Αγαμίας κλήρου παρενέργειες

Υπάρχουν ειδήσεις που αποσιωπούνται ή περνούν απαρατήρητες. Το θέμα είναι γνωστό διότι οδήγησε τον πάπα Βενέδικτο σε παραίτηση… Το νέο σκάνδαλο διάβασα είναι ότι το Βατικανό απεδέχθη την παραίτηση δύο ακόμα επισκόπων από τη Χιλή λόγω σκανδάλων παιδεραστίας, με αποτέλεσμα οι αντικαταστάσεις να αφορούν πλέον επισκόπους που είχαν υπό την εποπτεία τους το 20% των καθολικών ιερέων της Λατινικής Αμερικής.

Ερευνα της Επισκοπικής Συνόδου της Γερμανίας φανέρωσε ότι στις τελευταίες δεκαετίες, 1.670 καθολικοί ιερείς κακοποίησαν σεξουαλικά 3.677 ανήλικα αγόρια κυρίως! Οι αποκαλύψεις για κακοποίηση μικρών αγοριών (σπανιότερα κοριτσιών) από ιερείς ανάγκασε τον συμπαθή πάπα Φραγκίσκο να συγκαλέσει τον Φεβρουάριο του 2019 έκτακτη σύνοδο επισκόπων με θέμα την «προστασία των ανηλίκων».

Το τι θα διαμειφθεί στη σύνοδο είναι άγνωστο, αλλά έχω την ταπεινή γνώμη ότι αλλού βρίσκεται το ζήτημα. Η καθολική εκκλησία και κυρίως ο πάπας ως κεφαλή της, θα πρέπει να έχει το σθένος, όχι να συγκαλεί συνόδους, ούτε να καταβάλλει εκατομμύρια στο παρασκήνιο, ως είθισται, στους αδικηθέντες προς αποσόβηση των σκανδάλων, αλλά να προχωρήσει σε κάτι πιο δραστικό.

Ολες οι εκκλησίες, Ανατολική, Δυτική και Προτεσταντικές ομολογίες, αναγνωρίζουν το Σύμβολο Πίστεως Νικαίας - Κωνσταντινούπολης του 381 μ.Χ. Στο ένατο άρθρο ομολογούν την πίστη τους σε «Μία, Αγία, Καθολική (δηλ. αυθεντική, αληθινή καθ’ ολοκληρίαν) και αποστολική εκκλησία». Ητοι, εκκλησία που εκπηγάζει από τις διδαχές και παραδόσεις του Ευαγγελίου και των Αποστόλων.

Αλλά ο κόμβος του προβλήματος βρίσκεται ακριβώς εδώ: η αρχαία εκκλησία δεν απαγόρευε τον γάμο των πρεσβυτέρων - επισκόπων της. Ο απόστολος Πέτρος, ο κατά την Καθολική Εκκλησία πρώτος πάπας Ρώμης, ήταν νυμφευμένος (την πεθερά του θεράπευσε ο Ιησούς) και ο απόστολος Παύλος στην Α΄ προς Τιμόθεον επιστολή του γράφει ότι μεταξύ των προσόντων που πρέπει να έχει ένας επίσκοπος, είναι να είναι νυμφευμένος και να έχει τα τέκνα του προς υποταγήν για να δίνει το καλό παράδειγμα ότι είναι ικανός να κυβερνήσει και τα μέλη της εκκλησίας. Τα ίδια γράφει και στην προς Τίτον επιστολή.

Η αγαμία του κλήρου καθ’ ολοκληρίαν στην Καθολική Εκκλησία επιβλήθηκε μετά τη Σύνοδο της Ελβίρας το 306 μ.Χ., με τη Σύνοδο της Αρελάτης το 314 μ.Χ. με τον 6ο κανόνα της, ανεβλήθη να επιβληθεί στην Ανατολική Εκκλησία στη Σύνοδο της Νίκαιας το 325 μ.Χ. κατά εισήγηση του Παφνούτιου και επικράτησε για τους επισκόπους μόνο στην Ανατολική, τον 6ο αι. μ.Χ. με την 6η Νεαρά διάταξη του Ιουστινιανού. Εκτοτε διαιωνίζεται η απαγόρευση. Το αποτέλεσμα είναι μύρια όσα σεξουαλικά έκτροπα κληρικών που, αδυνατώντας να χαλιναγωγήσουν το σεξουαλικό ένστικτο, βρίσκονται παγιδευμένοι ανάμεσα σε μια φυσική ροπή και σε μια αναχρονιστική απαγόρευση. Το ερώτημα είναι: Θα μπορέσει ο πάπας να επανέλθει στο λίκνο της Αποστολικής παράδοσης; Ισως αυτό να είναι πιο αποτελεσματικό φάρμακο από οποιαδήποτε σύνοδο για την προστασία ανηλίκων.

* δοκιμιογράφος, συγγραφέας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας