H Οκτωβριανή Επανάσταση στην ψηφιακή εποχή

Από τη μια ο Λένιν, ο ηγέτης της Οκτωβριανής Επανάστασης, και από την άλλη ο Μαλέβιτς, ο καλλιτέχνης που έφερε επανάσταση στην αισθητική της ρωσικής τέχνης.

Το περίφημο «Μαύρο τετράγωνο» του Μαλέβιτς, «ένα συστατικό του κόσμου», γίνεται σταυρός, κύκλος και στο τέλος πλανήτης, όπου πάνω του χτίζεται ο «νέος κόσμος», με τον Λένιν να κρατάει τον πυλώνα του ηλεκτρισμού στο εντυπωσιακό teaser της έκθεσης «Revolution in Art».

Πρόκειται για την πρωτότυπη, πολυμεσική έκθεση της έναρξης των 52ων Δημητρίων στη Θεσσαλονίκη, που είναι αφιερωμένη στην επέτειο των 100 χρόνων της Οκτωβριανής Επανάστασης και προβάλλει την ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών στη Ρωσία και το έργο ρηξικέλευθων καλλιτεχνών, ομάδων, κινημάτων από το 1900 έως το 1923, παράλληλα με τις ιστορικές εξελίξεις. 

Μια έκθεση που «περικυκλώνει» τον θεατή, μια διαφορετική εμπειρία. Μπαίνουμε σε έναν σκοτεινό διάδρομο με μαύρα πάνελ και υποβλητική μουσική, ενώ εντυπωσιακές βιντεοπροβολές μεγάλων διαστάσεων εναλλάσσονται μπροστά στα μάτια μας.

Ο τελευταίος τσάρος της Ρωσίας Νικόλαος, οι επαναστάσεις του 1905-1907, ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, οι κινητοποιήσεις αγροτών και εργατών, η μορφή του Λένιν, ο εμφύλιος πόλεμος, το όραμα της διεθνούς επανάστασης και η επικράτηση του κόμματος των μπολσεβίκων... Και παράλληλα, έργα των Νικρίτιν, Ελ Λισίτσκι, Ρέντκο, η καθηλωτική «Μαντόνα της Επανάστασης», τα μανιφέστα του Μαγιακόφσκι, αποσπάσματα ταινιών του Αϊζενστάιν αναπαράγουν τα ιστορικά γεγονότα, εκφράζουν τις ραγδαίες αλλαγές στην κοινωνία, αλλά και τις προσπάθειες των καλλιτεχνών να αλλάξουν μέσα από τον γραφιστικό και βιομηχανικό σχεδιασμό την καθημερινότητα των ανθρώπων. 

«Εως το 1917 η σχέση των καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας με την εξουσία ήταν αιρετική και αντιδραστική» αναφέρει η Μαρία Τσαντσάνογλου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, από όπου προέρχονται τα έργα.

«Τα αντιεξουσιαστικά μηνύματα των μανιφέστων, τα ζωγραφισμένα πρόσωπα και το εκκεντρικό ντύσιμο των καλλιτεχνών συμβάδιζαν με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα των διαρκών απεργιακών κινητοποιήσεων, των διαδηλώσεων και των φέιγ βολάν, των αναρίθμητων φοιτητικών, εργατικών, πολιτικών ομάδων. Ωστόσο, η πίστη στην συλλογική δράση και η επαναστατική νοοτροπία οδήγησαν τα πρώτα χρόνια μετά τον Οκτώβριο του 1917 σε ένα κλίμα πρωτοφανούς συνεργασίας της εξουσίας με την τέχνη. Ιδρύθηκαν οργανώσεις για την τέχνη και σχολές με ριζοσπαστικές εκπαιδευτικές μεθόδους, καθώς και τα πρώτα μουσεία σύγχρονης τέχνης στον κόσμο». 

 Info:

ΔΕΘ-Περίπτερο 2, μέχρι 3/12. Κεντρική ιδέα: Ελλη Χρυσίδου. Ερευνα: Μαρία Τσαντσάνογλου. Ειδικός σύμβουλος για θέματα ιστορίας: Igor Voronkov. Σχεδιασμός έκθεσης-σκηνοθετική επιμέλεια προβολών και βίντεο: Εμμανουήλ Παπαδόπουλος. Σκηνογραφία: Γιάννης Κατρανίτσας. Επεξεργασία οπτικοακουστικού υλικού: Γαβρίλος Ψαλτάκης. 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας