• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.3°C / 4.2°C
    4 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    0°C -2.7°C / 2.4°C
    2 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 5.5°C
    5 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    2 BF
    43%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.4°C / -0.1°C
    3 BF
    64%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -3.0°C / -1.3°C
    0 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -7°C -6.6°C / -4.9°C
    2 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 1.3°C / 1.3°C
    2 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.4°C / 7.8°C
    5 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 1.2°C / 1.2°C
    4 BF
    74%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.1°C / 6.4°C
    5 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    6 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    5 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 0.0°C / 2.9°C
    4 BF
    44%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 0.5°C / 2.2°C
    2 BF
    72%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    3 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.5°C / 4.2°C
    3 BF
    87%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    0 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -4.3°C / -0.6°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    -4°C -3.9°C / -3.9°C
    1 BF
    65%

Περικλής Κοροβέσης - Εφημερίδα τών Συντακτών

H άγνωστη κυρία Λαμπουκά

  • A-
  • A+

Φέτος κλείνουν εκατό χρόνια από τον θάνατο της Εντίτ Πιαφ. Το εξαίρετο αγγλικό συγκρότημα The Tiger Lillies την τίμησε και έκανε ένα θέαμα που παίχτηκε αυτές τις μέρες στην Αθήνα, την Πάτρα και τη Θεσσαλονίκη. Δυστυχώς δεν το είδα. Αλλά από ό,τι άκουσα είχε μεγάλη επιτυχία.

Το συγκρότημα αυτό καταπιάνεται αποκλειστικά με θέματα περιθωρίου και εμπνέεται από ένδοξες ευρωπαϊκές παραδόσεις, βερολινέζικο καμπαρέ, μουσική τσίρκου, τσιγγάνικες μελωδίες, πανκ και ροκ, αλλά δημιουργούν το δικό τους στιλ που είναι μοναδικό και τους καθιέρωσε διεθνώς. Λογικό ήταν να ενσωματώσουν και την Πιαφ, καθώς και αυτή αντιπροσώπευε μια μορφή περιθωρίου.

Στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα αγαπητοί και μια διεθνής παραγωγή τους έγινε από το θέατρο «Μπάντμιντον». Ο εμψυχωτής του τρίο και ιδρυτής του Μάρτιν Ζακ είναι λάτρης του σμυρνέικου. Και ίσως κάποια μέρα, δεν αποκλείεται, να τους δούμε και ρεμπέτες.

Και τώρα μια ερώτηση για τον εγχώριο ιμπρεσάριό τους. Γιατί στριμώξατε τους ανθρώπους και η μια παράσταση ήταν πάνω στην άλλη; Δεν χρειάζονταν κάποια μερούλα άδεια για να γνωρίσουν τις πόλεις μας και εμάς, το κοινό τους; (ο συνδικαλιστής μέσα μου ξύπνησε).

Αλλά να ξαναγυρίσουμε στην Πιαφ. Αναμφισβήτητα ήταν μία από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του εικοστού αιώνα με διεθνή εμβέλεια, που ταυτίστηκε με τη γαλλική κουλτούρα. Σε αυτό έδωσε έμφαση και η ίδια. Οταν ήταν παιδί και τραγουδούσε στους δρόμους έλεγε το μόνο τραγούδι που ήξερε.

Τη Διεθνή. Μετά το άλλαξε με τη Μασσαλιώτιδα. Αυτό απέφερε περισσότερες δεκάρες. Μετά εμπλούτισε το ρεπερτόριό της με δημοφιλή κλασικά γαλλικά τραγούδια και από εκεί τη βρήκε ο Λουί Λεπλέ που είχε ένα εστιατόριο-καμπαρέ. Αυτός της άλλαξε το όνομα και από Εντίτ-Τζιοβάνα Γκασιόν το έκανε το παιδί-σπουργίτι (La Mome Piaf).

Η σχέση τους δεν ήταν καλή, γιατί ο ευεργέτης αποδείχτηκε μεγάλος εκμεταλλευτής. Και δολοφονήθηκε από γκάνγκστερ φίλους τής Εντίτ. Η ίδια θεωρήθηκε ηθικός αυτουργός. Πέρασε από δίκη και αθωώθηκε.

Στην ουσία το αστέρι της ανατέλλει στα είκοσι της χρόνια, όταν συναντάει τον ποιητή-στιχουργό Ραϊμόν Ασό που της έγραψε σχεδόν όλα τα προπολεμικά της τραγούδια. Της έδωσε καινούργιο όνομα, Εντίτ Πιαφ, και από την παιδική ηλικία πέρασε στην ενηλικίωση.

Καθιερώθηκε το μαύρο φόρεμα και άρχισε να πηγαίνει στο θέατρο και να διαβάζει βιβλία. Εκτοτε, το 1936, η πορεία της ήταν μεγαλειώδης και το κοινό τη λάτρεψε, αλλά και αυτή δέθηκε με τον κόσμο της και όπως λένε ήταν η μόνη, μόνιμη και σταθερή, σχέση που είχε.

Γιατί εραστές είχε πάμπολλους. Να θυμίσουμε μερικούς: Ιβ Μοντάν, Σαρλ Αζναβούρ, Ζορζ Μουστακί, Εντι Κονσταντέν και επιπλέον είχε ερωτευτεί τον δικό μας Δημήτρη Χορν, που δεν ανταποκρίθηκε. Εντούτοις έκανε δύο γάμους.

Ο πρώτος με τον Ζακ Πιλς, τραγουδιστή και τραγουδοποιό, με κουμπάρα τη Μάρλεν Ντίτριχ, και ο δεύτερος με τον Ελληνα κομμωτή Θεοφάνη Λαμπουκά, είκοσι χρόνια μικρότερό της, που άλλαξε το όνομά του για χάρη της και το έκανε Τεό Σαγαπώ (Theo Sagapo).

Ηδη όσο ζούσε ήταν θρύλος. Το 1942, όταν γύρισε από μια περιοδεία από τη νότια Γαλλία, την υποδέχτηκαν στον σταθμό χιλιάδες άνθρωποι με λουλούδια στο χέρι.

Και αυτή η δημοφιλία της από κάποιους μελετητές εκλαμβάνεται ως αντιστασιακή στάση. Αλλά αυτό δεν ευσταθεί. Ηταν σίγουρα αντιναζί, γκολική και είχε ελάχιστη σχέση με την πολιτική. Και είναι αμφίβολο αν ψήφιζε. Το εκλογικό της βιβλιάριο δεν βρέθηκε ποτέ.

Στην Κατοχή, όπως οι περισσότεροι Γάλλοι, ήταν διαρκώς μεθυσμένη και είχε εθιστεί στην κοκαΐνη και τη μορφίνη. Το στιλ της, μιας απροστάτευτης, εύθραυστης κοπέλας που ήθελε την προστασία του κοινού, ήταν επεξεργασμένο και μελετημένο.

Για να βρει τους στίχους των τραγουδιών της μελετούσε εκατοντάδες ποιήματα. Για να προβάρει ένα τραγούδι της, καθόταν όλη μέρα σε ένα πιάνο με ουρά, έκανε μια μικρή διακοπή για να φάει μια μπριζόλα με σκόρδο, και φτου κι απ’ την αρχή.

Αν το τραγούδι δεν έβγαινε τέλειο, δεν το έπαιζε. Και είχε πάντα το πάνω χέρι τόσο σε σχέση με τον συνθέτη όσο και με τον στιχουργό. Ηταν ένας δαίμονας που η ζωή της ήταν πάνω στη σκηνή και ζούσε από την αγάπη του κοινού της.

Στην κηδεία της υπολογίζεται πως πήγαν σχεδόν ένα εκατομμύριο άτομα. Κατά κάποιο τρόπο, και εκτός πολιτικής, ήταν η εθνική συνείδηση των Γάλλων με φανατικούς θαυμαστές από όλο τον κόσμο.

Οταν πήγα στον τάφο της για προσκύνημα, έμεινα κατάπληκτος. Στην επιτύμβια στήλη έγραφε: «Ενθάδε κείται η κ. Λαμπουκά, η επονομαζόμενη Εντίτ Πιαφ». Τον Τεό τον χαρακτήρισαν κακεντρεχώς ζιγκολό. Αλλά κανένας ζιγκολό δεν παίρνει τα χρέη της συζύγου του και η Πιαφ ήταν καταχρεωμένη.

Υπήρξε ένας υπέροχος τραγουδιστής και ηθοποιός και μία από τις τελευταίες συναυλίες της στα «Ολύμπια» ήταν μαζί του. Από όσο γνωρίζω, η Πιαφ δεν είχε τραγουδήσει με άλλον. Μόνο με τον «Τεό Σαγαπώ». Και αυτό κάτι λέει...

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Ενας πιστός, άγνωστος φίλος
Παρέα μου, δύο έμπιστοι και αχώριστοι φίλοι μου, το τσίπουρό μου και το τσιγάρο μου, που δεν με αφήνουν ποτέ μόνο. Ηθελα να μάθω. Γιατί αυτός ο θρήνος για έναν άνθρωπο που ποτέ μου δεν συνάντησα. Και έπρεπε να...
Ενας πιστός, άγνωστος φίλος
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Το φρικιό με τη βαριοπούλα
Δηλαδή μια απόλυτη αναρχία που κανείς αναρχικός δεν θα μπορούσε να διανοηθεί. Η αναρχία έχει αυστηρούς περιορισμούς και κανόνες. Οπως κάθε ελεύθερη συνειδητή πράξη. Και αυτό σημαίνει: Για να ξεφύγω από τα...
Το φρικιό με τη βαριοπούλα
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Η Ναυσικά μιλάει για την Ανιές
Τη δεκαετία του εξήντα, νεαροί φοιτητές τότε, είχαμε μανία με τον γαλλικό κινηματογράφο. Ρενέ, Τριφό, Γκοντάρ, Βαντίμ, Βαρντά κ.ά. ήταν γνωστά ονόματα για μας, είχαμε δει όλες τις ταινίες που είχαν παιχτεί...
Η Ναυσικά μιλάει για την Ανιές
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Οι νέοι ταξικοί αγώνες στη Γαλλία
Το κίνημα των «κίτρινων γιλέκων» στη Γαλλία θα μπορούσε να είναι και ένα βαρόμετρο για την κατάσταση του δημοκρατικού κινήματος στην Ε.Ε. Παράλληλα, θέτει το ερώτημα κατά πόσο οι ευρωπαϊκοί θεσμοί λειτουργούν...
Οι νέοι ταξικοί αγώνες στη Γαλλία
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Αβράκωτοι με κίτρινα γιλέκα
12 νεκροί. 3.200 τραυματίες. Εκατοντάδες νοσηλεύονται, 6 βρίσκονται σε κώμα. Περίπου 300 ακρωτηριασμένοι από τα νέα όπλα της αστυνομίας. Οι συλληφθέντες έχουν φτάσει στους 8.300. Ήδη οι 400 πρώτοι στη φυλακή....
Αβράκωτοι με κίτρινα γιλέκα
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Η επανάσταση της μπαγκέτας
Κάνοντας ζάπινγκ έπεσα σε ένα πάνελ και από αρρωστημένη περιέργεια θέλησα να δοκιμάσω τα νεύρα μου. Ακουσα κάποιον κύριο, προφανώς βουλευτή, να λέει την άποψή του για το κίνημα των «κίτρινων γιλέκων». Δεν...
Η επανάσταση της μπαγκέτας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας