«Εχουμε λόγους να αισιοδοξούμε»

dimitris_spyroy.jpg

Δημήτρης Σπύρου Εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του θεσμού, ο Δημήτρης Σπύρου μιλά για την επιτυχία της περιφερειακής διοργάνωσης

Πριν από είκοσι χρόνια, ο Δημήτρης Σπύρου (σκηνοθέτης, διευθυντής παραγωγής και ηθοποιός) έστειλε πρόσκληση συνάντησης στους δημοσιογράφους για να τους ανακοινώσει το καινούργιο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, το οποίο ξεκινούσε σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Νομού Ηλείας.

Εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του, οραματίστηκε τον θεσμό, τον οποίο δημιούργησε στα πάτρια εδάφη. Είχε προηγηθεί η ταινία του «Ο Ψύλλος», (1991) με ήρωα τον δωδεκάχρονο μαθητή Ηλία Συλαΐδη που ζει σε κάποιο ορεινό χωριό της Ολυμπίας και μόνος του συντάσσει και διανέμει τη χειρόγραφη εφημερίδα του «Ο Ψύλλος»...

Μαθητές εν ώρα κινηματογραφικής δράσης

Η επιτυχία της στο κοινό και στους ειδικούς ήταν μεγάλη, ενώ βραβεύτηκε ως η Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία για Παιδιά και Νέους τη διετία 1989-1990, 1o Βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους στο 41o Φεστιβάλ Βερολίνου (1991), 1o βραβείο στο 8o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σικάγου (1991), Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου από την Ενωση Ιρλανδών Σεναριογράφων στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μπέλφαστ (1992) κ.α.

Με αυτή την ταινία ο Δημήτρης Σπύρου έριχνε τον σπόρο για το Φεστιβάλ που ξεκίνησε το 1997 με επίκεντρο τον Πύργο και σήμερα θεωρείται ένα από τα πέντε σημαντικότερα στο είδος τους διεθνώς. Ετσι, η πρώτη ερώτηση που του θέτουμε είναι τα συναισθήματά του είκοσι χρόνια μετά.

«Circus Debere Berhan», ντοκιμαντέρ «Circus Debere Berhan», ντοκιμαντέρ |

«Βλέποντας να στελεχώνουν το Φεστιβάλ –σε όλες του τις δομές– νέοι άνθρωποι, που τα προηγούμενα χρόνια συμμετείχαν στα κινηματογραφικά εργαστήρια, νιώθουμε όλοι υπέροχα. Δείξαμε εμπιστοσύνη στους νέους μας, τους δώσαμε χώρο να εκφραστούν και να δημιουργήσουν και δεν μας διέψευσαν. Τις συνθήκες απόλυτης ελευθερίας μέσα στις οποίες τους αφήσαμε να λειτουργήσουν, δεν τις μετέτρεψαν σε ασύδοτη συμπεριφορά αλλά αύξησαν την υπευθυνότητά τους, την αυτενέργειά τους, το πνεύμα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας, την κοινωνικότητά τους. Μας σέβονται και μας αγαπούν κι αυτό είναι πολύτιμο».

• Οι συνεργάτες σας και εσείς φανταζόσταν ότι θα φτάσετε τόσο μακριά;

Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε το Φεστιβάλ, γιατί πιστεύαμε στην κοινωνική του χρησιμότητα. Δεν θέλαμε ένα φεστιβάλ κατανάλωσης εικόνων, αλλά έναν χώρο που εκτός από την παιδαγωγική θα είχε και εκπαιδευτική διάσταση. Ναι, πιστεύαμε ότι θα έχει μέλλον αλλιώς δεν θα ξεκινούσαμε. Η αλήθεια είναι ότι πιστεύαμε πως θα πάει μακριά, δεν πιστεύαμε όμως ότι θα έφτανε και τόσο ψηλά. Αυτή τη στιγμή συγκαταλέγεται μέσα στα πέντε κορυφαία φεστιβάλ του κόσμου στο είδος του.

• Πώς βλέπετε το μέλλον του;

Είμαστε αισιόδοξοι και η αισιοδοξία μας πατάει σε στέρεες βάσεις. Το έχουν αγκαλιάσει χιλιάδες νέοι. Τροφοδοτείται από στελέχη που έχουν εκπαιδευτεί μέσα στο φεστιβάλ. Οι πολίτες του Πύργου το θεωρούν δική τους υπόθεση, το αγαπάνε. Οι επαγγελματίες της περιοχής γνωρίζουν ότι, εκτός των άλλων, το φεστιβάλ προβάλλει θετικά την περιοχή και είναι μοχλός οικονομικής ανάπτυξης. Η εκπαιδευτική κοινότητα το θεωρεί «παράλληλο σχολείο». Οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης το υποστηρίζουν ποικιλότροπα και αναγνωρίζουν ότι είναι ο κορυφαίος πολιτιστικός θεσμός της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

• Η πολιτεία και το υπουργείο Πολιτισμού σάς έχουν συμπαρασταθεί; Τα οικονομικά προβλήματα που είχατε πριν από λίγα χρόνια έχουν επιλυθεί;

Το υπουργείο Πολιτισμού μάς επέτρεψε, φέτος και πέρυσι, να σχεδιάσουμε τις δράσεις μας χωρίς το άγχος των οικονομικών. Γνωρίζαμε από την αρχή του έτους πόσα χρήματα είχαν εγκριθεί και μας δόθηκαν μέσα στις προσυμφωνημένες ημερομηνίες. Τις παλιότερες πληγές τις επουλώνουμε σταδιακά.

• Ποια είναι η πρώτη σας προτεραιότητα για την τρίτη δεκαετία;

Είναι τρεις. Κατ’ αρχάς η ίδρυση, στον Πύργο, Ευρωπαϊκού Κέντρου Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας. Η ανάπτυξη της παραγωγής –και εναλλακτικών δικτύων διανομής– ταινιών για παιδιά και νέους που αυτή τη στιγμή υστερεί η χώρα μας.

Σε αυτό το φεστιβάλ θα παίξει συμβουλευτικό ρόλο λόγω της τεχνογνωσίας του στο αντικείμενο, αλλά καθ’ ύλην αρμόδιο είναι το ΕΚΚ και εννοείται ότι σημαντικό ρόλο πρέπει να παίξει η ΕΡΤ μέσω του 1,5%. Τέλος, είναι η δημιουργία κινηματογραφικής αίθουσας 600 θέσεων στον Πύργο, αφού ο ιστορικός κινηματογράφος «Απόλλων» είναι μικρής χωρητικότητας.

«Ballad From Tibet», μεγάλου μήκους «Ballad From Tibet», μεγάλου μήκους |

ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ζουμ στη ζωή των προσφυγόπουλων

Αρκεί μία μόνο φορά να βρεθείς στον Πύργο κατά τη διάρκεια του Διεθνούς Φεστιβάλ για Παιδιά και Νέους, για να αντιληφθείς τη σημασία του για την τοπική κοινωνία και τη διάχυσή του στη διεθνή κοινότητα. Το φεστιβάλ ξεκίνησε το Σάββατο (2-9/12/17) στον κατάμεστο κινηματογράφο «Απόλλων» στον Πύργο, που αποτελεί την έδρα των εκδηλώσεων οι οποίες παράλληλα εξαπλώνονται σε: Aμαλιάδα, Πάτρα, Αγρίνιο, Λεχαινά, Ζαχάρω, Μεσολόγγι, Γαστούνη.

Μέσα από τις προβολές και τις δράσεις του 20ού Διεθνούς Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και της 17ης Ευρωπαϊκής Συνάντησης Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio, οι νέοι θεατές έρχονται σε επαφή τόσο με εξαιρετικές ταινίες, «διαμαντάκια» της διεθνούς παραγωγής που δεν βρίσκουν εύκολα διανομή στις αίθουσες ή στις οθόνες και ταυτόχρονα ενθαρρύνονται να γυρίσουν τις δικές τους παραγωγές.

Ολα αυτά τα χρόνια οι δρόμοι του Πύργου μετατρέπονται σε απέραντο κινηματογραφικό πλατό με πρωταγωνιστές παιδιά και εφήβους που, αξιοποιώντας ακόμα και το κινητό ή το τάμπλετ τους, γυρίζουν τις ταινίες τους. Το υπουργείο Παιδείας, άλλωστε, ενθαρρύνει με υπηρεσιακό έγγραφό του τη συμμετοχή των μαθητών απ’ όλη την Ελλάδα στις εκδηλώσεις που είναι δωρεάν.

Η εκπαιδευτική του διάσταση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δράσης του και σ’ αυτό συνετέλεσε η βαθιά γνώση του αντικειμένου από τους διοργανωτές Δημήτρη Σπύρου, Νίκο Θεοδοσίου, Χρήστο Κωνσταντόπουλο. Φέτος διαγωνίζονται 69 ταινίες από 47 χώρες, επιλογές του καλλιτεχνικού διευθυντή Δημήτρη Σπύρου, που αποτυπώνουν τις διεθνείς τάσεις. Από πέρυσι, το Τμήμα Ντοκιμαντέρ φιλοξενείται στην Αμαλιάδα. Τα θέματα των ταινιών καταπιάνονται με σχέσεις, σχολικό περιβάλλον, εθισμούς, απώλειες, αναπηρία, διαφορετικότητα, με όψεις του σύγχρονου κόσμου και στηλιτεύουν τη βία καθώς διαπνέονται από τις αρχές που έχουν θεσπίσει η UNICEF και η UNESCO για τον παιδικό και νεανικό κινηματογράφο.

Στο πλαίσιο της δημοφιλούς Camera Zizanio, που επιμελείται ο Νίκος Θεοδοσίου, θα διαγωνιστούν 238 ταινίες μαθητών από 40 χώρες. Στο ελληνικό τμήμα θα προβληθούν 123 ταινίες από σχολεία όλης της επικράτειας.

Ανάμεσά τους και τρεις ταινίες που γύρισαν προσφυγόπουλα στην Ελλάδα, στα κέντρα φιλοξενίας του Ελαιώνα και του Σχιστού, που θα προβληθούν παρουσία των παιδιών που τις δημιούργησαν.

Μεγάλη ποικιλομορφία έχουν τα σεμινάρια και τα master classes που θα δώσουν οι: Νίκος Καβουκίδης, Κώστας Φέρρης, Αργύρης Θέος και Αντώνης Χαλκιάς. Εργαστήριο για τα κινηματογραφικά εφέ θα πραγματοποιήσουν οι αδερφοί Αλαχούζοι.

■ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ξεχωρίζουν:«Focus στον γερμανικό κινηματογράφο» σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Παιδικού Κινηματογράφου Σνίκελ.

«Γέφυρες», σύμπραξη του Φεστιβάλ Ολυμπίας και του Δανέζικου Ινστιτούτου Κινηματογράφου, όπου θα προβληθούν σε προσφυγόπουλα μεταγλωττισμένες στα αραβικά ταινίες όχι μόνο όσο διαρκεί το φεστιβάλ αλλά και όλο το 2018. Επίσης φιλοξενούνται η εικαστική έκθεση «Land Art Cinema Project», η φωτογραφική έκθεση «Ο Αγνωστος Λιμός: Αθήνα 1941-1942», η εγκατάσταση «Τα θρανία της μαύρης συνείδησης» και άλλα.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ