Aza Records: Μια κολεκτίβα από μουσικούς για μουσικούς

aza-recs-.jpg

Ένας καλλιτεχνικός οργανισμός με έδρα τη Θεσσαλονίκη δημιουργεί ένα αυτοργανωμένο δίκτυο μεταξύ μουσικών, αλλά και ανοίγει νέους διαύλους επικοινωνίας με το κοινό

Μπορεί ο Νίτσε να έλεγε ότι θεωρεί τη μουσική ως την ανωτέρα των Τεχνών, υπό την έννοια ότι είναι ικανή να προκαλέσει συναισθήματα σε όλους τους ανθρώπους ανεξαιρέτως, όμως δεν εμπλέκονται όλοι στον ίδιο βαθμό με την «κατανάλωση», την παραγωγή και τη διάθεση της. 

Για αρκετούς είναι απλά ένα ηχητικό ερέθισμα που συνοδεύει την καθημερινότητα, αλλά για πολλούς άλλους είναι κάτι σημαντικά περισσότερο. Σε αυτή τη δεύτερη κατηγορία ανήκουν τα μέλη της Aza Records, ενός καλλιτεχνικού οργανισμού, που με έδρα τη Θεσσαλονίκη, εμπλέκεται, διοργανώνει και προωθεί μουσική, καλλιτέχνες και τάσεις, συνδιαμορφώνοντας αυτό που αποκαλούμε συλλογική ποπ κουλτούρα του σήμερα. Ο Βασίλης Γκογκίδης μας δίνει το στίγμα μιας δισκογραφικής εταιρείας, που δε μοιάζει με καμία άλλη.

Προτού κάποιος κλικάρει στο aza-records.com για να μάθει λεπτομέρειες, νομίζω πως υποσυνείδητα θα σχηματίσει μια εικόνα για την Aza Records. Από την εμπειρία μας, η έννοια «δισκογραφική εταιρεία» συνίσταται σε μοντέρνα γραφεία, με cool κόσμο να δουλεύει εκεί, μουσική να ακούγεται συνεχώς, μουσικούς αστέρες να περιδιαβαίνουν το χώρο και σοβαρές business να κλείνονται, που στο σύνολο τους επηρεάζουν το καλλιτεχνικό status της εποχής και ταυτόχρονα γεννούν χρήμα. Πόσο μακριά και πόσο κοντά σε όλα αυτά βρίσκεται η Aza;

Πιο μακριά δεν γίνεται! Η Aza Records καταρχάς δεν είναι μια δισκογραφική εταιρία. Η λέξη «records» στο όνομα δίνει την εντύπωση πως κόβουμε δίσκους αλλά αυτό δεν ισχύει, απλά ακούγεται cool. Η Aza Records είναι μια κολλεκτίβα μουσικών η οποία σκοπό έχει να προσφέρει κάποιες δωρεάν υπηρεσίες σε άλλους μουσικούς. Είναι φτιαγμένη από μουσικούς για μουσικούς όπως λέει και ο Χρήστος Αγιαννίδης που είναι ο εμπνευστής της όλης προσπάθειας. Δεν έχουμε καμία σχέση ούτε με την δημιουργία ούτε με την εμπορία δίσκων. Το πιο κοντινό που κάνουμε σε δίσκους είναι οι δωρεάν συλλογές με μπάντες που είναι μέλη της Aza και τις ανεβάζουμε στο bandcamp.  Η Aza Records δεν έχει γραφεία εκτός από το σπίτι του Χρήστου που είναι η γιάφκα που μαζεύεται ο πυρήνας της κολεκτίβας όταν χρειάζεται να πάρουμε απόφαση για κάποιο θέμα ή γενικά για να μιλήσουμε για το μέλλον της. Κάθε μέλος έχει πάρει από μια δουλειά την οποία μπορεί να κάνει συνήθως από απόσταση, για παράδειγμα να απαντάει στα μηνύματα που έρχονται στο mail της Aza. 

Ακούγοντας τη φράση «κολεκτίβα από μουσικούς για μουσικούς» παίρνω την αίσθηση ότι μιλάμε για έναν οργανισμό με έντονη ταυτότητα αυτοοργάνωσης, δημοκρατική λειτουργία και χαρακτήρα αυτοδιάθεσης. Πως εφαρμόζεται αυτό στα πλαίσια μια δισκογραφικής;

Υπάρχει ένας βασικός πυρήνας ανθρώπων που είναι εκεί από την αρχή και τρέχουν κάποια πράγματα και δίνουν κατευθυντήριες γραμμές. Από εκεί και πέρα υπάρχει απόλυτη ελευθερία στο πως θα κάνει ο καθένας την δουλειά του. Δηλαδή εγώ που κάνω τα εξώφυλλα για τις κυκλοφορίες έχω ελευθερία να κάνω ότι θέλω, δεν θα έρθει να μου πει κανείς «αυτό δεν μου αρέσει, άλλαξε το τώρα». Φυσικά αν κάτι δεν αρέσει το συζητάμε αλλά δεν υπάρχει η έννοια του αφεντικού / manager. Το καλό με την Aza είναι ότι επειδή δεν έχουμε ιδιαίτερα έξοδα δεν υπάρχει και μεγάλη πίεση να βγει δουλειά με το ζόρι. Αν εγώ δηλαδή ένα μήνα δεν μπορώ να συμμετέχω και να βοηθήσω γιατί έχω πολλή δουλειά δεν υπάρχει πρόβλημα, γιατί δεν μας κυνηγάνε οι λογαριασμοί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ασχολείται όποιος πραγματικά θέλει με αυτό το πράγμα.  Τώρα όσον αφορά την αυτοοργάνωση υπό την έννοια ότι κάνουμε δουλειές που παραδοσιακά κάνει μια δισκογραφική ή μια διαφημιστική εταιρία στο δικό μου το μυαλό είναι κάτι που μου ήταν αυτονόητο ότι πρέπει να γίνει πολύ καιρό πριν μπω στην Aza. Η σκηνή της Θεσσαλονίκης δεν έχει καμία φοβερή και τρομερή δυναμική που να μπορείς να πεις ότι θα υπάρχουν κανονικές δισκογραφικές που να κόβουν δίσκους και να προωθούν συγκροτήματα. Οι περισσότεροι μόνοι μας βγάζουμε τους δίσκους μας και μόνοι μας κάνουμε και την προώθηση και τις περισσότερες δουλειές στις μπάντες μας.  Λεφτά δεν βγαίνουν από όλο αυτό οπότε είναι αδύνατον να υπάρξουν και δισκογραφικές ή να πληρώσει μια μπάντα κάποιον να της κλείνει συναυλίες για παράδειγμα σαν manager.  Άρα καταλήγουμε στο συμπέρασμα,  γιατί να μην βοηθάμε ο ένας τον άλλον να κάνουμε αυτές τις δουλειές που δεν έχουν σχέση με την δημιουργία της μουσικής;

Από την πλευρά των συγκροτημάτων που θα γίνουν μέλη της Aza Records, ποιο είναι το πλαίσιο «υποχρεώσεων» προς αυτή και στην άλλη πλευρά τι θα έλεγες ότι έχουν να κερδίσουν από αυτή τη συμπόρευση;

Οι υποχρεώσεις είναι συνδεδεμένες με τα κέρδη που έχουν οι μπάντες. Όσο πιο πολύ συμμετέχουν δηλαδή τόσο καλύτερο θα είναι και για αυτές. Όλοι μαζί γινόμαστε πιο δυνατοί και όλοι μαζί περνάμε απαρατήρητοι. Βασικό μέσο προώθησης και της κολεκτίβας και των συγκροτημάτων είναι τα social media. Ανεβαίνει η νέα συλλογή της Aza στο bandcamp και την ποστάρουμε στο Facebook. Υποχρέωση είναι έστω οι μπάντες που είναι μέσα στην συλλογή πρέπει να κάνουν ένα share. Στην τελευταία συλλογή είχαμε 14 μπάντες, αν το προωθήσουν και οι 14 την είδαν την συλλογή αμέσως αρκετοί άνθρωποι και κερδίζουν όλες οι μπάντες από αυτό. Δεν είναι θέμα υποχρέωσης δηλαδή όσο κοινής λογικής σε κάποια πράγματα. 

Έχουμε μια αρκετά μεγάλη βάση δεδομένων με διάφορα site με μουσικά νέα και τα λοιπά. Όταν μας στείλει μια μπάντα της κολεκτίβας ένα δελτίο τύπου θα φύγει σε όλα αυτά τα site. Αν το δελτίο τύπου είναι όμως 2 γραμμές και μια φωτογραφία δεν θα πάει πουθενά.Ή ακόμα χειρότερα αν δεν στείλει καν δελτίο τύπου τότε και εμείς δεν θα προωθήσουμε τον νέο δίσκο ή συναυλία που μπορεί να έχει κανονίσει. Αυτό το πράγμα για να λειτουργήσει θέλει συνεργασία από όλους. Μιλάμε για μια κολεκτίβα, δεν μιλάμε για μια δισκογραφική που με τα συμβόλαια της δημιουργεί υποχρεώσεις στις μπάντες αλλά έχει και υποχρεώσεις απέναντι τους. Εμείς δεν έχουμε καμία υποχρέωση σε καμία μπάντα μας και καμία μπάντα απέναντι σε εμάς. Πρέπει όλοι να καταλάβουν πως δεν υπάρχει εμείς και εσείς. Είτε δουλεύουμε όλοι για να πετύχει είτε πάμε για καμιά μπύρα να περάσουμε και ωραία τουλάχιστον. 

Μια λειτουργία την οποία συνήθως αναλαμβάνει μια μικρή ομάδα μέσα στην Aza είναι η δημιουργία των συλλογών και η επιλογή των συγκροτημάτων που θα θέλαμε να μπουν στο μέλλον επειδή θεωρούμε πως έχουν κάτι να πουν. 
Οι συλλογές είναι σημαντικές γιατί δίνουν ένα στίγμα για τον μουσικό χαρακτήρα μας και παρουσιάζουν και κάποιες από τις μπάντες στο κοινό. Εγώ το βλέπω σαν ένα curation του τι είναι ενδιαφέρον από τις μπάντες που έχουμε αυτή τη στιγμή και είναι μια σημαντική δουλειά. 

Αν γυρίσουμε την τελευταία ερώτηση από την ανάποδη, πως ωφελείται η Aza από την όλο και αυξανόμενη συμμετοχή καλλιτεχνών στο roster της και τι θέλει να πετύχει για λογαριασμό τους;

Όσο πιο πολλοί είμαστε τόσο καλύτερα μπορεί να δουλέψει όλα αυτό. Πες ότι είμαστε 10 άνθρωποι και όλοι μοιραζόμαστε πληροφορίες για live stages και δισκογραφικές και μπάντες με τις οποίες μπορούμε να κάνουμε συναυλίες. Αν γίνουμε 20 δεν θα είναι πολύ καλύτερα; Περισσότερη πληροφορία που θα ωφελήσει περισσότερο κόσμο. Αυτό που θέλουμε να πετύχουμε είναι να καταλάβει ο μουσικός και το κοινό ότι μόνο ενωμένοι θα πάμε μπροστά.  Η λογική να πεθάνει η κατσίκα του γείτονα πρέπει να εξαλειφθεί και πρέπει να ανοίξουμε έναν διάλογο για το πως θα υπάρξουν περισσότερες συνεργασίες σε μια σκηνή που έτσι και αλλιώς δεν έχουμε να χωρίσουμε και τίποτα. 
Τι νόημα έχει τώρα να μαλώνουμε για το αν σε ένα live θα πάρουμε εμείς 20 ευρώ και εσέις 50 ή το ανάποδο. Δεν θα μας σώσουν τα 20 και τα 50 ευρώ και όποιος έχει παίξει ποτέ δική του μουσική το ξέρει αυτό. Αυτό που μπορεί να μας σώσει όμως είναι να μποϊκοτάρουμε ένα μαγαζί που δεν είναι σωστό απέναντι στους μουσικούς που πάνε να παίξουν εκεί για παράδειγμα. Εκεί ξαφνικά η κολεκτίβα αποκτά μια δύναμη που μπορεί να αλλάξει πράγματα. Θα θέλαμε επίσης να ακούσει περισσότερος κόσμος αυτά τα συγκροτήματα και μουσικούς που εμείς θεωρούμε πως αξίζουν την προσοχή του μουσικόφιλου κοινού. 

Οι 3 συλλογές της Aza με τίτλο «A Call To Instruments» βρίσκονται διαθέσιμες δωρεάν online και η ερώτηση είναι πια αναπόφευκτη. Υποστηρίζοντας την ελεύθερη διάθεση της μουσικής online, βάζουμε ένα καρφί στο φέρετρο της, ή ισχύει κάτι άλλο πλέον;

Όπως είπα και στην αρχή, η Aza δεν είναι δισκογραφική. Δεν έχει καμία σχέση με λεφτά και δεν μπορεί αλλά και δεν θέλει να χρεώσει κανέναν για τις συλλογές της. Οι συλλογές στόχο έχουν να ακούσει ο κόσμος ένα κομμάτι από κάθε μπάντα που έχουμε στο roster μας και μετά να πάει να τις ψάξει μόνος του. Προσωπικά σαν μουσικός δεν καταλαβαίνω τι νόημα έχει να χρεώσω κάποιον για να κατεβάσει την μουσική μου από το bandcamp. Αν κάποιος θέλει να με στηρίξει ας αγοράσει μια φυσική κόπια του δίσκου, ένα μπλουζάκι, ας έρθει σε ένα live ή στην τελική ας δώσει κάτι όταν το κατεβάζει. Το ότι μπορείς να κατεβάσεις κάτι δωρεάν δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να κάνεις μια δωρεά αν θεωρείς πως θες να στηρίξεις μια προσπάθεια. Από την άλλη όταν έχω ανεβασμένο όλο τον δίσκο μου στο bandcamp τι νόημα έχει να χρεώνω το κατέβασμα του; Αφού μπορεί ο άλλος να τον ακούσει online έτσι κι αλλιώς. Γενικά γνώμη μου είναι πως είναι πολύ καλύτερο να προσπαθήσουμε να περάσουμε στον κόσμο την παιδεία του «κάτι που αξίζει και σου αρέσει πρέπει να το στηρίζεις ακόμα και αν μπορείς να το ακούσεις τζάμπα» παρά να γινόμαστε χωροφύλακες και να κυνηγάμε τον κόσμο που κατεβάζει (στους οποίους ανήκω και γω φυσικά). Ας θυμηθούμε καλύτερα την αξία του μουσικού και του καλλιτέχνη στην κοινωνία και πόσο σημαντικός είναι αυτός ο ρόλος για την εξέλιξη της, αντί να κυνηγάμε τους πειρατές. 

Υπάρχει κάποιο τρελό όνειρο για το που θα ήθελες να φτάσει η Aza Records;

Να δούμε όλα αυτά τα οποία συζήτησα παραπάνω να γίνονται πραγματικότητα. Οι μπάντες να συμμετέχουν ενεργά στην Aza ώστε να διασφαλιστεί η μακροβιότητα της, γιατί για να γίνει αυτό πρέπει να μπει νέο αίμα που να συμμετέχει ενεργά. Να δούμε μια πιο σοβαρή εικόνα από μπάντες αλλά και κοινό σε αυτό που ονομάζουμε ελληνική μουσική σκηνή. Πάντα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης και για τους δύο. Να δούμε μπάντες και συγκροτήματα να συνεργάζονται για να ανέβει το συνολικό επίπεδο και να βγουν προς τα έξω ακόμα παραπάνω συγκροτήματα. 

Και για να πατήσουμε ξανά στην πραγματικότητα, που βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή και ποια είναι τα άμεσα σχέδια σας;

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στα σκαριά τρεις συλλογές! Μία θα είναι παραδοσιακά με μπάντες που συμμετέχουν στην κολεκτίβα, μία θα είναι με μπάντες από το εξωτερικό που έχουν δείξει ενδιαφέρον για αυτό που κάνουμε και μία ακόμα θα είναι με «supergroup» που έχουν δημιουργηθεί ανάμεσα σε διάφορα μέλη της Aza. Μέλη από διάφορα συγκροτήματα έχουν γράψει ένα-δύο τραγούδια που θα μπουν σε μια συλλογή που θα ονομάζεται Tin Man. 

Γενικά στην Aza δεν υπάρχει ποτέ έλλειψη ιδεών αλλά πάντα έλλειψη χρόνου!