Από τις αρχές Φεβρουαρίου ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, το οποίο στα μέσα του 2025, με βάση το επίσημο χρονοδιάγραμμα, θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης». Με επιβατική κίνηση που το 2019 έφθασε τα 8 εκατ., είναι το δεύτερο της χώρας και έχει αγγίξει από χρόνια τα όρια κορεσμού, παρά τις βελτιώσεις των εγκαταστάσεών του. Η μεταφορά του σε έκταση 7.000 στρεμμάτων, δίπλα στο στρατιωτικό αεροδρόμιο, έχει αποφασιστεί από το 2007, αλλά το διαγωνιστικό σίριαλ περιλαμβάνει δώδεκα ακυρώσεις ώς την τελική προκήρυξη του 2016, που ολοκληρώθηκε πριν από έναν χρόνο και ακολούθησε η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή τον περασμένο Μάιο.
Βασικό στοιχείο του νέου αεροδρομίου είναι ο βιοκλιματικός αεροσταθμός, με συνολική επιφάνεια 72.000 τετραγωνικά, που θα συμπληρώνεται από άλλα 11 βοηθητικά κτίρια (πύργος ελέγχου, πυροσβεστική, χώροι επίγειας εξυπηρέτησης, κ.λπ.). Ο εξωτερικός σχεδιασμός του, με βάση τη σύμβαση, προβλέπεται να ανασχεδιαστεί και να αποκτήσει πιο κρητική πινελιά. Θα διαθέτει διάδρομο προσγείωσης - απογείωσης 3.200 μέτρων, που θα επιτρέπει την υποδοχή αεροσκαφών μεγάλων αποστάσεων και 27 θέσεις στάθμευσης αεροπλάνων, στοιχεία που θα αναβαθμίσουν τη γεωπολιτική του θέση στην ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή. Θα διαθέτει, επίσης, εμπορική ζώνη 10 στρεμμάτων, με κτιριακές εγκαταστάσεις 13.000 τετραγωνικών. Οι υποδομές βιολογικού καθαρισμού προβλέπεται να υποδεχθούν λύματα από τους γύρω οικισμούς.
Η σύνδεση με το Ηράκλειο θα γίνει με νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο μήκους 18 χλμ., ο οποίος θα ξεκινά από τον ανισόπεδο κόμβο στη Χερσόνησο που προβλέπεται στους σχεδιασμούς για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος του για τις τοπικές μετακινήσεις. Θα συνδεθεί επίσης με το Αρκαλοχώρι, με νέο δρόμο 6 χλμ., η κατασκευή του οποίου θα ξεκινήσει άμεσα. Στη φάση κατασκευής θα δημιουργηθούν περίπου 2.000 θέσεις εργασίας.
Το κατασκευαστικό κόστος ανέρχεται στα 480 εκατ. ευρώ, που θα φθάσει τα 520 εκατ. μαζί με τις υπόλοιπες δαπάνες (επίβλεψη, μεταφορά αεροδρομίου κ.λπ.). Από αυτά, 180 εκατ. ευρώ θα καταβάλει το Δημόσιο, το οποίο διαθέτει το 45,9% των μετοχών στην εταιρεία εκμετάλλευσης και θα καταβάλει άλλα 125 εκατ. ευρώ μέσω του λεγόμενου «σπατόσημου», όπως έχουν πολιτογραφηθεί τα τέλη αεροδρομίου, τα οποία έχουν ενσωματωθεί από το 1996 στην τιμή του εισιτηρίου για το σύνολο των επιβατών που χρησιμοποιούν τα ελληνικά αεροδρόμια. Τα υπόλοιπα θα εξασφαλιστούν από την κατασκευαστική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που είναι ο ανάδοχος του έργου και διαχειριστής των εγκαταστάσεων ώς το 2055, σε κοινοπραξία με την ινδική GMR. Η τελευταία έχει την ευθύνη λειτουργίας τριών διεθνών αεροδρομίων, στα οποία περιλαμβάνονται τα δύο μεγαλύτερα της Ινδίας. «Είναι ένα αναπτυξιακό, απαραίτητο και χρήσιμο έργο», τόνισε ο Γιώργος Περιστέρης, επικεφαλής της ελληνικής κατασκευαστικής εταιρείας, αναφερόμενος στο νέο αεροδρόμιο, για το οποίο ο πρωθυπουργός είπε ότι θα είναι «το καλύτερο της χώρας».
Καθοριστικό ρόλο στην ομαλή εξέλιξη των έργων θα έχουν οι αρχαιολογικές έρευνες, που θα ξεκινήσουν μέσα στην άνοιξη. Το υπουργείο Υποδομών δεν ανησυχεί για τις απαλλοτριώσεις που έχουν υλοποιηθεί κατά 78%. Εχουν ήδη καταβληθεί 35 εκατ. ευρώ και θα διατεθούν άλλα 15 εκατ., χωρίς να συνυπολογίζονται οι αυξήσεις που θα φέρουν οι αποφάσεις των δικαστηρίων. Ο γενικός γραμματέας Γ. Καραγιάννης μάς διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση του δήμου Μίνωα Πεδιάδος για τη μετατόπιση του αγωγού που υδροδοτεί το Αρκαλοχώρι. «Τα δίκτυα ύδρευσης αποτελούν αρμοδιότητα του υπουργείου και της αποχέτευσης της κοινοπραξίας», είπε στην «Εφ.Συν.». Υπολογίζει επίσης ότι τα αντισταθμιστικά οφέλη προς τον δήμο (1%) και την περιφέρεια Κρήτης (1%) θα είναι της τάξης των 4 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Με βάση τη σύμβαση, τα μερίσματα που θα εισπράξει το Δημόσιο σε όλη την περίοδο παραχώρησης υπολογίζονται σε 1,2 δισ. ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα έσοδα από φόρους.
Ο Κώστας Αχ. Καραμανλή, κατά την ομιλία του στην τελετή θεμελίωσης, το Σάββατο, επιβεβαίωσε την αποκάλυψη του ανταποκριτή της «Εφ.Συν.» Μάριου Διονέλλη (24/1/2020), ότι η εκταμίευση των δόσεων του δανείου, που έχει εξασφαλίσει το Δημόσιο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για να καλύψει τη συμμετοχή του στο έργο, έχει συνδεθεί με την αξιοποίηση της έκτασης των περίπου 3.000 στρεμμάτων του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης». Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι δεν είναι υποθήκη και πρόσθεσε: «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεσμεύεται ότι η Αλικαρνασσός δεν θα γίνει νέο Ελληνικό», ομολογώντας εμμέσως τις ευθύνες των κυβερνήσεων που δεν κατάφεραν να αξιοποιήσουν σε καλύτερες εποχές το παλιό αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο έπαψε να λειτουργεί από τον Μάρτιο του 2001! Παραδέχθηκε την πρόοδο που έγινε τα τελευταία χρόνια στην προώθηση των έργων στο Καστέλι, αλλά καταλόγισε στην προηγούμενη κυβέρνηση... καθυστερήσεις, λάθη και αστοχίες.
Οι αναφορές του προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ. «Παράδειγμα πρωτοφανούς κοροϊδίας και δημιουργίας παράλληλης εικονικής πραγματικότητας», χαρακτήρισε τις κυβερνητικές αναφορές για το Καστέλι ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας και τομεάρχης Υποδομών - Μεταφορών, Γιώργος Βαρεμένος. Κατηγόρησε τη Ν.Δ. ότι μίλησε για «βαλτωμένο έργο», παρ’ όλο που το παρέλαβε συμβασιοποιημένο, και εξήγγειλε ως δικές της δράσεις ό,τι είχε παραλάβει από την προηγούμενη κυβέρνηση. Σημείωσε πάντως ότι ο αρμόδιος υπουργός έκανε «ένα δειλό βήμα αναγνώρισης της πραγματικότητας μιλώντας για “λιθαράκι” ΣΥΡΙΖΑ».
Σε αριθμούς
7.000 στρέμματα η έκταση που θα καταλαμβάνει
72.000 τ.μ. η επιφάνεια του βιοκλιματικού αεροσταθμού
3.200 μ. ο διάδρομος προσγείωσης - απογείωσης
27 θέσεις στάθμευσης αεροπλάνων
10 στρέμματα η εμπορική ζώνη με κτιριακές εγκαταστάσεις 13.000 τ.μ.
480 εκατ. ευρώ το κατασκευαστικό κόστος, που θα φθάσει τα 520 εκατ. μαζί με τις υπόλοιπες δαπάνες
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας