Ερήμην των παπάδων

ekklisia.jpg

EUROKINISSI/ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Κεραυνός εν αιθρία για τους πιστούς και γενικότερα για τον λαό ήταν η ανακοίνωση της συμφωνίας Αρχιεπισκόπου-πρωθυπουργού. Παρακάμπτω τον πειρασμό να ερμηνεύσω το αν οι διαπραγματεύσεις ερήμην των ενδιαφερομένων συνάδουν με την ιδιότητα του αριστερού και του χριστιανού. Λόγω των ερωτημάτων που ανακύπτουν δεν έχουμε την πολυτέλεια της ενασχόλησης με τα πρόσωπα. «Εκαστον γαρ δένδρον εκ του ιδίου καρπού γινώσκεται» (Λκ 6,44).

Σήμερα, λόγω των εκ του νόμου απαγορεύσεων, οι εξερχόμενοι του μισθολογίου κληρικοί είναι πολύ περισσότεροι από αυτούς που εισέρχονται, οπότε το κόστος της μισθοδοσίας των κληρικών βαίνει συνεχώς μειούμενο με προοπτική βραχυπρόθεσμα ελαχιστοποίησής του.

Τι ώθησε λοιπόν τον πρωθυπουργό στη συμφωνία διατήρησης του σημερινού κόστους μισθοδοσίας; Τι πήρε ως αντάλλαγμα; Μήπως η συνδιαχείριση της εκκλησιαστικής περιουσίας είναι το αντάλλαγμα και πού θα οδηγηθεί αυτή; Θα αξιοποιηθεί για την ωφέλεια του λαού ή θα οδηγηθεί στα νύχια των δανειστών, τουτέστιν του μεγάλου κεφαλαίου, όπως σχεδόν το σύνολο της περιουσίας του Δημοσίου;

Από πλευράς Αρχιεπισκόπου γιατί δεν ζητήθηκε απλά η διατήρηση της μισθοδοσίας από το κράτος του αριθμού των κληρικών που υπάρχουν σήμερα, αλλά θέλει να έχουν οι μητροπολίτες τη διαχείριση των χρημάτων που το κράτος θα καταβάλλει; Τι σημαίνει αυτό μακροχρόνια;

Ως φαίνεται άνοιξε διάπλατα ο δρόμος για να αποκτήσουν υπερεξουσίες επί των κληρικών οι μητροπολίτες. Δεν έγινε ακόμη, αλλά δύναται να δημιουργηθεί το πλαίσιο οι δεσποτάδες να ελέγχουν απόλυτα τους παπάδες, αφού αυτοί θα μπορούν όσους αντιστέκονται να τους οδηγούν στην οικονομική εξαθλίωση.

Αυτοί θα ορίζουν το βιοτικό τους επίπεδο. Η οσφυοκαμψία, η δουλοπρέπεια, η κολακεία και η ρουφιανιά θα κυριαρχήσουν ενώ ταυτόχρονα οι περιθωριοποιημένοι θα αναγκαστούν, εκμεταλλευόμενοι και τα χάλια της παιδείας, να καλλιεργήσουν τη θρησκοληψία για να επιβιώσουν. Ο δεσποτισμός θα γιγαντωθεί, αλλά αυτό δεν ενοχλεί το κράτος, αφού για την ύπαρξή του ο κάθε δεσποτισμός είναι απαραίτητος.

Η διατήρηση της σημερινής κατάστασης σχετικά με τη μισθοδοσία του κλήρου είναι η απαραίτητη συνθήκη για την ομαλή μετάβαση στην αποδέσμευση του κράτους απ’ αυτή. Σταδιακά ο αριθμός των μισθοδοτούμενων κληρικών θα μειώνεται, ενώ η Εκκλησία θα έχει τον απαραίτητο χρόνο να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των μη μισθοδοτούμενων κληρικών της.

Εχοντας υπ’ όψιν αυτή την προοπτική δύο καταστάσεις πρέπει να διευθετηθούν: α. η άρση από πλευράς κράτους όλων των τυχόν εμποδίων για την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, ώστε η Εκκλησία έχουσα την πλήρη και αποκλειστική ευθύνη της διαχείρισής της να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη μισθοδοσία σταδιακά του συνόλου των κληρικών της. β. η από πλευράς του κράτους συμβολή στον εκδημοκρατισμό της Εκκλησίας ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο του δεσποτισμού.

Το κράτος έχει ευθύνη για την από τον τέταρτο αιώνα μέχρι σήμερα αλλοίωση του πολιτεύματος της Εκκλησίας, στην οποία κατά τα χρόνια του Χριστού ίσχυε η αρχή της ομοφωνίας του συνόλου κι όχι απλά της πλειοψηφίας, ως εκ τούτου έχει υποχρέωση, ακόμη και μη έχοντας τη συναίνεση των ιεραρχών, για την επιστροφή της Εκκλησίας στον τρόπο ύπαρξης των τριών πρώτων αιώνων.

Ολοκληρώνω μ’ έναν προβληματισμό. Από το νέο ταμείο, που θα δημιουργηθεί, θα μισθοδοτούνται και οι μητροπολίτες ή αυτοί θα παραμείνουν δημόσιοι υπάλληλοι; Εκ της εμπειρίας φοβάμαι ότι και πάλι κάποιοι θα είναι πιο ίσοι από τους άλλους.

* εφημέριος Καραβομύλου Φθιώτιδας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας