Ελληνικό σινεμά στην καρδιά του Βερολίνου

blind_sun_tis_tzois_nasaoyati.jpg

«Blind Sun» της Tζόϊς Νασαουάτι «Blind Sun» της Tζόϊς Νασαουάτι

Κάθε Βερολινέζος με αγάπη και περιέργεια για τον κινηματογράφο έχει από πέρυσι ένα φεστιβάλ που κάθε Ιανουάριο θα φέρνει στην καρδιά της πόλης του, στον ιστορικό κινηματογράφο Babylon, ό,τι καλύτερο διαθέτει η πρόσφατη ελληνική παραγωγή, ακόμα και ταινίες που εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε αναγνωρίσει όσο τους αξίζει.

Κ. Γαβράς Τιμώμενο πρόσωπο ο Κ. Γαβράς |

Το Hellas Filmbox Berlin, με όλες τις απαραίτητες, επίσημες πλευρές του -το τιμά σήμερα, στα εγκαίνιά του, με την παρουσία της η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου και έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου- είναι πάνω από όλα ένα ψαγμένο και ανήσυχο φεστιβάλ. Οπως ταιριάζει στον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά και στην πόλη που το φιλοξενεί.

Παρών σήμερα στην έναρξη και ο Κώστας Γαβράς, ο οποίος θα βραβευτεί για την προσφορά του στο σινεμά λίγο πριν από την προβολή της ταινίας του «Αμήν». Ο διεθνής σκηνοθέτης θα έχει μαζί του -για να τον προλογίσει- τον διάσημο Γερμανό πρωταγωνιστή της ταινίας Ούλριχ Τουκούρ, γνωστό και από άλλες σημαντικές ευρωπαϊκές ταινίες («Οι ζωές των άλλων», «Η λευκή κορδέλα»).

Ο Μπρούνο Γκαντς στη «Σκόνη του χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, από την έκθεση φωτογραφίας της Νέλλης Τραγούστη Ο Μπρούνο Γκαντς στη «Σκόνη του χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, από την έκθεση φωτογραφίας της Νέλλης Τραγούστη |

Ο Κώστας Γαβράς λίγο νωρίτερα θα πάρει μέρος σε συζήτηση με θέμα «Πολιτικός κινηματογράφος, ξεπερασμένος σήμερα ή πιο σημαντικός από ποτέ;». Στο πάνελ μαζί του ο Ελβετός ηθοποιός και σκηνοθέτης Ντανί Λεβί, ο σκηνοθέτης Τίμων Κουλμάσης (εκπρόσωπός μας στο Eurimages) και η σκηνοθέτις και δημοσιογράφος Ανζελίκ Κουρούνη. Το ίδιο δημιουργική θα είναι και η σύντομη παραμονή της Λυδίας Κονιόρδου στο Βερολίνο. Αύριο θα δώσει masterclass αρχαίου δράματος με τίτλο «Χορός, Λόγος, Μέλος, Ορχησις» στη μεγάλη αίθουσα του Babylon.

Tο καθαρά κινηματογραφικό πρόγραμμα είναι πλουσιότατο. Aπό σήμερα και μέχρι 22 Ιανουαρίου, θα προβληθούν 56 ταινίες (μικρές και μεγάλες, μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ). Εξι στο Διαγωνιστικό, η μια καλύτερη από την άλλη («Νοτιάς» Τάσου Μπουλμέτη, «Suntan» Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, «Silent» Γιώργου Γκικαπέπα, «Blind Sun» Tζόις Νασαουάτι, «Πλατεία Αμερικής» Γιάννη Σακαρίδη και «Εντυπώσεις ενός πνιγμένου» Κύρου Παπαβασιλείου), που με την ευκαιρία κάνουν και τη βερολινέζικη πρεμιέρα τους.

Το ίδιο προσεγμένη και η επιλογή των έξι ντοκιμαντέρ του Διαγωνιστικού: «Αυτοί που νιώθουν τη φωτιά να καίει» του Ολλανδού Μόρχαν Κνίμπε, «Ο πιο μακρύς δρόμος» Μαριάννας Οικονόμου, «Χρυσή Αυγή: προσωπική υπόθεση» Ανζελίκ Κουρούνη, «Η τελευταία παραλία» Θάνου Αναστόπουλου-Νταβίντε ντελ Ντέγκαν, «Τα σημάδια του ουρανού» Μάρως Αναστασοπούλου, «Εξωτικά, ερωτικά κ.λπ.» Ευαγγελίας Κρανιώτη. Εχουν προγραμματιστεί ακόμα είκοσι δύο μικρού μήκους, αλλά τον τόνο και την ιδιαίτερη προσωπικότητα μπορούμε να πούμε ότι δίνουν στη διοργάνωση τα τέσσερα αφιερώματα.

■ Το τμήμα New Vision φιλοξενεί ταινίες που ταξίδεψαν και διακρίθηκαν σε μεγάλα φεστιβάλ, από το μικρού μήκους «Limbo» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη, της μόνης ελληνικής ταινίας που έφτασε φέτος στις υποψηφιότητες για τα Ευρωπαϊκά Κινηματογραφικά Βραβεία, το «Interruption» του Γιώργου Ζώη, το «Σύμπτωμα» του Αγγελου Φραντζή και το ντοκιμαντέρ «Ο φίλος μου ο Larry Gus» του Βασίλη Κατσούπη μέχρι το animation «Aurelia» των Κρέοντα Κρυωνά και Χρήστου Μπουραντά.

■ Μια ευκαιρία να γνωρίσει το βερολινέζικο κοινό την ελληνική κινηματογραφική LGBT σκηνή δίνει η συνεργασία του Hellas Filmbox Berlin με το Outview Film Festival Queer ταινιών. Την Παρασκευή θα προβληθούν το συγκλονιστικό πεντάλεπτο φιλμάκι «Half life» του Νικόλα Πουρλιάρου και το κοινωνικό δράμα «Smac» του Ηλίου Δημητρίου, με τη βραβευμένη για την ερμηνεία της Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη.

■ Οι γυναίκες επαγγελματίες (σκηνοθέτιδες, παραγωγοί, σεναριογράφοι, διευθύντριες φωτογραφίας κ.λπ.) έχουν την τιμητική τους στο αφιέρωμα «Γυναίκες Δημιουργοί στον Κινηματογράφο - Νέο Κύμα». Εχουν επιλεγεί επτά ξεχωριστές ταινίες: «Λουόμενοι» Εύας Στεφανή, «Εις τον Λύκον» Χριστίνας Κουτσοσπύρου, «Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» Ελίνας Ψύκου, «The red Hulk» Ασημίνας Προέδρου, «O μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντυ» Ρηνιώς Δραγασάκη, «Yellow Fieber» Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη και «Για πάντα» Μαργαρίτας Μαντά.

■ Δεν θα μπορούσαν να λείπουν ειδικές προβολές τεσσάρων ταινιών που φωτίζουν την «Εβραϊκή Ιστορία και Κουλτούρα της Ελλάδας», ένα θέμα που ενδιαφέρει ιδιαίτερα το γερμανικό κοινό. Ετσι, δίπλα στη δραματική ταινία «Ουζερί Τσιτσάνης» του Μανούσου Μανουσάκη, θα προβληθούν ντοκιμαντέρ σαν το «Trezoros: Τhe Lost Jews of Kastoria» των Λόρενς Ρούσο και Λάρι Κονφίνο, που έφτασε κοντά στα Οσκαρ, το «Πορτρέτο του πατέρα σε καιρό πολέμου» του Τίμωνα Κουλμάση και το «Σαλονίκη, μια πόλη με αμνησία» των Μαξ Γκάιλκε και Μάριο Φορθ.

Τέλος, η γκαλερί Box Freiraum του Βερολίνου σε συνεργασία με την ελληνική πρεσβεία-γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας και το Φεστιβάλ Filmbox παρουσιάζουν ώς τις 28 Ιανουαρίου την έκθεση φωτογραφίας της Νέλλης Τραγούστη «Faces and Spaces» από τα γυρίσματα στο Βερολίνο της τελευταίας ολοκληρωμένης ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Η σκόνη του χρόνου».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας