Ερωτας και πολιτική

Ενα τραγούδι ήταν αρκετό. Ενας στίχος συγκεκριμένα, με τη λιτή φωνή της Μπέλλου: «Κι έχεις τα δύο μάτια βουρκωμένα, σαν προάστια μέσα στη βροχή». Είχαν χαθεί αρκετό χρόνο. Βρέθηκαν τυχαία. Δε χρειάστηκε να περιμένουν την επόμενη μέρα. Το βράδυ συναντήθηκαν. Στο ταβερνάκι. Ερωτας και πολιτική η κουβέντα. Υπότιτλος: «ν' απαλλαγούμε από την πόζα και την πρόζα».

Ο άλλος τον κεραυνοβόλησε με τρία κροσέ. Πρώτο, η υπερβολική οργάνωση παραπέμπει σε Μεσσία. Δεύτερο, κάτω απ' όλα τα σημαντικά υπάρχει πάντα αναταραχή. Κι όταν πέρασαν στα ερωτικά, του έπεσαν οι σοβάδες απ' το ταβάνι. «Πότε θα αποφασίσεις, πότε θα επιτρέψεις σε μια γυναίκα να σε αγαπήσει;» του είπε. Είχε πέσει νοκ-άουτ! Καναβάτσο! Μα μόλις συνήλθε, γέλασαν πολύ - ένα γέλιο γεμάτο απόκρημνη ζωή. Ενα γέλιο που περιείχε μέσα του τον αντίλαλο κλάματος από έναν άλλο κόσμο.

Μίλησαν, ακόμα, για τον αδόκιμο όρο «ταιριαστό ζευγάρι», ενώ θα έπρεπε να το λένε «συνδυασμένο», γιατί περιέχει το αταίριαστο, το διαφορετικό. Και τότε ο χτυπημένος θυμήθηκε τον Ζαμπέτα, που θυμήθηκε τον μεγάλο οργανοποιό Ζοζέφ: «Το μπουζούκι που του βάλανε το μάνικο (μανίκι, ταστιέρα) απόλυτα εφαρμοστά, δεν τραγουδάει. Για να τα πει καλά πρέπει να βάλεις το μάνικο αταίριαστα, με σφηνάκια, τακάκια».

Η κουβέντα προχώρησε με μια δίψα ερήμου. Οι κλόουν, οι μίμοι, οι γελωτοποιοί, οι βιρτουόζοι ζουν ένα μπουφονικό μυστήριο, προσβάλλουν τους φυσικούς και κοινωνικούς νόμους. Πάνε πίσω απ' το κείμενο, τις γραμμές, τις νόρμες. Θέλουν χωνεμένη ματιά τα μυστήρια. Ερμηνεύουν θέσεις αλλά και άρσεις. Είναι μελαγχολικοί. Λειτουργούν σαμανικά, μαγικά, τελετουργικά, ρίχνουν χωνεμένη ματιά στα μυστήρια και αρνούνται την αγάπη. Μόνη πληρωμή αυτό το γλυκόπικρο γέλιο, που ενώνει ζωντανούς με νεκρούς.

Στη ριζοσπαστική πράξη αυτό σημαίνει ότι ένας εξεγερμένος χώνεψε τη σχέση θέση-αντίθεση και την ερμηνεύει απ' τη μεριά της άρσης της αντίθεσης. Με προσωπικό ίχνος, λάθη, μια τρομάρα απόστασης όταν χάνεται η βεβαιότητα, σαν να φτιάχνει κάτι που δεν το 'χε ολόκληρο, κι αυτό συνδυάζει τις ιδιότητες με τις πιθανότητες και τον κοιτάζει σαν να δημιουργήθηκε από μόνο του.

Γι' αυτό ερμηνεύουν θέσεις και άρσεις, με μια τρομάρα. Αφού ό,τι κάνουν, ενώ δεν το έχουν τελείως, το ολοκληρώνουν με παιχνίδι αμηχανίας. Γνωρίζουν πως η αγάπη που δεν αφήνουν να τους αγαπήσει, αναπόφευκτα θα αυτονομηθεί, θα νιώσει πως φτιάχτηκε μόνη της.

Κι αυτό είναι όμορφο, γιατί έτσι εξαφανίζεται ο ηγέτης κι η αυθεντία. Ετσι εμφανίζεται ο εμψυχωτής! Αυτός που δεν ξεχνά ότι είναι ένας γνήσια ταλαίπωρος άνθρωπος. Που του αρέσει το χαϊδολόγημα της μαστοριάς με την αδυναμία, την κοίτη της δημιουργίας. Ωραία βραδιά, όμορφη κουβέντα.

* κριτικός λογοτεχνίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας