Μια νυχτερινή νταντά για τη Θερόν

tully_ta_paidia_einai_eytyhia.jpg

«Tully Τα Παιδιά Είναι Ευτυχία;» του Τζέισον Ράιτμαν «Tully: Τα Παιδιά Είναι Ευτυχία;» του Τζέισον Ράιτμαν

Tully: Τα παιδιά είναι ευτυχία; ★★☆☆☆

(ΗΠΑ, 2018, 95’)

  • σκηνοθεσία: Τζέισον Ράιτμαν
  • ηθοποιοί: Σαρλίζ Θερόν, Μακένζι Ντέιβις, Ρον Λίβινγκστον

Μετά το γλυκύτατο «Juno» και το σκοτεινά διασκεδαστικό «Young Adult», που δεν βγήκε ποτέ στην Ελλάδα, ο Τζέισον Ράιτμαν και η σεναριογράφος Ντιάμπλο Κόντι συναντιούνται για τρίτη φορά στη μεγάλη οθόνη για να περιγράψουν μια δυσλειτουργική γυναίκα, αυτή τη φορά με τρόπο τόσο κυνικό που καταλήγει και άστοχος και επικριτικός.

Η Μάρλο είναι μια σαραντάρα σύζυγος ενός πολυάσχολου άντρα και μητέρα ήδη δύο παιδιών, το ένα με ενδείξεις αυτισμού, όταν μένει έγκυος στο τρίτο. Τόσο κουρασμένη που δυσκολεύεται ν’ ανταποκριθεί στα στοιχειώδη, δέχεται να προσλάβει μια «νυχτερινή νταντά», τη δροσερή και ακτινοβόλο Τάλι, η οποία αναλαμβάνει δράση όσο η Μάρλο παίρνει τον πολυπόθητο ύπνο της, και το πρωί αφήνει το μωρό ταϊσμένο, το σπίτι πεντακάθαρο και τη ζωή της οικογένειας υποδειγματική. H Τάλι όμως δεν είναι μόνo η ζηλευτή οικιακή βοήθεια που όλοι νομίζουν.

Με ένα θαυμάσιο καστ δευτεραγωνιστών, η ταινία αφήνει τη Σαρλίζ Θερόν να αποδείξει ξανά ότι, εκτός από πανέμορφη γυναίκα, είναι μια τολμηρή, άθραυστη, ευέλικτη ηθοποιός. Ο Ράιτμαν κατοικώντας στη νύχτα, εκεί όπου η πραγματικότητα μπερδεύεται με τη φαντασία, παγιδεύει την αίσθηση της ζωής που κυλά χωρίς… συνειδητή ανθρώπινη συμμετοχή. Οι ήρωες έχουν ανάσες χιούμορ και στιγμές αληθοφάνειας που σπάει κόκαλα.

Η πρόθεση ωστόσο του σεναρίου τής Ντιάμπλο Κόντι μοιάζει να είναι τόσο υπολογισμένη να κρίνει, στις ανατροπές του, που από τη μια πλευρά αφήνει χαρακτήρες ελλιπείς και σχηματικούς κι από την άλλη οδηγείται σε μια κορύφωση όχι μόνο ιδεολογικά αμφισβητήσιμη, αλλά και εκνευριστικά απλοϊκή.

Η ληστεία ★★½☆☆☆

Η ληστεία

(Money, Γαλλία, 2017, 90’)

  • σκηνοθεσία: Γκέλα Μπαμπλουανί
  • ηθοποιοί: Ζορζ Μπαμπλουανί, Βενσάν Ροτιέρ, Σαρλότ Βαν Μπερβεσέλ, Λουί-Ντο ντε Λανκεσέν, Μπενουά Μαζιμέλ

Σε μια φτωχογειτονιά της Χάβρης, εκεί όπου η ζωή έχει εγγύηση με την ώρα, τρεις νέοι, ο Ντανί, ο Ερίκ και η αδελφή του, η Αλεξ, καταστρώνουν ένα σχέδιο: να ληστέψουν το σπίτι ενός πλούσιου αξιωματούχου. Εισβάλλοντας, ωστόσο, νύχτα στην έπαυλή του θα τον βρουν στα πρόθυρα της αυτοκτονίας. Μια καλοσχεδιασμένη ληστεία θα εξελιχθεί σ’ ένα παιχνίδι υψηλών στοιχημάτων, αλλάζοντας διαρκώς τις ισορροπίες του σωστού και του λάθους, της ηθικής και της διαφθοράς.

Ο Γεωργιανός σκηνοθέτης τού «13 Τζαμέτι» στήνει ένα σκοτεινό, βίαιο νουάρ, με πυκνή ατμόσφαιρα και διαρκείς ανατροπές, που κρατά την αγωνία, σεναριακή και υπαρξιακή, διαρκώς σε υψηλά επίπεδα. Στιλάτο, βρόμικο και γρήγορο θρίλερ, θα ήταν πιο πειστικό αν ασχολούνταν με το ίδιο μεράκι και με τη ρεαλιστική διάσταση των ηρώων και της πλοκής του.

1945 ★★½☆☆☆

«1945» του Φερέντς Τορόκ

(Ουγγαρία, 2017, 91’)

  • σκηνοθεσία: Φερέντς Τορόκ
  • ηθοποιοί: Πέτερ Ρούντολφ, Μπέντζε Τασνάντι, Ταμάς Ζάμπο Κίμελ

Μια λυρική ταινία για τα φονικά μυστικά του πολέμου εν καιρώ ειρήνης, περισσότερο αφηγηματική στην αισθητική της παρά στο σενάριό της.

Ακριβώς μετά τον Β’ Παγκόσμιο, σ’ ένα αγροτικό χωριό της Ουγγαρίας, οι κάτοικοι ετοιμάζονται για τον γάμο του γιου του ιερέα της ενορίας τους προσπαθώντας με αγωνία να βρουν αφορμές για χαρά. Η ξαφνική έλευση δυο ορθόδοξων Εβραίων στο χωριό, όχι μόνο θ’ ανατρέψει τις ισορροπίες της κοινότητας, αλλά θα φέρει στην επιφάνεια το κοινό τους «παράπτωμα», ότι μετακόμισαν ομαδικά στα όμορφα σπίτια των εύπορων Εβραίων, όταν εκείνοι αφανίστηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Βασισμένη σ’ ένα διήγημα του (συν-σεναριογράφου) Γκάμπορ Ζάντο, η ταινία επιλέγει το ασπρόμαυρο, αυτό που ενισχύει την ιδέα της αλήθειας σε… άσπρο-μαύρο και τα γεωμετρικά πλάνα που από μόνα τους κρίνουν και δικάζουν, για να εκθέσει την ανθρώπινη ενοχή με ακρίβεια που δεν επιδέχεται ελαφρυντικά. Μελετημένη και πρωτότυπη αισθητική, που ξετυλίγει ωστόσο μια ιστορία άνισα προβλέψιμη και τελικά τόσο λιτή όσο η σύνοψή της.

Ο γιατρός βλάπτει σοβαρά την υγεία ★★☆☆☆

Ο γιατρός βλάπτει σοβαρά την υγεία

(Knock, Γαλλία, Βέλγιο, 2017, 113’)

  • σκηνοθεσία: Λορέν Λεβί
  • ηθοποιοί: Ομάρ Σι, Ανά Ζιραρντό, Σαμπίν Αζεμά, Αλέξ Λουτς

Ο δρ Κνοκ εγκαθίσταται σ’ ένα γραφικό χωριό των γαλλικών Αλπεων, αποκρύπτοντας από τους κατοίκους το εγκληματικό παρελθόν του. Καθώς οι ντόπιοι είναι υγιέστατοι, ο δρ Κνοκ, σε συνεργασία με τον φαρμακοποιό, θα προσπαθήσει να τους πείσει ότι είναι ασθενείς, κερδίζοντας όχι μόνο χρήματα αλλά ταυτόχρονα και τη συμπάθειά τους.

Ελαφριά κομεντί, βασισμένη στο θεατρικό έργο και την ομότιτλη ταινία του 1951, μοιάζει βγαλμένη από το σύμπαν του Φρανκ Κάπρα, χωρίς να κάνει το πέρασμα στο παρόν. Ηλιόλουστη επαρχία, ανθρώπινη υποκρισία και μια κοινότητα γεμάτη γραφικούς ήρωες, δίνουν το σκηνικό για μια ανθρώπινη κωμωδία με εξάρσεις μελοδράματος, που ξεκινά με χαριτωμένο χαμόγελο και καταλήγει υπερβολικά στερεοτυπική και προβλέψιμη, παρά την επιβλητική παρουσία του Ομάρ Σι.

Το πιο πετυχημένο αστείο της ταινίας είναι το γεγονός πως όλοι αναζητούν «τι το διαφορετικό έχει ο νέος γιατρός», χωρίς ποτέ να αναγνωρίζουν το χρώμα του δέρματός του σ’ ένα ολόλευκο απομονωμένο μεταπολεμικό χωριό.

24 ώρες προθεσμία ★★☆☆☆

24 ώρες προθεσμία

(24 Hours to Live, Ν. Αφρική, Κίνα, ΗΠΑ, 2017, 93’)

  • σκηνοθεσία: Μπράιαν Σμερτς
  • ηθοποιοί: Ιθαν Χοκ, Πολ Αντερσον, Ρούτγκερ Χάουερ

Ενας πρώην πράκτορας της CIA χάνει τα πάντα, μέχρι και την οικογένειά του, και τελικά τη ζωή του. Ή τουλάχιστον έτσι νομίζει, όταν βρίσκεται ξαφνικά ζωντανός σ’ ένα χειρουργικό τραπέζι με την ανάθεση μιας νέας αποστολής που πρέπει να φέρει εις πέρας σε ακριβώς 24 ώρες. Ο Ιθαν Χοκ δείχνει τις ικανότητές του ως ήρωα δράσης σε μια αιματοβαμμένη περιπέτεια, που παίζει με τον χρόνο (αλλά όχι με τις συμβάσεις του είδους).

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας