Η επόμενη μέρα της Ελλάδας είναι ψηφιακή

26-stelios_rallis.jpg

Ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Πολιτικής Στέλιος Ράλλης Ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Πολιτικής Στέλιος Ράλλης

Cloud, social media, e-gov, e-health... Είναι μόνον μερικές από τις νέες δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία για να κάνει ευκολότερη την καθημερινότητα σε κάθε πολίτη και να ανοίξει νέες προοπτικές σε επιχειρήσεις. Ο ψηφιακός τομέας αναπτύσσεται κατά 12% σε ετήσια βάση στις χώρες Ε.Ε., έχοντας ήδη δημιουργήσει 7 εκατ. θέσεις εργασίας, με προοπτική να αυξηθούν κατά 16 εκατ. έως το 2020.

Η «επόμενη μέρα» για την Ελλάδα περνά μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, που θα πολλαπλασιάσει την παραγωγικότητα στον ιδιωτικό αλλά και τον δημόσιο τομέα. Προς το παρόν, όμως, έχει πολύ δρόμο να διανύσει, αφού μόλις το 22% του πληθυσμού διαθέτει ψηφιακές δεξιότητες, ποσοστό που την κατατάσσει στην 26η θέση.

Εχει βελτιωθεί σε σχέση με το 2015, που ήταν στο 16%, αλλά έχει μεγάλη απόκλιση από το 31% που διαμορφώθηκε ο μέσος όρος την περασμένη χρονιά στην Ευρώπη των 28.

Στον τομέα της απασχόλησης βρίσκεται στην τελευταία θέση, αφού οι επιστήμονες στον τομέα της τεχνολογίας αντιπροσωπεύουν το 1,6% στο σύνολο των εργαζομένων.

Ωστόσο, το 20% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα διαθέτει δυναμικό με τεχνολογική κατάρτιση, δείκτης που φέρει την Ελλάδα στη μέση του ευρωπαϊκού πίνακα, μια μονάδα κάτω από την Ισπανία.

Το 65% των επιχειρήσεων που απασχολούν περισσότερους από 10 εργαζόμενους διαθέτει ιστοσελίδα, επίδοση που φέρει τη χώρα μας στην προτελευταία θέση, λίγο πάνω από τη Λετονία.

Τα ενδιαφέροντα στοιχεία προέρχονται από έρευνα του επίκουρου καθηγητή του Πολυτεχνείου Αγγελου Τσακανίκα, για λογαριασμό του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) με τη βοήθεια της Microsoft Hellas. Από την ίδια μελέτη προκύπτει ότι η αύξηση των ατόμων με προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες κατά 80.000 συνδέεται με τη δημιουργία 500 νέων επιχειρήσεων σε ετήσια βάση.

Τη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος έχει θέσει σε βασική προτεραιότητα το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, το οποίο έχει έτοιμες δράσεις που απευθύνονται σε εργαζομένους, φοιτητές και σπουδαστές των τομέων των θετικών επιστημών αλλά και κινήσεις που στόχο έχουν την εκπαίδευση του γενικού πληθυσμού.

Εργαλεία σε αυτή την κατεύθυνση αποτελούν τρία μεγάλα έργα, τα οποία έχει σχεδιάσει η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής σε συνεργασία αντίστοιχα με την Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδας, την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ Α.Ε.) ως φορέα υλοποίησης έργων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών και το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ).

Η πρώτη δράση, με προϋπολογισμό 24 εκατ. ευρώ, θέτει στόχο την απόκτηση ή αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων για 15.000 εργαζόμενους σε ιδιωτικές επιχειρήσεις. Συμπεριλαμβάνει τους αυτοαπασχολούμενους και τους εποχιακά εργαζόμενους, ανεξάρτητα από τον κλάδο απασχόλησής τους.

Το δεύτερο έργο απευθύνεται σε 10.000 φοιτητές επί πτυχίω, μεταπτυχιακούς, υποψήφιους διδάκτορες και φοιτητές του ΕΑΠ και έχει στόχο να δώσει την ευκαιρία πρόσβασης σε φοιτητές και νέους επιστήμονες για την απόκτηση εκπαίδευσης και πιστοποίησης, ώστε να γίνουν ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας, καλύπτοντας 1.000 ευρώ περίπου ανά δικαιούχο.

Συντονιστής του έργου είναι η ΚτΠ, η οποία θα συνεργαστεί με περίπου 20.000 ελληνικούς δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς κατάρτισης και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Ιδιαίτερη σημασία όμως δίνει η Γενική Γραμματεία και στο τρίτο πρόγραμμα που αφορά στην εκπαίδευση του γενικού πληθυσμού. Με έμφαση στις γυναίκες προχωρεί σε συνεργασία με το ΕΑΠ στο σχεδιασμό έργου για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες, πρόγραμμα το οποίο θα αφορά περίπου 250.000 άτομα.

Μιλάει στην «Εφ.Συν», ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Πολιτικής Στέλιος Ράλλης.

Συνέντευξη

● Κύριε Ράλλη, υπάρχει η αντίληψη ότι οι νέες αλλαγές στην τεχνολογία θα φέρουν το τέλος της εργασίας. Ποια είναι η άποψή σας;

Νομίζω ότι όσοι υποστηρίζουν παρόμοιες απόψεις είναι μάλλον ακραίοι. Αντιλαμβανόμαστε βέβαια ότι οι αλλαγές που φέρνει η νέα τεχνολογία ίσως να προκαλούν ανησυχία στους πολίτες.

Γνωρίζουμε ότι το 65% των παιδιών που πηγαίνουν σήμερα σχολείο θα απασχοληθούν στο μέλλον σε επαγγέλματα που δεν υπάρχουν. Γνωρίζουμε επίσης ότι το μέλλον θα εμπεριέχει πολλή τεχνητή νοημοσύνη. Κι αυτό το αποδεχόμαστε.

Από την αποδοχή αυτών των εξελίξεων μέχρι την αποδοχή της αντίληψης περί του τέλους της εργασίας υπάρχει ένα τεράστιο άλμα που δεν τεκμηριώνεται.

Προετοιμαζόμαστε όμως για τις αλλαγές. Ψηλά στην ατζέντα της ψηφιακής μας πολιτικής είναι να προσφέρουμε σε όλους εκείνα τα εφόδια που θα επιτρέψουν τη διαχείριση των αλλαγών με επιτυχία.

Κι αυτό επιτυγχάνεται με την καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων, οι οποίες προσφέρουν εξαιρετικές ευκαιρίες σε όσους τις αναπτύξουν πρώτοι και τις κατακτήσουν επαρκώς.

● Τι περιλαμβάνει ο όρος ψηφιακές δεξιότητες και γιατί είναι πλέον απαραίτητες;

Τα ψηφιακά αποτελούν έναν τομέα, στον οποίο θα μπορεί να θεμελιωθεί η μελλοντική μας ευημερία. Με τις κατάλληλες πολιτικές προσφέρεται για την ανάκαμψη της Ελλάδας μετά τα μνημόνια.

Για να γίνει αυτό πρέπει να συμφωνήσουμε ότι όσο απαραίτητες είναι οι σύγχρονες ψηφιακές υποδομές, εξίσου σημαντικές είναι και οι ψηφιακές δεξιότητες.

Χωρίς τον συνδυασμό αυτό δεν μπορούμε να μιλάμε για δίκαιη ψηφιακή ανάπτυξη. Στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, εργαζόμαστε εντατικά ώστε να βάλουμε τα ψηφιακά θεμέλια της χώρας τόσο σε υποδομές με γρήγορο ίντερνετ για όλους, όσο και σε δεξιότητες με εκπαιδευτικά προγράμματα για όλο τον πληθυσμό. Γιατί δεν έχει κανένα νόημα να έχουμε τις πλέον σύγχρονες υποδομές, αν οι πολίτες δεν είναι σε θέση να τις αξιοποιήσουν.

Είναι σαν να έχουμε τον καλύτερο αυτοκινητόδρομο, αλλά οι πολίτες να μην γνωρίζουν οδήγηση…

Χρειαζόμαστε τις ψηφιακές δεξιότητες γιατί είναι βασικός παράγοντας για την κοινωνική και την οικονομική ανάπτυξη. Η εκπαίδευση στις ψηφιακές δεξιότητες σε συνδυασμό με σύγχρονες ψηφιακές υποδομές είναι ο θεμέλιος λίθος για τον επιτυχή ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.

● Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση στην Ευρώπη όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες;

Στην Ευρώπη υπάρχει ευρεία συναίνεση για το θετικό αποτύπωμα των ψηφιακών δεξιοτήτων στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικότητας, της καινοτομίας και της απασχολησιμότητας.

Ωστόσο η Ευρώπη –και η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση– εμφανίζει το παράδοξο των υψηλών ποσοστών ανεργίας σε συνδυασμό με το έλλειμμα σε θέσεις εργασίας που απαιτούν ψηφιακές δεξιότητες.

Το παράδοξο αυτό, προσεγγίζεται με διάφορες δράσεις. Μία από αυτές είναι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προτείνει τη δημιουργία του πρώτου προγράμματος «Ψηφιακή Ευρώπη» και την επένδυση 700 εκατ. ευρώ σε Ψηφιακές Δεξιότητες για την προσαρμογή του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για το διάστημα 2021-2027 στις εντεινόμενες ψηφιακές προκλήσεις.

Οι πόροι αυτοί θα επιτρέψουν στο σημερινό και στο μελλοντικό εργατικό δυναμικό να αποκτά με ευκολία προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες μέσω μακροπρόθεσμων και βραχυπρόσθεσμων επιμορφωτικών προγραμμάτων και πρακτικών ασκήσεων στον χώρο εργασίας ανεξαρτήτως του κράτους διαμονής.

● Ποια βήματα γίνονται στην Ελλάδα για την κάλυψη του ψηφιακού χάσματος;

Στη χώρα μας η διαπιστωμένη δυσκολία πρόσβασης μέρους του εργατικού δυναμικού του ιδιωτικού τομέα στις νέες ευκαιρίες που προσφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός της οικονομίας, οδήγησε τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής, σε συνεργασία με την Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδος στον σχεδιασμό ενός έργου με στόχο την απόκτηση ή/και αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζομένων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Η δράση περιλαμβάνει διάγνωση των εκπαιδευτικών αναγκών και συμβουλευτική καθοδήγηση, υλοποίηση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς και πιστοποίηση των γνώσεων και δεξιοτήτων 15.000 εργαζομένων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των αυτοαπασχολούμενων και των εποχικά εργαζόμενων, ανεξάρτητα από τον κλάδο απασχόλησής τους.

Για το έργο αυτό αναμένεται πρόσκληση από το Επιχειρηματικό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020 «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία». Με την υλοποίηση αυτής της δράσης συμβάλλουμε στη βελτίωση της θέσης της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Κατάταξη των χωρών σε σχέση με τις ψηφιακές δεξιότητες.

Ξέρετε πολύ καλά ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις αυτής της κατάταξης, γιατί μέχρι πρότινος δεν υπήρχε συνεκτική πολιτική σε αυτά τα θέματα. Αυτό έχει αλλάξει προς την σωστή κατεύθυνση.

Από το 2016, που εκπονήθηκε η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική 2016-2021, υπάρχει ένας οδικός χάρτης που δείχνει τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να ενταχθεί η Ελλάδα με αξιώσεις στον παγκόσμιο ψηφιακό χάρτη με ορίζοντα πενταετίας. Ειδικά σε ό,τι αφορά την καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων και την αντιμετώπιση του ψηφιακού χάσματος των γενεών, χρειάζονται διαρθρωτικές παρεμβάσεις. Και σε αυτές προχωράμε.

● Παρά τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, έχει διαπιστωθεί έλλειμμα σε θέσεις που απαιτούν ψηφιακές δεξιότητες. Εχοντας αυτό ως δεδομένο, σχεδιάζετε παρεμβάσεις καλλιέργειας ψηφιακών δεξιοτήτων που θα καταφέρουν να συνδέσουν την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας;

Ετοιμάζουμε δράσεις προς άλλες δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη αφορά στην «Εκπαίδευση και πιστοποίηση φοιτητών και νέων επιστημόνων για την απόκτηση δεξιοτήτων για την ανάπτυξη εφαρμογών και τη διαχείριση σύγχρονων δικτύων και υπολογιστικών συστημάτων», έχει στόχο την πρόσβαση φοιτητών και νέων επιστημόνων σε ευκαιρίες απόκτησης εκπαίδευσης και πιστοποίησης.

Το έργο προϋπολογισμού περίπου 13 εκατ. ευρώ, θα εκπαιδεύσει και θα πιστοποιήσει έως και 10.000 φοιτητές επί πτυχίω, μεταπτυχιακούς, υποψήφιους διδάκτορες και φοιτητές του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστήμιου σε τομείς των Θετικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Επιστήμης των Μηχανικών και των Μαθηματικών (STEM), οι οποίοι θα ενισχύουν τις δεξιότητες προγραμματισμού και διαχείρισης συστημάτων (Development, Operations, Devops).

Με αυτό το εφόδιο, γίνονται ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας και καλύπτοντας θέσεις εργασίας στον κλάδο των ψηφιακών τεχνολογιών ενισχύουν την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στη βάση της καινοτομίας.

Η δράση σχεδιάστηκε και θα υλοποιηθεί από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής σε συνεργασία με την ΚτΠ Α.Ε. η οποία θα συνεργαστεί με ελληνικούς δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς κατάρτισης και επαγγελματικής εκπαίδευσης (περίπου 20.000) και θα αναπτύξει ηλεκτρονική πλατφόρμα, στην οποία κάθε δυνητικός δικαιούχος φοιτητής θα έχει δυνατότητα πρόσβασης και επιλογής του αντικειμένου και του φορέα εκπαίδευσης και της αντίστοιχης εξέτασης σε διεθνώς αποδεκτές πιστοποιήσεις.

Οι φορείς θα χρηματοδοτούνται μόνο για τις περιπτώσεις φοιτητών που πέτυχαν στις εξετάσεις πιστοποίησης, με 800 ευρώ ανά δικαιούχο.

● Σε επίπεδο γενικού πληθυσμού, προετοιμάζονται δράσεις καλλιέργειας ψηφιακών δεξιοτήτων;

Τα έργα δεν περιορίζονται σε εργαζομένους και σπουδαστές αλλά σε όλους τους πολίτες και μάλιστα δίνεται έμφαση στις γυναίκες.

Η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής σε συνεργασία με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) έχει προχωρήσει στον σχεδιασμό του έργου «Δημιουργία και παροχή εξ αποστάσεως εκπαιδευτικών προγραμμάτων μεγάλης κλίμακας σε ψηφιακές δεξιότητες και υλοποίηση πανελλαδικών δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης».

Αντικείμενο του έργου είναι η δημιουργία και παροχή εξ αποστάσεως εκπαιδευτικών προγραμμάτων μεγάλης κλίμακας σε ψηφιακές δεξιότητες και η υλοποίηση πανελλαδικών δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης και ο προϋπολογισμός είναι 5 εκατ. ευρώ.

Η δράση αυτή απευθύνεται σε ευρύ και γεωγραφικά κατανεμημένο σε όλη τη χώρα πληθυσμό, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία του ΕΑΠ σε θέματα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Με το εκπαιδευτικό υλικό που θα δημιουργηθεί θα καλλιεργηθούν ψηφιακές δεξιότητες 250.000 πολιτών, ενώ παράλληλα προβλέπεται η δημιουργία αποθετηρίου ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων.

Θα δημιουργηθεί επίσης ένα σύστημα συλλογής και αξιολόγησης εθνικών δεδομένων γύρω από τις ψηφιακές δεξιότητες.

Οι δράσεις δεν θα εξαντληθούν σε εξ αποστάσεως εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά θα συνδυάζονται με ενημερωτικά διά ζώσης εργαστήρια και εκδηλώσεις σε πανελλαδική κλίμακα, με έμφαση σε μικρές αστικές περιοχές και σε περιοχές που εντάχθηκαν πρόσφατα σε ευρυζωνικά δίκτυα όπου η ανάγκη ενημέρωσης είναι μεγαλύτερη.

Εκεί, λοιπόν, θα δημιουργηθεί ένα μικρό εργαστήριο υπολογιστών, το οποίο θα παραμένει στον χώρο του δήμου, για να μπορούν οι πολίτες λιγότερο ευνοούμενων περιοχών να έχουν πρόσβαση στο σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας