο Παρθένη με το τρελό χαμόγελο-γνώση μιας άλλης πραγματικότητας, ή τον σιωπηλό Παπαδιαμάντη βασισμένο στην πασίγνωστη πόζα της δεξαμενής που φωτογράφισε ο Παύλος Νιρβάνας στις αρχές του 20ού αιώνα ή τον σαρκαστικό Καβάφη ή τον γερασμένο έφηβο Καζαντζάκη (...). Τέλος ο Ζουμπουλάκης προχωρά τολμηρά και σε μια σειρά απρόβλεπτων συνδυασμών καθώς ζωγραφίζει διπλά πορτρέτα υποχρεώνοντας σε συνομιλίες λ.χ. του Γκρέκο με τον Καζαντζάκη, του Γουόλτερ Ματάου με τον Βασίλη Αυλωνίτη ή του Φρόιντ με τον Γούντι Αλεν. Οι σχέσεις είναι προφανείς και το σχόλιο του ζωγράφου άκρως ευανάγνωστο. Οπως ευανάγνωστη επίσης είναι η πρόθεσή του να συνδυάσει το χτες με το σήμερα, το εντόπιο με το διεθνές, το σινεμά με το θέατρο, τη ζωγραφική με τη φωτογραφία, κ.λπ., καταδεικνύοντας πως τα ανόμοια εκπορεύονται από την ίδια μήτρα. Πρόκειται για δημιουργίες στοχασμού και πείρας βγαλμένες από το χέρι ενός παλιού δασκάλου που παραμένει όμως νεανικός και απρόβλεπτος...».

Ο γνωστός ζωγράφος από νωρίς εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για την ανθρώπινη μορφή, ήδη από τότε που ήταν μαθητής του Δημοτικού και του Γυμνασίου και σχεδίαζε στις λευκές σελίδες των σχολικών βιβλίων καθηγητές, συμμαθητές, σκηνές από την Ιστορία, τα Θρησκευτικά, τη Μυθολογία, αλλά και από τον κινηματογράφο και το ποδόσφαιρο.

Αδελφός της σπουδαίας ηθοποιού Βούλας Ζουμπουλάκη, του άρεσε να παρακολουθεί από τις κουίντες τα έργα που ανέβαζε μαζί με τον Δημήτρη Μυράτ και να δοκιμάζει τις δυνατότητές του στο πορτρέτο.

Στα έργα που εκτίθενται, εμφανείς είναι οι επιρροές από το σινεμά και το θέατρο, καθώς στην πολύχρονη πορεία του έχει συνεργαστεί με κρατικά θέατρα και ελεύθερους θιάσους φιλοτεχνώντας σκηνικά και κουστούμια.

Στις αυτοπροσωπογραφίες παρατηρούμε τις αλλαγές στη φυσιογνωμία του με το πέρασμα του χρόνου.

Εξίσου ενδιαφέρον έχει η διαδικασία της εκτέλεσης των πορτρέτων: το σχέδιο και τα σβησίματα, ο διάλογος των βλεμμάτων μεταξύ του ζωγράφου και του μοντέλου, οι εναλλαγές στην ψυχική διάθεση, η πίεση του χρόνου, η ηλεκτρισμένη σιωπή, η προσδοκία για ένα καλό αποτέλεσμα...

Κοιτώντας τα πρώτα έργα του και τα σημερινά, ο Πέτρος Ζουμπουλάκης σχολιάζει πως δεν υπάρχουν μεγάλες αλλαγές.

«Βεβαίως αλλάζουν οι τεχνικές, ο τρόπος και η διαδικασία της δημιουργίας, που είναι αποτέλεσμα συσσωρευμένης εμπειρίας. Ωστόσο, η συγκίνηση παραμένει η ίδια μπροστά στον άνθρωπο, σαν να ζωγραφίζω για πρώτη φορά!»

 Info:

«Πρόσωπα στο βάθος του χρόνου», Στοart Koραή (Κοραή 4, τηλ. 210 3252352). Μέχρι 14 Δεκεμβρίου.

[related-articles]

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ