Η βελανιδιά ρίζωσε στο... φουαγέ

ekthesi.jpg

H εγκατάσταση αιωρείται στο εσωτερικό του Κέντρου Κέντρου Μπάρμπικαν στο Λονδίνο σε πάνω από τρεις ορόφους. H εγκατάσταση αιωρείται στο εσωτερικό του Κέντρου Κέντρου Μπάρμπικαν στο Λονδίνο σε πάνω από τρεις ορόφους. | Max Colson

Ενα τεράστιο δέντρο με απλωμένα τα κλαδιά του αιωρείται και υψώνεται από το ισόγειο μέχρι και πάνω από τρεις ορόφους μέσα στην είσοδο του Κέντρου Μπάρμπικαν στο Λονδίνο.

Από τις 14 Οκτωβρίου και μέχρι 18 Μαρτίου 2018 το μονολιθικής, φυσικής ομορφιάς γλυπτό 11 μέτρων έβγαλε ρίζες στο φουαγέ του κτιρίου δίνοντας την ευκαιρία σε όλους τους επισκέπτες του πολιτιστικού κέντρου να το θαυμάσουν και να προβληματιστούν.

Πάντα το Μπάρμπικαν πρωτοπορεί και μας εκπλήσσει. Είναι ένας από τους κορυφαίους χώρους τέχνης στο Ηνωμένο Βασίλειο και βρίσκεται στο City, στην καρδιά του επιχειρηματικού και οικονομικού κέντρου.

Με αίθουσες που φιλοξενούν συναυλίες κλασικής και σύγχρονης μουσικής, θεατρικές παραστάσεις, προβολές ταινιών, συνέδρια, αλλά και εμπορικές εκθέσεις, με βιβλιοθήκη, τρία εστιατόρια και μια εξαιρετική σχολή μουσικής παρουσιάζει ό,τι καλύτερο και πρωτοποριακό γεννιέται στη διεθνή εικαστική τέχνη. Αυτόν τον καιρό στην Barbican Art Gallery η έκθεση «Boom for Real» του μύθου Ζαν-Μισέλ Μπασκιά συγκεντρώνει τον θαυμασμό και πλήθος κόσμου.

Είναι λοιπόν τιμή για κάθε καλλιτέχνη να επιλεγεί να κοσμήσει με έργο του τους χώρους του κέντρου.

Η Γκέιλ Τσονγκ Κουάν στο ισόγειο του Μπάρμπικαν με το ικρίωμα της εγκατάστασης. Η Γκέιλ Τσονγκ Κουάν στο ισόγειο του Μπάρμπικαν με το ικρίωμα της εγκατάστασης. | Φωτ. Max Colson

Η Γκέιλ Τσονγκ Κουάν (1973) Bρετανίδα καλλιτέχνις γεννημένη στο Εδιμβούργο -από μητέρα με καταγωγή από τη Σκoτία και πατέρα κινεζικής/μαυριτανικής καταγωγής- εργάζεται και δημιουργεί στο Λονδίνο. Τη γνωρίζουμε από τις φωτογραφικές της δημιουργίες αλλά και από τις μεγάλου μεγέθους εγκαταστάσεις της.

Τα τελευταία δύο χρόνια ένα μεγάλο πρότζεκτ της βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη. Ονομάζεται «The People’s Forest» (Λαϊκό δάσος) και είναι μια έρευνά της για την ιστορία, την πολιτική και τους ανθρώπους στο αρχαίο δάσος του Epping στο Λονδίνου.

Ουσιαστικά διερευνά το δάσος ως τόπο ιστορικών και πρόσφατων διαμαρτυριών, ως περιοχή κοινόχρηστων και αμφισβητούμενων φυσικών πόρων και αγαθών, αλλά και ως έννοια συγκρούσεων μεταξύ κοινωφελούς και μητροπολιτικού πνεύμονα και ακόμη ως όριο μεταξύ αγροτικών και αστικών περιοχών.

Τώρα το γλυπτό της «The Fairlop Oak» (Η Βελανιδιά του Fairlop) -που αποτελεί μέρος τού «The People’s Forest»-, μια υβριδική τεραστίων διαστάσεων εγκατάσταση, κατέλαβε το φουαγέ του κέντρου για να αφυπνίσει και να προβληματίσει τους Λονδρέζους.

Το αρχικό Fairlop Oak ήταν ένα ονομαστό επιβλητικό δέντρο και επίσης η τοποθεσία όπου γινόταν ένα φημισμένο πανηγύρι που προσείλκυε πάνω από 200.000 κόσμο τον δέκατο όγδοο αιώνα στο κοντινό δάσος Hainault, στα ανατολικά του Λονδίνου.

Η καταστροφή του μεγάλου δέντρου σήμανε μια προειδοποίηση για την απειλή της επικείμενης οικολογικής καταστροφής στο κοντινό δάσος Epping.

Κομμένος κορμός δένδρου-δαχτυλίδι όπου η καλλιτέχνις έχει καταγράψει ένα χρονοδιάγραμμα της πολιτικής και των διαμαρτυριών που σχετίζονται με το δάσος και η αφίσα κινητοποίησης για να διασωθεί το δάσος (Ιούλιος 1871). Κομμένος κορμός δένδρου-δαχτυλίδι όπου η καλλιτέχνις έχει καταγράψει ένα χρονοδιάγραμμα της πολιτικής και των διαμαρτυριών που σχετίζονται με το δάσος και η αφίσα κινητοποίησης για να διασωθεί το δάσος (Ιούλιος 1871). | Φωτ. Max Colson

Η εγκατάσταση της Τσονγκ Κουάν αναφέρεται στις διαμαρτυρίες που οδήγησαν στον ειδικό «νόμο Epping Forest» του 1878, όταν ουσιαστικά ιδρύθηκε ως «Λαϊκό Δάσος», επίσης στις διαδηλώσεις κατά του M11 Link Road (δρόμος) κατά τη δεκαετία του 1990 και παρεμβαίνει στα σύγχρονα ζητήματα που σχετίζονται με τις σύγχρονες διαμαρτυρίες για την οικολογική πολιτική στην περιοχή αλλά και τη διαφύλαξη του τόπου.

Η εγκατάσταση έχει τρία μέρη και αποτελείται από ένα γεωμετρικό δέντρο, ένα ξύλινο ικρίωμα που αναφέρει τις πρόσφατες διαδηλώσεις διαμαρτυρίας στους δρόμους και ένα τμήμα κορμού δέντρου με κομμένα κλαδιά πάνω στα οποία βρίσκονται μικροσκοπικά σπίτια, τα οποία έχουν δημιουργηθεί από ανθρώπους που συναντήθηκαν με τη δημιουργό στο δάσος του Epping και μάλιστα από ανακυκλώσιμα υλικά, σκουπίδια που μάζεψαν στο δάσος.

Επίσης περιτριγυρισμένο από το ικρίωμα που κρατά το δέντρο ψηλά η καλλιτέχνις έχει τοποθετήσει έναν κομμένο κορμό δένδρου-δαχτυλίδι, όπου έχει καταγράψει ένα χρονοδιάγραμμα της πολιτικής και των διαμαρτυριών που σχετίζονται με το δάσος.

Στη διετή έρευνα έχει πραγματοποιήσει με τους κατοίκους περιπάτους, εργαστήρια, γιορτές και συνομιλίες που διερευνούν την Ιστορία, τη βιομηχανική μόλυνση, την οικολογική πολιτική, τους ήχους και τις μυρωδιές της φύσης και τις προσωπικές αναμνήσεις των περιοίκων ενός από τους παλαιότερους και μεγαλύτερους ανοιχτούς χώρους του Λονδίνου και βέβαια με ένα βήμα πιο πέρα εξετάζει τον αντίκτυπο της παγκοσμιοποίησης στην κοινότητα και το οικοσύστημα.

Η φυσική τάση ενός δέντρου είναι να παράγει βλαστούς και καρπούς. Μπορεί να έχει ρίζες μόνιμα σε ένα σημείο, αλλά ποτέ δεν στέκεται ακίνητο. Είναι η ζωντανή επιτομή της θέλησης για να αναπτυχθεί και να πολλαπλασιαστεί.

Ενα δέντρο μπορεί επίσης να είναι ένας δείκτης για το πώς μια κοινότητα μεγαλώνει γύρω του. Ενας δείκτης για το πόσα πράγματα μπορούν να αλλάξουν κατά τη διάρκεια μιας ζωής, καθώς και ένα σύμβολο της συνέχειας που περνάει από γενιά σε γενιά.

 Gayle Chong Kwan: «The People's Forest-The Fairlop Oak», στo φουαγέ του Κέντρου Μπάρμπικαν, Λονδίνο. Μέχρι 18 Μαρτίου 2018. Ελεύθερα για τους επισκέπτες.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ