Μια έφηβη απέναντι στον ΜΑΤατζή πατέρα της

Happy Birthday  ★★½☆☆☆

(Ελλάδα, Γαλλία, Κύπρος, Γερμανία, 2017, 87')

  • σκηνοθεσία: Χρίστος Γεωργίου
  • ηθοποιοί: Δημήτρης Ημελλος, Νεφέλη Κουρή, Μυρτώ Αλικάκη

Ηδη από τις προηγούμενες ταινίες του («Κάτω από τ’ άστρα», «Μικρό έγκλημα», «Τα παιδιά των ταραχών»), ο Χρίστος Γεωργίου έχει αναδείξει την ικανότητά του να συνδέει την πολιτική ή κοινωνική σύγκρουση με ιστορίες βαθιά ανθρώπινες. Αυτό κάνει και στο «Happy Birthday», με έδαφος τη συγκρουσιακή Αθήνα των τελευταίων χρόνων.

Η 16χρονη Μαργαρίτα, στην καρδιά της εφηβείας της, χαρακτηριστικά ιδεολόγος, παίρνει τακτικά μέρος στις αντικαθεστωτικές διαδηλώσεις. Εκεί θα έρθει κυριολεκτικά αντιμέτωπη με τον πατέρα της, τον Γιώργο, που είναι ΜΑΤατζής. Οι δυο τους θα προσπαθήσουν να γεφυρώσουν τις θεμελιώδεις διαφορές τους σε μια σχέση που βασίζεται στην αγάπη αλλά ντύνεται στα χρώματα της βίας. Ο Γεωργίου στήνει ένα πρώτο μέρος της ταινίας του με εξαιρετική λεπτότητα στις ερμηνείες, συναρπαστικές σκηνές ταραχών και πλήθους, τολμώντας να κοιτάξει στα μάτια σχέσεις σύνθετες μέσα σε μια χώρα αφιλόξενη. Αυτή την ένταση, από καθαρή προσωπική αισιοδοξία και οπτιμισμό, λειαίνει υπερβολικά στο δεύτερο μέρος του φιλμ, χάνοντας στην πορεία τις αιχμές που δίνουν στην ταινία τη δύναμή της.

NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON STARCITY, ODEON ΟΠΕΡΑ

Γκογκέν  ★★½☆☆☆

Γκογκέν

(Gauguin, Voyage de Tahiti, Γαλλία, 2017, 102’)

  • σκηνοθεσία: Εντουάρ Ντελίκ
  • ηθοποιοί: Βενσάν Κασέλ, Τουέι Ανταμς

Η εικαστική μονοτονία του Παρισιού σε αντιδιαστολή με τα εύρωστα πράσινα της Ταϊτής είναι η μεγαλύτερη ατραξιόν αυτής της ταινίας, που δεν είναι βιογραφία, αλλά μια ελεύθερη απόδοση της διαμονής του ιμπρεσιονιστή Πολ Γκογκέν στο νησί, τόσο πλούσια αισθητικά όσο μονοδιάστατη είναι σεναριακά.

Η ταινία επιλέγει να διερευνήσει τη ζωή του Γκογκέν στη Γαλλική Πολυνησία, από το 1891 ώς το 1893: απ’ όταν, δηλαδή, μη βρίσκοντας πια έμπνευση στο Παρίσι, αναζήτησε νέες εικόνες και αισθήσεις στην Ταϊτή, ζωγραφίζοντας, εκεί, το σπουδαιότερο και διασημότερο μέρος των έργων του.

Ο σεναριακός άξονας είναι η σχέση του με την έφηβη Τεχούρα, που γίνεται γυναίκα του, μούσα του και εφαλτήριο των παθών του. Παρότι η ίδια η ιστορία είναι συναρπαστική, όσο κι αν ο Ντελίκ προσπαθεί να την μπολιάσει με ερεθίσματα για την τέχνη, την αποικιοκρατία, τον ερωτισμό, τη μονογαμία, τη φύση, δεν καταφέρνει κάτι παραπάνω από μια επίπεδη αφήγηση χωρίς ενδιαφέρον, αλλά με μεγάλη φωτογένεια, τόσο στα τοπία όσο και στον πάντα γεμάτο ενέργεια Βενσάν Κασέλ, έστω αδύνατο και με μεγάλη γενειάδα.

Βηρυτός

Βηρυτός

(Beirut, ΗΠΑ, 2018, 109’)

σκηνοθεσία: Μπραντ Αντερσον

ηθοποιοί: Ρόζαμουντ Πάικ, Τζον Χαμ

Στον Λίβανο του 1982, παραμονές της ισραηλινής εισβολής, ο απρόθυμος Αμερικανός πρώην διπλωμάτης Μέισον Σκάιλς καλείται να γίνει ο διαπραγματευτής σε μια απαγωγή από Παλαιστίνιους τρομοκράτες, με θύμα έναν παλιό φίλο του. Η αποστολή του θα τον φέρει αντιμέτωπο με προσωπικές του τραγωδίες από την εποχή που ζούσε και δούλευε στη Βηρυτό. Πολιτικό θρίλερ κατασκοπίας, γραμμένο με ένταση και στιβαρότητα από τον Τόνι Γκίλροϊ της τριλογίας του «Bourne».

Το πολιτικό περιβάλλον και οι σχέσεις αιτιότητας μπορεί να είναι χαρακτηριστικά (για μια αμερικανική ταινία δράσης) σχηματικές κι επιφανειακές, αλλά το εκτόπισμα του Τζον Χαμ και η χημεία του με τη Ρόζαμουντ Πάικ υπερκαλύπτουν τις αδυναμίες.

ODEON STARCITY, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΙΓΛΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΕΛΛΗ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΟΝΑΡ, ΟΝΕΙΡΟ ΡΕΝΤΗ, ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ Ν. ΣΜΥΡΝΗ

Το κουκλόσπιτο του τρόμου  ★★½☆☆☆

Το κουκλόσπιτο του τρόμου

(Ghostland, Γαλλία, Καναδάς, 2018, 91’)

  • σκηνοθεσία: Πασκάλ Λοζιέ
  • ηθοποιοί: Κρίσταλ Ριντ, Μιλέν Φαρμέρ, Αναστέιζια Φίλιπς

Μια δεκαετία μετά το «Martyrs», ο Γάλλος σκηνοθέτης διασχίζει ξανά τα μονοπάτια του τρόμου, μ’ ένα χαρακτηριστικό slasher movie που ξεπερνά τον μέσο όρο χάρη στην απίθανη σκηνογραφική δουλειά και τις γοητευτικές εμμονές του σκηνοθέτη του. Δυο έφηβες αδελφές, η Μπεθ και η Βέρα, εγκαθίστανται, μαζί με τη μητέρα τους, σ’ ένα απομονωμένο οικογενειακό σπίτι, όπου κανείς λογικός άνθρωπος δεν θα επέλεγε να ζήσει, γεμάτο ιστούς αράχνης, λαβυρίνθους από σκάλες, κρυφές πόρτες και δεκάδες ημικατεστραμμένες παλιές κούκλες.

Είναι ένα από εκείνα τα σπίτια που στο σινεμά εγγυώνται τη φρίκη και, πράγματι, αυτή έρχεται με τη μορφή ενός παράξενου ζευγαριού, μιας ψιλόλιγνης μαυροντυμένης αρρενωπής μητέρας κι ενός μεγαλοκαμωμένου γιου με πνευματική υστέρηση, που τρελαίνεται να κακοποιεί μικρά κορίτσια. Η εισβολή στο σπίτι οδηγεί σε εξτρίμ βία που μπορεί να διαρκεί μία μέρα, έναν φρικτό εφιάλτη ή μια ολόκληρη ζωή.

Καθώς τα δυο κορίτσια –στην εφηβεία και ως ενήλικες, σ’ ένα συνεχόμενο παιχνίδι με τον χρόνο αλλά και με την εναλλαγή πραγματικότητας και φαντασίας– και η μητέρα τους (η ποπ τραγουδίστρια Μιλέν Φαρμέρ, τεράστια σταρ για όσους μεγάλωσαν το ’80-’90) πέφτουν χωρίς σταματημό θύματα των πιο άγριων επιθέσεων, βασανιστηρίων και βιασμών, ο Λοζιέ στήνει ένα φιλμ όσο πρέπει αλλόκοτο κι όσο πρέπει συνεπές, τόσο στο σενάριό του όσο και στις φετιχιστικές εμμονές του.

ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΝΑΝΑ CINEMAX

Η ενοχή του Κένεντι

Η ενοχή του Κένεντι

(Chappaquiddick, ΗΠΑ, Σουηδία, 2017, 106’)

  • σκηνοθεσία: Τζον Κάραν
  • ηθοποιοί: Τζέισον Κλαρκ, Κέιτ Μάρα, Εντ Χελμς, Μπρους Ντερν

Ο Τζον Κάραν του «Painted Veil» και του «Tracks» συνεχίζει να αναδεικνύει το χάρισμά του να ντύνει με πανέμορφη, κοσμοπολίτικη αισθητική τις ηθικές ταλαντώσεις των ηρώων του. Πολύ περισσότερο σ’ αυτήν την ταινία, όπου καταπιάνεται με το πραγματικό περιστατικό που κόστισε την πιθανή προεδρική καριέρα στον Τεντ Κένεντι, τον γόνο της «αριστοκρατικής» πολιτικής οικογένειας της Αμερικής.

Στη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του, το 1969, ο Τεντ Κένεντι έφυγε μεθυσμένος από μια πολιτική συγκέντρωση με συνεπιβάτιδα τη νεαρή συνεργάτιδά του, Μέρι Τζο Κοπέκνι. Αποφεύγοντας ένα αστυνομικό αυτοκίνητο, έπεσε από μια γέφυρα στο νερό. Εγκατέλειψε τον τόπο του δυστυχήματος κι ανέφερε το συμβάν δέκα ώρες αργότερα, όταν πια η Κοπέκνι ήταν νεκρή. Με την υποστήριξη μιας αληθινά στεντόρειας ερμηνείας από τον Τζέισον Κλαρκ, ο Κάραν μπερδεύει την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία, σκιαγραφώντας το πορτρέτο της καταχρηστικής διαφθοράς που φέρνει μαζί της η εξουσία.

Κοκομπλόκο  ★★☆☆☆

Κοκομπλόκο

(Blockers, ΗΠΑ, 2018, 102')

  • σκηνοθεσία: Κέι Κάνον
  • ηθοποιοί: Λέσλι Μαν, Αϊκ Μπάρινχολτς, Τζον Σένα

Τρεις τελειόφοιτες μαθήτριες ετοιμάζονται για το prom όπου σκοπεύουν και να χάσουν την παρθενιά τους. Οταν οι γονείς τους αντιληφθούν το σχέδιο, θα συνασπιστούν για να καταφέρουν να προλάβουν τη ζημιά! Εφηβική κωμωδία με φωτεινές ερμηνείες, ταυτόχρονα μια σάτιρα των σημερινών γονιών, αλλά και μια συγκρατημένη αλλά υπαρκτή απόπειρα αντίδρασης στον αμερικανικό νεοσυντηρητισμό.

Χοντροκομμένο χιούμορ (α λα «Bridesmaids») και έξυπνοι διάλογοι (α λα «Superbad»), στην πρώτη σκηνοθετική δουλειά της Κέι Κάνον, σεναριογράφου του «Pitch Perfect».

Eνας σκίουρος σούπερ ήρωας 2  ★★½☆☆☆

Eνας σκίουρος σούπερ ήρωας 2

(The Nut Job 2: Nutty by Nature, Καναδάς, Ν. Κορέα, 2017, 91’)

  • σκηνοθεσία: Καλ Μπράνκερ
  • με τις φωνές των: Θανάση Κουρλαμπά, Αννας Κουτσαφτίκη, Αντριας Ράπτη

Εχουν περάσει τέσσερα χρόνια απ’ όταν ο θεότρελος σκίουρος Σέρλι κι η τρελοπαρέα του εμφανίστηκαν στη μεγάλη οθόνη κι ήρθε η ώρα για τη νέα τους περιπέτεια, σε υψηλές ταχύτητες, ένα ανεβασμένης αδρεναλίνης «πλακατζίδικο» animation για το παιδικό κοινό.

Αυτή τη φορά, ο Σέρλι και σύμμαχοι του ζωικού βασιλείου προσπαθούν να σώσουν το πάρκο Λίμπερτι της πόλης τους, της Οουκτάουν, από τα νύχια του δαιμόνιου δημάρχου που θέλει, στη θέση του, να χτίσει ένα λούνα παρκ της καταστροφής. Ενα animation με απίθανη κατασκευαστική λεπτομέρεια, διασκεδαστικό σε πρώτο επίπεδο, γεμάτο γκάφες, επικίνδυνες καταδιώξεις και ξέφρενη δράση, που θα συνεπάρει τους μικρούς, αλλά χωρίς τα κλεισίματα ματιού και τους δουλεμένους ήρωες που θα ενδιέφεραν και το ενήλικο κοινό.

 

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας