«Κάθε στιγμή με τον Μπεζάρ ήταν ένα μάθημα ζωής»

zil_roman.jpg

Ο Ζιλ Ρομάν, καλλιτεχνικός διευθυντής των Μπαλέτων Μπεζάρ Ο διάδοχός του Μωρίς Μπεζάρ, Ζιλ Ρομάν | KEYSTONE/Dominic Favre

Σπουδαία ντουέτα και αποσπάσματα από αξέχαστες, ιστορικές χορογραφίες. Νέες δημιουργίες και ατμόσφαιρα που παραπέμπει σε μια ανάλαφρη ραψωδία, μια γιορτή, ένα τελετουργικό.

Σώματα γυμνά, πόδια σε πουέντ, αισθησιασμός και γνώριμοι χαρακτήρες. Ολα αφηγούνται μια εποχή και περιγράφουν την πορεία ενός σπάνιου καλλιτέχνη ο οποίος ονειρευόταν πολύ, είχε ανοικτή σκέψη και δεν φοβόταν να τολμά.

Τριάντα χρόνια από τη δημιουργία των Μπαλέτων Μπεζάρ της Λωζάννης και δέκα από τη στιγμή που ο δημιουργός τους Μορίς Μπεζάρ έφυγε από τη ζωή, ο διάδοχός του Ζιλ Ρομάν και η ομάδα του παρουσιάζουν την Κυριακή και τη Δευτέρα στο Ηρώδειο μια μοναδική παράσταση.

Δεν πρόκειται για ανθολογία, ούτε για τυπικό εορτασμό, αλλά για ένα θέαμα που αντικατοπτρίζει την απόλυτη ευχαρίστηση του χορού και θυμίζει γιατί ο αξέχαστος χορογράφος άλλαξε στα 80 χρόνια που έζησε την ιστορία του χορού, υπογράφοντας περισσότερες από 250 παραστάσεις -με γνωστότερες την «Ιεροτελεστία της Ανοιξης» και το «Μπολερό». 

Σε ένα ηχητικό περιβάλλον λουσμένο από τις μουσικές του Νικ Κέιβ, του Μπετόβεν, του Ντιουκ Ελινγκτον, πενήντα χορευτές των μπαλέτων θα ερμηνεύσουν «θραύσματα» από εμβληματικές χορογραφίες του ρεπερτορίου τους.

Πρωτοπόρος, πληθωρικός και λάτρης της Ελλάδας, ο Μπεζάρ ταύτισε τη ζωή του με τον χορό κι άφησε σπουδαία παρακαταθήκη. 

Ζιλ Ρομάν, καλλιτεχνικός διευθυντής των Μπαλέτων Μπεζάρ

«Από την ίδρυσή τους, το 1987, έως σήμερα, τα Μπαλέτα Μπεζάρ Λωζάννης αποτελούν σημείο αναφοράς για τον σύγχρονο χορό. Ο Μορίς κατάφερε να ανοίξει τον κόσμο του χορού σε ένα ευρύτερο κοινό και εγώ συμπορεύομαι με το όραμά του. Πλέον η ομάδα ακολουθεί δύο μονοπάτια: από τη μια φροντίζουμε να επαναλαμβάνουμε τις πιο γνωστές παραγωγές του παρελθόντος και από την άλλη δείχνουμε τις νέες χορογραφίες. Ετσι είχαμε σχεδιάσει το μέλλον με τον Μορίς», μας λέει ο Ζιλ Ρομάν.

Στα 56 του χρόνια σήμερα, ο Γάλλος χορογράφος ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση το 2007, αμέσως μετά τον θάνατο του Μπεζάρ.

«Δεν ξαφνιάστηκα με την απόφαση να αναλάβω την καλλιτεχνική διεύθυνση του οργανισμού διότι ήμουν ήδη ενήμερος κι έτοιμος για τη διαδοχή. Ηταν δική του επιθυμία. Το μέλημά μου ήταν να στηρίξω την ομάδα και να τη διατηρήσω συσπειρωμένη. Δεν ήταν εύκολη η διαχείριση. Σκεφτείτε πως ο Mορίς δεν ήθελε καν να επαναλάβουμε παλαιότερες δουλειές του. Κάποια στιγμή, όμως, συνειδητοποίησε ότι για να συνεχίσουν να υπάρχουν τα Μπαλέτα Μπεζάρ έπρεπε να μας εμπιστευτεί τα έργα του. Αισθάνομαι υπεύθυνος για τα έργα του και, ως καλλιτεχνικός διευθυντής, ταυτίζομαι με όλα».

Παράσταση μπαλέτων Μπεζάρ

• Τη σχέση σας μαζί του πώς θα την περιγράφατε;

Εχω περάσει όλη μου τη ζωή στο πλευρό του. Κάθε στιγμή μαζί του ήταν κι ένα μάθημα ζωής. Ηταν ο άνθρωπος που με μεταμόρφωσε, με ανέδειξε και με σημάδεψε.

Εχω συχνά πει επίσης ότι ήταν κι εκείνος που με απέλυσε τρεις ή τέσσερις φορές, επειδή ήμουν ανυπόφορος (γέλια). Ημουν στην ομάδα του από 19 χρόνων - καταλαβαίνετε ότι του οφείλω τα πάντα. Στο πλάι του, έμαθα τρόπους και ιδέες που χάραξαν τη ζωή μου ανεξίτηλα.

• Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντήσατε για να γίνετε καλλιτεχνικός διευθυντής του μπαλέτου;

Πολλές δυσκολίες προέκυψαν όλα αυτά τα χρόνια, όμως η μεγαλύτερη ήταν να ξεπεράσω τον θάνατό του. Εκείνη η μέρα ήταν η συγκλονιστικότερη της ζωής μου.

• Η χορογραφία «t’ M et variations», που θα παρουσιάσετε στο Ηρώδειο, είναι φτιαγμένη για εκείνον. Τι κυρίως περιγράφει από την κοινή σας πορεία;

Είναι μια ωδή στον Μορίς, μια επιστολή προς τον άνθρωπο που άλλαξε τη ζωή μας. Ξέρετε, ο Μορίς είχε εμμονή με τη γραφή. Μου έγραφε σχεδόν κάθε μέρα. Πολύ συχνά έβρισκα γράμματα του κάτω από την πόρτα του σπιτιού μου.

Αυτές οι προσωπικές επιστολές με ενέπνευσαν για τη δημιουργία τού «t’ M et variations». Είναι σαν όλοι οι χορευτές να συντάσσουν μια επιστολή και να την υπογράφουν με τα σώματα και τις κινήσεις τους που γίνονται λόγια τα οποία απευθύνονται στον Mορίς.

Οι οικείες σχέσεις ξετυλίγονται πάνω στη σκηνή σαν να ξεφυλλίζεις εικονογραφημένες σελίδες. Είναι ένα θέαμα καθαρών αισθήσεων.

Ηθελα να αποτίσω φόρο τιμής σε εκείνον με τον δικό μου τρόπο. Εναν τρόπο που είχε αφετηρία τα βήματα και τις ψυχές μας.

Παράσταση μπαλέτων Μπεζάρ

• Ο Μπεζάρ υπήρξε μεγάλος πρωτοπόρος του μπαλέτου. Αισθάνεστε ότι πρέπει να τον ξεπεράσετε;

Ποτέ δεν σκέφτηκα να τον ξεπεράσω. Θεωρώ ότι υπηρετώ το ίδιο όραμα και τους ίδιους στόχους για τον χορό. Εχω χαράξει τη δική μου πορεία μέσα από σκληρή δουλειά και εντατικές πρόβες.

• Αν σας ζητούσα την παράσταση με την οποία έγραψε ιστορία, ποια θα επιλέγατε;

Είναι όλες του οι δουλειές φορτωμένες με πολύ προσωπικές ιστορίες. Συνεχώς ανακαλύπτω πτυχές που δεν είχα φανταστεί. Τα έργα τού Mορίς διεγείρουν τη φαντασία. Το συνολικό έργο του άλλαξε τον χορό για πάντα.

 Info:

Μπαλέτα Μπεζάρ της Λωζάννης. Ηρώδειο, 17-19/9. Ωρα έναρξης: 21.00. Τιμές: 25€-100€.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας