Η πετρελαιοκηλίδα στη Γλυφάδα - σε εξέλιξη η απάντληση UPD

glifada-petrelaiokilida.jpg

Γλυφάδα, πετρελαιοκηλίδα Στη Γλυφάδα κομμάτι της πετρελαιοκηλίδας | Εφ.Συν. / Μιχαήλ-Άγγελος Κωνσταντόπουλος

Για ένα από τα μεγαλύτερα ατυχήματα θαλάσσιας ρύπανσης που έχει γίνει στην ελληνική επικράτεια έκανε λόγο μετά την ολοκλήρωση της σύσκεψης στο υπουργείο Ναυτιλίας ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γιώργος Γαβρίλης, τονίζοντας ότι έχουν εντοπιστεί μέχρι στιγμής 200 κυβικά πετρελαιοειδή, κάποια από αυτά έχουν απαντληθεί και κάποια βρίσκονται στις ακτές.

Ο μεγάλος κίνδυνος έγκειται στην πετρελαιοκηλίδα που κινείται υποβρυχίως και δεν μπορεί να εντοπιστεί από τα εναέρια μέσα. Ένα μεγάλο κομμάτι της πετρελαιοκηλίδας έχει φτάσει στη Γλυφάδα. Στο πλαίσιο αυτό, η αντιπεριφέρεια Πειραιά έδωσε εντολή προς τους αλιευτικούς συλλόγους για απαγόρευση ψαρέματος στην ευρύτερη περιοχή.

Εξαιτίας της πετρελαιοκηλίδας, ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, επιστρέφει στην Αθήνα από το Λονδίνο όπου βρισκόταν για τη Ναυτική Εβδομάδα. Ο υπουργός θα έχει σειρά επαφών και επισκέψεων την Πέμπτη, ενώ θα πραγματοποιηθεί και συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Ναυτιλίας.

Πιο συγκεκριμένα:

Αυτοψία στο παραλιακό μέτωπο του Σαρωνικού Κόλπου θα πραγματοποιήσουν στις 08.30 το πρωί ο κ. Κουρουμπλής, ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός, και ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Σταμάτης Ράπτης, με πλωτό περιπολικό σκάφος του Λιμενικού Σώματος, το οποίο θα αποπλεύσει από την Πλοηγική Υπηρεσία του Πειραιά.

Στις 11:00, με πρωτοβουλία του υπουργείου, θα ενημερωθούν οι βουλευτές Α' και Β' Περιφέρειας Πειραιά για την εξέλιξη των επιχειρήσεων, ενώ στις 13:00 ο Π.Κουρουμπλής, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος, ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, ο γ.γ. του υπουργείου Ναυτιλίας Διονύσιος - Χαράλαμπος Καλαματιανός και ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Σταμάτης Ράπτης θα πάνε στην περιοχή του ναυαγίου και στη Σαλαμίνα, όπου θα έχουν συνάντηση με τη δήμαρχο Ισιδώρα Νάννου – Παπαθανασίου.

Στις 15:00 θα πραγματοποιηθεί, στο υπουργείο Ναυτιλίας, κοινή συνέντευξη Τύπου των υπουργών Παναγιώτη Κουρουμπλή και Σωκράτη Φάμελλου προς τους διαπιστευμένους ναυτιλιακούς συντάκτες. 

Σημειώνεται ότι την ερχόμενη Τετάρτη, 20 Σεπτεμβρίου, στις 10:30 το πρωί, θα συνεδριάσει εκτάκτως η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος, με θέμα την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης, κατόπιν αιτήματος του κ. Κουρουμπλή. Στη συνεδρίαση θα κληθούν συναρμόδιοι φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, περιβαλλοντικές οργανώσεις και επιστήμονες.

Άγιος Κοσμάς - Ελληνικό | ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ / ΣΤΡΑΤΟΣ ΙΩΑΚΕΙΜ

Από την πλευρά τους, οι εμπλεκόμενοι στην επιχείρηση αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης θεωρούν ότι η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη και σε περίπου είκοσι μέρες από σήμερα οι περιοχές θα έχουν καθαριστεί πλήρως.

Ως ένα βαρύ περιστατικό μείζονος σημασίας χαρακτήρισε την υπόθεση ο γ.γ. του υπ. Ναυτιλίας, Διονύσης Καλαματιανός, ενώ -όπως υποστήριξε- η κινητοποίηση του υπουργείου ήταν άμεση και έγινε η καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση που θα μπορούσε να γίνει. Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι ζητήθηκε διεθνής συνδρομή και για πρώτη φορά ενεργοποιείται ειδικό σκάφος της EMSA (European Maritime Safety Agency). Πιο συγκεκριμένα, στις επιχειρήσεις συμμετέχει το δεξαμενόπλοιο AKTEA OSRV.

Στο μεταξύ σε εξέλιξη και με τη συμμετοχή δέκα δυτών, είναι η απάντληση των περίπου 2,5 τόνων καυσίμων από τις δεξαμενές τού «Αγία Ζώνη II», το οποίο βρίσκεται σε βάθος 30 μ.

Όπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια της σύσκεψης:

το φορτίο του βυθισμένου πλοίου θα μπορούσε να εφοδιάσει πέντε πλοία και μάλιστα μεγάλης δυναμικότητας

► η παλαιότητα του πλοίου (έχει κατασκευαστεί το 1972) καθιστά πολύ δύσκολες τόσο τη στεγανοποίησή του όσο και την επικείμενη επιχείρηση απάντλησης

δύο είναι τα μέτωπα της θαλάσσιας ρύπανσης που αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή οι λιμενικές αρχές και οι εταιρείες απορρύπανσης: το πρώτο είναι Κυνοσούρα - Σελήνια, το οποίο εκτείνεται σε μια περιοχή 1,5-2 χλμ. (όχι συνεχόμενο), και το δεύτερο Πειραϊκή - Φρεαττύδα - Άγιος Κοσμάς.

ανώτατος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος εξηγούσε στην «Εφ.Συν.» ότι λόγω της υφής των πετρελαιοειδών, κάποια από αυτά κινούνται υποβρυχίως και μεταφέρονται ανάλογα με τα ρεύματα, με αποτέλεσμα να μην τα εντοπίζει το αεροσκάφος του Λιμενικού, το οποίο κάνει αεροπολία τρεις φορές την ημέρα.

Κινητή οικολογική βόμβα το Δεξαμενόπλοιο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ»

Ανακοίνωση εξέδωσε για το δεξαμενόπλοιο η ΠΕΝΕΝ κάνοντας λόγο για «κινητή οικολογική βόμβα» σημειώνοντας ότι το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» είναι υπερήλικο, ανασφαλές και επικίνδυνο.

Η ΠΕΝΕΝ υπογραμμίζει, ακόμη, ότι οι κρατικέ αρχές έδειξαν τραγική καθυστέρηση και πρωτοφανή ανεπάρκεια στην αντιμετώπιση της ρύπανσης.

πλοίο υπουργείο Ναυτιλίας

Αναλυτικά:

Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.
Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…..
Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.
Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα  μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!
Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!
Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!
Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.
Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε  περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.
Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ.      
Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!!!   
Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς  ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα»  ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.
Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!!
Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ