Διατροφική επίγνωση

Βρισκόμαστε στην εποχή των ριζικών ανασχηματισμών, οπότε δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτή τη διαδικασία και ο τρόπος που διατρεφόμαστε, το είδος και η ποιότητα της τροφής που καταναλώνουμε.

Παρατηρούμε πλέον την αυξανόμενη τάση καθώς και την αύξηση του αριθμού των ατόμων που υιοθετούν τη χορτοφαγική διατροφή. Κάποτε θυμάμαι τους κορόιδευαν ή τους απαξίωναν για την επιλογή τους –να απέχουν από το κρέας– πολλές φορές κινδυνολογώντας για το πόσο ελλειμματική σε θρεπτικά συστατικά είναι η διατροφή τους, άρα απαγορευτική, ή πόσο γελοία είναι μια τέτοια στάση ζωής, επειδή για πολλούς εξέφραζε μια βαθιά φιλοσοφία που χαρακτηριζόταν από τη μη κατανάλωση κρέατος, πουλερικών ή/και των υποπροϊόντων τους.

Ετσι, φτάσαμε στην εποχή όπου, σύμφωνα με την αμερικανική Εθνική Ακαδημία Επιστημών, το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού καταφεύγει σε χορτοφαγία ή ημιχορτοφαγία για λόγους που είναι οικονομικοί, φιλοσοφικοί, θρησκευτικοί, πολιτιστικοί ή οικολογικοί.

Τώρα πλέον αρκετοί διατροφολόγοι δηλώνουν ότι μια διατροφή πλούσια σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά αλλά χαμηλή σε ζωικό λίπος και κόκκινο κρέας προσφέρει πολυάριθμα οφέλη υγείας, σημαντικά χαμηλότερου κινδύνου καρδιακών παθήσεων, καρκίνου, νεφρικής ανεπάρκειας και καρδιακής προσβολής.

Θα συναντήσουμε χορτοφάγους που επιλέγουν να είναι lacto-vegetarians (δεν τρώνε ψάρι, κρέας ή αυγό, όμως έχουν στο διαιτολόγιό τους γαλακτοκομικά προϊόντα) είτε lacto-ovo-vegetarians (δεν τρώνε ψάρι, κρέας, αλλά το διαιτολόγιό τους περιλαμβάνει γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγό), άλλοι επιλέγουν να είναι οvo-vegetarians (αυγο-φυτοφάγοι, δηλαδή δεν τρώνε ψάρι, κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα, όμως καταναλώνουν αυγό), ενώ οι vegans, οι αυστηροί χορτοφάγοι, είναι εκείνοι που έχουν αποκλείσει από το διαιτολόγιό τους το ψάρι, το κρέας, τα πουλερικά, το αυγό και τα γαλακτοκομικά.

Τέλος, υπάρχουν ακόμα δύο κατηγορίες χορτοφάγων, οι semi-vegetarians (τρώνε ψάρι ή ακόμα και κρέας ή πουλερικά περιστασιακά, αλλά στη διατροφή τους υπερισχύει η φιλοσοφία της χορτοφαγίας) και οι ωμοφάγοι (τρώνε ωμά φρούτα και λαχανικά, πάντα εποχικά, άψητους και ανάλατους ξηρούς καρπούς, σπόρους –σουσάμι, λιναρόσπορο, κολοκυθόσπορο– αλλά και το βούτυρο που προέρχεται από αυτά, όπως το ταχίνι, το βούτυρο από αμύγδαλα, από ηλιόσπορο ή από φιστίκια).

Αυτή η νέα τάση και εισαγωγή στη χορτοφαγική διατροφή αποδεικνύουν πόσο οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να επιστρέψουν σε πιο φυσικούς τρόπους ζωής, ίασης, διατροφής, σπάζοντας τα στερεότυπα που έως σήμερα υπήρχαν.

Χρειάζεται όμως μεγάλη προσοχή πριν υιοθετηθεί οποιαδήποτε τέτοιου είδους αλλαγή στη διατροφή, είναι απαραίτητο, κατά τη γνώμη μου, να υπάρξουν δύο προϋποθέσεις για να μεταβεί κανείς σε αυτή την καινούρια στάση σίτισης.

Η πρώτη προϋπόθεση είναι να αποκτήσει επίγνωση για ποιο λόγο αλλάζει τη διατροφή του και όχι λόγω μίμησης ή μόδας.

Και η δεύτερη προϋπόθεση είναι να επισκεφθεί έναν κλινικό διαιτολόγο για να τον βοηθήσει ώστε να καταρτίσει ένα υπολογισμένο διαιτολόγιο λήψης κάποιων μακρο-θρεπτικών και μικρο-θρεπτικών συστατικών.

Ο χορτοφάγος πρέπει να φροντίζει να λαμβάνει ικανοποιητικές ποσότητες από πρωτεΐνες, σίδηρο, ασβέστιο, βιταμίνες, Ω3 λιπαρά οξέα. Να μάθει τι είναι απαραίτητο να συνδυάζει για να μπορεί να διαχειρίζεται τη θρέψη του και να διασφαλίζει την υγεία του.

Παρομοίως παρατηρείται στην εποχή μας μια τάση ή μόδα υπερκατανάλωσης υπερτροφών, χωρίς απαραιτήτως να προϋπάρχει γνώση ή επίγνωση για τη λειτουργία τους στον οργανισμό.

Πολλοί καταναλώνουν, λόγου χάρη, σπόρους κία, ακάι μπέρι, γκότζι μπέρι, μπλου μπέρι, ιπποφαές, κι ένα σωρό άλλα προϊόντα, όλα μαζί ή πολύ από ένα είδος, για να έχουν οφέλη από τη θρέψη ή την αντιοξειδωτική τους δράση.

Ορισμένες από αυτές τις υπερτροφές πρέπει να χρησιμοποιούνται –πιθανόν για μια περίοδο– με στόχο την ενίσχυση του ανοσοποιητικού είτε προληπτικά.

Ολοι γνωρίζουμε πως κάθε τροφή, κάθε ουσία, όταν δεν είναι σε κατάλληλη δόση ή συνδυασμό, μπορεί να φέρει και αντίθετα αποτελέσματα. Το μέτρο είναι ένα σπουδαίο εργαλείο για τον άνθρωπο.

Ακόμα και η κινέζικη ιατρική μάς μιλά για το μέτρο, με μια άλλη φιλοσοφία και προσέγγιση απ’ ό,τι η δυτική φιλοσοφία, και χρησιμοποιεί τα 5 στοιχεία της φύσης (το νερό, το ξύλο, τη φωτιά, τη γη και το μέταλλο).

Τα όργανα και οι μεσημβρινοί αντιστοιχούν σε πέντε στοιχεία και αντιπροσωπεύουν διάφορα συναισθήματα και καταστάσεις, σχετίζονται μεταξύ τους και εξασφαλίζουν την υγεία και την αρμονία.

Τα Πέντε Στοιχεία φιλτράρουν τη ζωτική ενέργεια και όταν είναι σε αρμονία διατηρούν τη σωματική, τη νοητική και την ψυχική υγεία σε ισορροπία.

Υπάρχουν τροφές που βοηθούν το κάθε όργανο στην καλύτερη λειτουργία του – π.χ., η γλυκιά κολοκύθα τονώνει τη σπλήνα και το πάγκρεας, εάν όμως γίνεται κατάχρηση, φέρνει αντίθετο αποτέλεσμα. Η σπλήνα ανήκει στο στοιχείο της γης, είναι Yin.

Η γνώση, η συνείδηση, η επιλογή μάς βοηθούν να είμαστε προστατευμένοι και αυτόνομοι.

Καλή εξερεύνηση…

Ξέρετε ότι

Οι ελεύθερες ρίζες είναι απαραίτητα στοιχεία σε όλους τους ζώντες οργανισμούς, γιατί δημιουργούν ένα φράγμα προστασίας ενάντια στην εισβολή βλαβερών μικροοργανισμών. Σε περίπτωση που το οξειδωτικό στρες είναι αυξημένο και κατά συνέπεια είναι αυξημένη και η ποσότητα των ελευθέρων ριζών, ενεργοποιούνται οι φυσιολογικοί μηχανισμοί άμυνας του οργανισμού, εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου.

Τα αντιοξειδωτικά είναι ουσίες που προστατεύουν τις κυτταρικές μεμβράνες και δρουν µε τέτοιο τρόπο ώστε να δεσμεύουν και να εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες, μετατρέποντάς τες σε µη τοξικές, άρα και ακίνδυνες για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Τέτοιες ουσίες είναι:  η βιταμίνη A, η βιταμίνη C και η βιταμίνη Ε, τα φλαβονοειδή, το σελήνιο, το Β-καροτένιο, ο ψευδάργυρος, τα διάφορα είδη λυκοπενίων που περιέχονται στην ώριμη ντομάτα, καθώς και άλλες ουσίες που περιέχονται στο κόκκινο σταφύλι, στα σταυρανθή, στο σκόρδο και σε άλλα τρόφιμα.

* Σύμβουλος διατροφής

alpanopoulou@gmail.com

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας