Την Παρασκευή το Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας στο Ηράκλειο

«Η Κρήτη στον κόσμο» είναι ο τίτλος της έκθεσης με έργα Κρητών φωτογράφων, η οποία θα πραγματοποιηθεί στον Εκθεσιακό Χώρο ΕΦΕΚ στο Ηράκλειο, από τις 11 Νοεμβρίου μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου.

Το Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας έχει ήδη ξεκινήσει τις δράσεις του στο Ρέθυμνο, με την έκθεση φωτογραφικών βιβλίων/photobooks «Uncensored Books», σε επιμέλεια Νατάσσας Χριστιά.

Η έκθεση στο Ηράκλειο είναι παραγωγή του MedPhoto και συνδιοργανώνεται από το MedPhoto και την Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Κρήτης (ΕΦΕΚ), σε επιμέλεια του Μαρίνου Τσαγκαράκη.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι: Λάμπρος Ανδριανάκης, Αντώνης Δαμολής, Χριστόφορος Δουλγέρης, Χαράλαμπος Κυδωνάκης, Λίνα Μανουσογιαννάκη, Δημήτρης Μπαρούνης, Στεφανία Ορφανίδου, Μιχάλης Πουλάς, Πάνος Χαραλαμπίδης & Μαίρη Χαιρετάκη.

Πληροφορίες για το Φεστιβάλ και το πρόγραμμα: http://medphoto.gr

Τo MedPhoto Festival φιλοξενεί ένα μωσαϊκό φωτογραφικών projects από την περιοχή της Ευρώπης, που δοκιμάζουν να συμβάλουν στη διερεύνηση των αλλαγών αυτών, απεικονίζοντας το παλιό και το νέο πρόσωπο των ανθρώπων της Ευρώπης και σκιαγραφώντας τις ευρωπαϊκές κοινωνίες έτσι όπως διαμορφώνονται, σε μια προσπάθεια να εμπλακούν ενεργά στην ιστορία του τόπου και να συνομιλήσουν με τους ανθρώπους της.

Ως ένα καλλιτεχνικό, συλλογικό πείραμα, το MedPhoto δοκιμάζει και σε επίπεδο επιμέλειας να ξεφύγει από συνήθεις πρακτικές.

Βασική επιλογή που αφορά στον τρόπο έκθεσης των εικόνων είναι αφενός η εκτύπωσή τους με τις πιο υψηλές προδιαγραφές, υπό το πρίσμα της όσο πιο πιστής απόδοσης του οπτικού περιεχομένου και αφετέρου η παρουσίαση όλων των τυπωμάτων στον τοίχο χωρίς κάδρο. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται μια αφηγηματική πρόταση που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο περιεχόμενο παρά στο αντικείμενο που είναι φορέας του.

Σε μια τέχνη στην οποία το έργο έχει από κατασκευής το χαρακτηριστικό της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του επ’ άπειρον, και μάλιστα σε μια εποχή που δεν υπάρχει καν μία μήτρα αναπαραγωγής αντιγράφων, οι έννοιες της αυθεντικότητας και της μοναδικότητας του αντικειμένου γίνονται αμφιλεγόμενα ζητήματα που επαναπροσδιορίζονται διαρκώς.

Ταυτόχρονα στέκονται κριτικά στον τρόπο με τον οποίο ένα μέρος της σύγχρονης φωτογραφίας αισθητικοποιεί τον κυρίαρχο λόγο και ανοίγουν το δρόμο για νέες ερμηνείες και κρίσιμες επανατοποθετήσεις.

Η KOLEKTIV8, το συλλογικό καλλιτεχνικό εγχείρημα που διοργανώνει το MedPhoto Festival, ως μια ευρεία συνάντηση φωτογράφων, επιμελητών, θεωρητικών, σχεδιαστών, συγγραφέων και ερευνητών από διαφορετικά πεδία, φιλοδοξεί μέσα από το φεστιβάλ να προωθήσει έναν ριζοσπαστικό κοινωνικό διάλογο αναφορικά με τα σύγχρονα αυτά ζητήματα που έρχονται στο προσκήνιο και να ενθαρρύνει τη δημιουργία μιας κοινότητας.

Η Κρήτη γίνεται η αφετηρία του MedPhoto, καθώς αποτελεί πολιτισμικό σταυροδρόμι τριών ηπείρων και κρίσιμο γεωστρατηγικό σημείο της Μεσογείου με σημαίνοντα ρόλο στη σύγχρονη πολιτική ιστορία της Ευρώπης.

Η ένωση του Δία και της Ευρώπης στο Δικταίον Άντρο (ή, κατά άλλους, στη Γόρτυνα) της Κρήτης σηματοδοτεί την πρόσμιξη διαφορετικών πολιτισμών, τη μετακίνηση ανθρώπων, την τόλμη του ανθρώπου να αγγίξει τον ουρανό και να αλλάξει τη γη. Όλο αυτό έχει απεικονιστεί από πολύ νωρίς στην Ιστορία και μέσω των απεικονίσεων αυτών έφτασε ο μύθος να γραφτεί.

«Η Ιστορία αναλύεται σε εικόνες, όχι σε ιστορίες» έγραφε ο Walter Benjamin στο Arcades Project (Passagenwerk). Και η σύγχρονη φωτογραφία είναι εδώ για να διεκδικήσει ενεργό ρόλο στο γράψιμο της Ιστορίας.

«Crete: Stories from the Edge»

Ευρώπη, κόρη του βασιλιά της Τύρου Αγήνορα και της Τηλέφασσας. Ο μύθος λέει πως μια καλοκαιρινή μέρα την είδε ο Δίας να χορεύει με τις φίλες της σε ένα beach bar και την ερωτεύτηκε.

Εμφανίστηκε μπροστά της με τη μορφή ταύρου, άκακου στην όψη και η Ευρώπη, απονήρευτη και αθώα, πίνοντας την πορτοκαλάδα της κάθησε στη ράχη του. Ο ταύρος όρμηξε στο νερό με την αγαπημένη  νεαρή στην πλάτη του και έφυγαν προς την Κρήτη…Προς έναν τόπο με όνομα βγαλμένο από το “κράτος”, τη δύναμη και την ισχύ.

Κι αυτός ο μύθος – όπως κι άλλοι πολλοί – υπάρχει απλά για να μας θυμίζει παλιούς κόσμους και εποχές, τη χαμμένη αθωότητα της Ευρώπης και την παλιά ισχύ της Κρήτης, της άκρης ενός τόπου που αργότερα έμελλε να γίνει – ή να φαίνεται – μία πανίσχυρη οικονομικά ήπειρος.

Σήμερα, δίπλα από το όνομα της «αθώας» Ευρώπης διαβάζουμε τη λέξη «κρίση»…..κοινωνική, πολιτισμική, οικονομική και τελικά ταυτότητας. Η ροή αυτών των φαινομένων μοιάζει με μαθηματική ακολουθία…σαν αόρατη αλλά υπαρκτή αιτιώδης, νομοτελειακή συνάφεια πίσω από αυτά.

Οι εργασίες, οι οποίες έχουν επιλεγεί για τη συγκεκριμένη έκθεση αποτελούν προσωπικά οδοιπορικά των φωτογράφων της, αναφέρονται στις εμπειρίες τους τα τελευταία χρόνια και στο πως οι ίδιοι αντιλαμβάνονται τον τόπο, την κοινωνία και το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζουν και αλληλοεπιδρούν.

Εικόνες από το νότιο άκρο της Ευρώπης μέχρι τις…«ανεπτυγμένες» Βόρειες χώρες της, Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Σουηδία, τόπους στους οποίους κάποιοι από αυτούς επέλεξαν να εξερευνήσουν ή να συνεχίσουν τις ζωές τους,  σαν «σύγχρονοι» νομάδες.

Κοινή αφετηρία ή ενδιάμεσος σταθμός αυτών των φωτογράφων ο ίδιος πάντα τόπος, η Κρήτη.

Οι εικόνες έρχονται με τον ίδιο νομοτελειακό τρόπο, να ταιριάξουν σαν κομμάτια του ίδιου παζλ να (συν)ομιλήσουν για την Ευρώπη των δύο άκρων και να θέσουν ερωτήματα για την χαμένη αθωότητα, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της «Γηραιάς Ηπείρου».

«Saints and Outsiders»

Από τις 2 Δεκεμβρίου ως τις 19 Δεκεμβρίου στο «Σπίτι Πολιτισμού» στο Ρέθυμνο, θα πραγματοποιηθεί, έκθεση με έργα των Δημήτρη Ραπακούση (Outsiders) και Πάνου Κέφαλου (Saints) και επιμέλεια της Χριστίνας Καλλιγιάννη.

«Critical Archives III: Identities»

Η έκθεση «Critical Archives III: Ταυτότητες» θα πραγματοποιηθεί, από τις 20 Δεκεμβρίου μέχρι τις 20 Μαρτίου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Ρέθυμνο, με συμμετοχές από την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Η έκθεση θα φιλοξενήσει ένα μωσαϊκό φωτογραφικών projects που δοκιμάζουν να συμβάλουν στην κατανόηση των αλλαγών που συντελούνται στην ήπειρο, απεικονίζοντας το παλιό και το νέο πρόσωπο των ανθρώπων της Ευρώπης και σκιαγραφώντας τις ευρωπαϊκές κοινωνίες έτσι όπως διαμορφώνονται.

Οι ταυτότητες που συγκροτούν οι άνθρωποι σε σχέση με τις μεταβολές σε επίπεδο έμφυλων, διαπροσωπικών και ευρύτερα κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων, αλλά και μια κριτική κατανόηση του τόπου, της γης με τις ποικίλες αποχρώσεις και σημασίες που μπορεί η έννοια αυτή να λάβει, βρίσκονται στο επίκεντρο της έκθεσης, η οποία θα πραγματοποιηθεί σε επιμέλεια Μαρίας Μαραγκού, Παύλου Φυσάκη και Δημήτρη Κεχρή.

«Uncensored Library»

Με βασικό κριτήριο τη φωτογραφική εκπαίδευση, η έκθεση «Uncensored Library» παρουσιάζει έργα που διερευνούν ένα ευρύ φάσμα αναζητήσεων και πρακτικών στο χώρο του βιβλίου, σε αισθητικό και τεχνικό επίπεδο.

Τα βιβλία θέτουν κριτικά ερωτήματα σχετικά με την κυρίαρχη οπτική κουλτούρα επικοινωνώντας ταυτόχρονα με τα ζητήματα που αναδεικνύονται και στις άλλες εκθέσεις του Φεστιβάλ και λειτουργώντας ως μέρος μιας ενιαίας καλλιτεχνικής πρότασης.

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στην Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου, ενώ η ημερομηνία θα ανακοινωθεί σύντομα.

Σεμινάρια, Διαλέξεις και Έκθεση στην Αθήνα

Μια σειρά από διαλέξεις και workshops με εισηγητές έλληνες και ξένους φωτογράφους θα πραγματοποιηθούν στο Ρέθυμνο και την Αθήνα, υπό το πρίσμα της ανάπτυξης της φωτογραφικής εκπαίδευσης και με σκοπό την ολοένα και βαθύτερη εμπλοκή του κοινού με τη φωτογραφική πρακτική.

Ταυτόχρονα, θα πραγματοποιηθεί έκθεση στην Αθήνα η οποία θα αποτελεί επιλογή έργων των καλλιτεχνών που συμμετείχαν στις τέσσερις μεγάλες εκθέσεις του 1ου MedPhoto. Επίσης, στην Πλατεία Μικρασιατών στο Ρέθυμνο, θα πραγματοποιηθεί έκθεση ανοιχτού χώρου με την ομάδα #Dysturb.

mesogeiako-festival Η αφίσα του Μεσογειακού Φεστιβάλ Φωτογραφίας | medphoto.gr
 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ