Τσίπρας: Στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων η Ελλάδα

tsipras.jpg

Αλέξης Τσίπρας ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ANDREA BONETTI

Στους τομείς στρατηγικής συνεργασίας της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών, των μεταφορών και την υποδομών μεταξύ Ελλάδας-Κίνας αναφέρθηκε ο Αλέξης Τσίπρας στο φόρουμ Belt and Road σημειώνοντας ότι η χώρας μας μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτό λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης.

Στην ομιλία του σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με τη συμμετοχή των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων των 28 χωρών ο  τόνισε πως το όραμά του για την Ελλάδα μετά την κρίση, την Ελλάδα της ανάπτυξης, δεν είναι απλώς συμβατό με την πρωτοβουλία Belt and Road, αλλά συνδέεται μαζί της και παρουσίασε τους τομείς στους οποίους μπορεί να γίνει αυτή η σύνδεση, διατυπώνοντας και συγκεκριμένες προτάσεις.

Υπέρ της πρότασης του κ. Τσίπρα να διεξαχθεί ξανά το Belt and Road Forum, καθώς στέφθηκε με επιτυχία η πρώτη συνάντηση, τάχθηκε ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας,  Τζιμ Γιονγκ Κιμ, ο οποίος στάθηκε  στα λεγόμενα του Έλληνα πρωθυπουργού αναφορικά με την ανάγκη να υπάρχουν συνέργειες, συνεργασίες και διάλογος, ώστε να σχεδιαστούν σε σταθερές βάσεις οι απαραίτητες επενδύσεις.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι τομείς στους οποίους μπορεί να γίνει η σύνδεση και παρουσίασε ο πρωθυπουργός είναι οι εξής:

  • Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί ζωτικής σημασίας στοιχείο της Πρωτοβουλίας, καθώς ήδη λειτουργεί ως σημαντικός σύνδεσμος μεταξύ της Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής, και βρίσκεται στην κατάλληλη θέση για να μετατραπεί στον πιο σημαντικό τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο.
  • Οι προοπτικές είναι ιδιαίτερα ευοίωνες για νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις υψηλής ταχύτητας από τον Πειραιά και την Θεσσαλονίκη στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, ή τη σύνδεση της Ασίας με την Αδριατική.
  • Η Ελλάδα βρίσκεται στο κέντρο της Διόδου Ταχείας Χερσαίας και Θαλάσσιας Κυκλοφορίας Κίνας-Ευρώπης και τον πολυτροπικό Διάδρομο του Kεντρικού Δικτύου ΔΕΔ-Μ Ανατολής-Ανατολικής Μεσογείου της ΕΕ.
  • Η καθιέρωση συνεργατικών σχηματισμών (clusters) για τη βιομηχανία, συγκέντρωση και προετοιμασία παραγγελιών κατά μήκος του Διαδρόμου αυτού θα βελτιώσει την απόδοση της Οικονομικής Ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού.
  • Η δημιουργία κέντρων έρευνας και ανάπτυξης καθώς και εγκαταστάσεις εξωτερικής ανάθεσης λογισμικού στην Ελλάδα, θα εξυπηρετήσει τη συνολική αλυσίδα αξίας της Πρωτοβουλίας Belt andRoad.
  • Συγχρόνως, ένα κομβικό σημείο επισκευής πλοίων στην ανατολική Μεσόγειο, που θα αποτελείται από τις υφιστάμενα ελληνικά ναυπηγεία, θα μπορούσε να υποστηρίξει παραπάνω τις δράσεις του Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού.
  • Η κατασκευή του αγωγού μέσω Αδριατικής (TransAdriatic Pipeline, TAP) η οποία εγκαινιάστηκε τον περασμένο Μάιο, θα βοηθήσει στην παράδοση φυσικού αερίου των Αζερίων σε ευρωπαϊκές αγορές και καταναλωτές, επίσης μέσω του Κάθετου Διαδρόμου
  • Συζητάμε τη δημιουργία νέων μονοπατιών για να μεταφέρουμε το φυσικό αέριο από την ανατολική Μεσόγειο, τη Ρωσία και τη Μέση Ανατολή, καθώς και μέσω των εγκαταστάσεών μας για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στη Ρεβυθούσα, ή την κατασκευή ενός πλωτού τερματικού σταθμού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.
  • Στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η Ελλάδα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην διασύνδεση με υποθαλάσσιο καλώδιο του Ισραήλ, της Κύπρου, της Κρήτης και της Αττικής, μέσω του EuroAsia Interconnector, δημιουργώντας έτσι μια στερεή σύνδεση μεταξύ των απομονωμένων ενεργειακών αγορών του Ισραήλ και της Κύπρου με την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και πιστεύουμε ιδιαίτερα έντονα ότι υπάρχει σημαντικός ρόλος που μπορεί να παίξει η Κίνα στο έργο αυτό.
  • Κινούμαστε γρήγορα σε νέες επενδύσεις σε οπτικές ίνες, όπως η χθεσινή συμφωνία μεταξύ της Ελληνικής Forthnet και της κινεζικής ZTE.

«Στρατηγικός ο ρόλος της Ελλάδας στον δρόμο Μεταξιού 21ου αι»

Νωρίτερα, ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι το Belt and Road να αποτελέσει τον ζωντανό Δρόμο του Μεταξιού του 21ου αιώνα,  οποίος πρέπει να αποκτήσει γερά θεμέλια από τα κάτω προς τα πάνω και να συνδεθεί με πρωτοβουλίες που βελτιώνουν τις σχέσεις των λαών, με την Ελλάδα να έχει στρατηγικό ρόλο σε αυτήν την πρωτοβουλία, .

Υπενθύμισε ότι το 550 μ.Χ., ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουστινιανός έστειλε χριστιανούς μοναχούς στην Ανατολή για να ανακαλύψουν τα μυστικά της επεξεργασίας του μεταξιού και εκείνοι, μετά από πολλές περιπέτειες, επέστρεψαν στη σημερινή Θράκη με κουκούλια μεταξοσκώληκων κρυμμένα μέσα στα ραβδιά τους, φέρνοντας το μετάξι στην Ευρώπη για πρώτη φορά.

Αν ήταν να ξαναδιηγηθούμε σήμερα την ιστορία του Δρόμου του Μεταξιού, δεν θα διηγούμασταν ξανά απλά μια οικονομική ιστορία συνεργασίας και ανταγωνισμού μεταξύ μεγάλων δυνάμεων, θρησκειών, εθνών και εμπορικών συμφερόντων, αλλά την ιστορία λαών, των επαφών και των επικοινωνιών τους. Δεν θα βλέπαμε μόνο πώς χτίστηκε ο Δρόμος του Μεταξιού, από πάνω προς τα κάτω, αλλά και από κάτω προς τα πάνω.

Σε ό,τι αφορά στις σχέσεις της Ελλάδας και της Κίνας, ο πρωθυπουργός είπε ότι οι εμπορικές και πολιτιστικές επαφές των λαών των δύο χωρών πάνε χιλιάδες χρόνια πίσω, καθώς έχουν ανταλλάξει προϊόντα, έχουν δουλέψει ο ένας με τον άλλο, έχουν ταξιδέψει ο ένας στη χώρα του άλλου και έχουν εμπνεύσει ο ένας τον άλλοn με τους αγώνες τους.

Όμως, η αληθινή επιτάχυνση των οικονομικών, πολιτιστικών, μορφωτικών, και ερευνητικών ανταλλαγών και του τουρισμού έχει επιτευχθεί μόνο τα τελευταία λίγα χρόνια, με τη δημιουργία της διμερούς στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας - Κίνας και στη συνέχεια με τη δημιουργία της Belt and Road.

Στη συνέχεια μίλησε ο πρόεδρος της Κίνας, ο οποίος εξέφρασε τη συμφωνία του με όσα είπε ο Έλληνας πρωθυπουργός και μίλησε για τη σημασία που δίνει στη συνεργασία Ελλάδας-Κίνας στον πολιτισμό και σε άλλους τομείς.

Αυτή η Πρωτοβουλία της Κίνας βασίζεται στη δημιουργία μεγάλων έργων υποδομών και συνδετικότητας που φέρνουν την Ευρώπη και την Ασία, καθώς και άλλα μέρη του κόσμου, πιο κοντά.

Από την πλευρά του, ο κ. Τσίπρας επισήμανε πως εάν περιοριστούμε σε μια σειρά από μεγάλα έργα, δεν θα εκπληρώσουμε το όραμα στο οποίο βασίζεται. Δεν θα αποτελέσει, δηλαδή, έναν ζωντανό Δρόμο του Μεταξιού του 21ου αιώνα.

Πιστεύω πάρα πολύ ότι η πρωτοβουλία Belt and Road χρειάζεται μια έντονη διάσταση έργων ανάμεσα στους λαούς μας για να εκπληρώσει το όραμά της. Ένα όραμα που, όπως λέμε εμείς οι μηχανικοί, χρειάζεται βαθιά θεμέλια ώστε να μπορεί να υποστηριχθεί από κάτω προς τα πάνω

Ανέφερε ότι πριν από μερικές μέρες, με τη στενή συνεργασία της Κίνας, φιλοξενήσαμε το «Πρώτο Φόρουμ Αρχαίων Πολιτισμών» στην Αθήνα, τονίζοντας τη σημασία που έχει αυτή η μορφή του διαλόγου για την παγκόσμια και περιφερειακή συνεργασία και ανάπτυξη.

Επίσης, το 2017 θα αποτελέσει την ελληνοκινεζική χρονιά πολιτιστικών ανταλλαγών με πολλά δρώμενα, σχεδιασμένα με τη συνεργασία μουσείων και την ανταλλαγή καλλιτεχνικών δημιουργημάτων και εκθέσεων, μεταφράσεων λογοτεχνικών έργων, συμπαραγωγών ταινιών και εκθέσεων βιβλίων.

Τέλος, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι Ελλάδα και Κίνα συνεργαζόμαστε πολύ στενά για να βελτιώσουμε τις μορφωτικές και ακαδημαϊκές ανταλλαγές, και ασφαλώς τον τουρισμό. Ιδιαίτερα για τον τουρισμό, αλλά και τον πολιτισμό, ερευνούμε την πιθανότητα να συνεργαστούμε περαιτέρω με την Κίνα, μέσω των διμερών και τριμερών συνεργασιών μας με άλλες χώρες της ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ