Τι συμβαίνει στη Λυρική Σκηνή;

myronas_mixailidis.jpg

Μύρωνας Μιχαηλίδης Μύρων Μιχαηλίδης | Φωτ. AKRIVIADIS

Στα τέλη Δεκεμβρίου η κυβέρνηση αποφάσισε να μην ανανεώσει τη θητεία του Μύρωνα Μιχαηλίδη (Μ.Μ.), του -κατά γενική ομολογία- επιτυχημένου καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) και διεθνώς αναγνωρισμένου αρχιμουσικού.

Η απόφαση ήρθε σαν κεραυνός εν αιθρία και προκάλεσε σοκ στους φίλους της όπερας.

Δυστυχώς τόσο η αρμόδια νέα υπουργός Πολιτισμού όσο και ο πρωθυπουργός δεν έκαναν τον κόπο να διαβάσουν το βιογραφικό του Μ.Μ. και δεν εκτίμησαν την επί 12 χρόνια προσφορά του στον τομέα του στην Ελλάδα.

Ποιος, λοιπόν, είναι ο Μ.Μ. και ποια η προσφορά του αυτή;

Την πενταετία 1999-2004 ο Μ.Μ. κατείχε τη θέση του μόνιμου αρχιμουσικού της Οπερας της Ανατολικής Σαξονίας.

Το 2004 κλήθηκε στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή και αρχιμουσικού της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ), στην οποία επιτέλεσε πρωτοποριακό έργο και την ανέδειξε διεθνώς με ηχογραφήσεις και συναυλίες (το 2007 πραγματοποίησε συναυλία στο Πεκίνο).

Το 2011, μετά την επταετή θητεία του στην ΚΟΘ, κλήθηκε στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ. Στη διάρκεια της πρώτης τριετούς θητείας του, εκτός από την οργάνωση του ρεπερτορίου και τις επιτυχίες της ΕΛΣ, ο Μ.Μ. κατόρθωσε να εξυγιάνει τα οικονομικά της και να επικρατήσει σ’ αυτήν εργασιακή ειρήνη.

Την ίδια περίοδο διηύθυνε παραστάσεις όπερας στο κτίριο της ΕΛΣ, στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής (όλες ήταν sold out) και στο εξωτερικό.

Στη διάρκεια της δεύτερης τριετούς θητείας του, ο Μ.Μ., παράλληλα με τις παραπάνω δραστηριότητες, συνεργάστηκε με το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος και την κατασκευαστική εταιρεία ώστε το νέο κτίριο της Λυρικής Σκηνής στο πάρκο «Σταύρος Νιάρχος» να πληροί όλες τις προδιαγραφές για παραστάσεις όπερας.

Ταυτόχρονα έκανε όλες τις προπαρασκευαστικές ετοιμασίες για τη μεταστέγαση και την έναρξη λειτουργίας της ΕΛΣ στο κτίριο αυτό.

Και ενώ όλοι ανέμεναν να ανανεωθεί η θητεία του Μ.Μ. προκειμένου να πραγματοποιηθεί ομαλά η μεταστέγαση της Λυρικής Σκηνής στο νέο της κτίριο, ήρθε η απόφαση της μη ανανέωσης της θητείας του.

Το τραγικό είναι ότι δέχτηκε να τον διαδεχτεί εκείνος στον οποίο ο Μ.Μ. είχε αναθέσει συνθέσεις μουσικών έργων, ανάμεσα στα οποία η όπερα «Φόνισσα», την πρώτη εκτέλεση της οποίας διηύθυνε ο Μ.Μ. στο Μέγαρο Μουσικής και, επιπλέον, τον είχε προσλάβει σε καίρια θέση για την εναλλακτική σκηνή της ΕΛΣ.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Μ.Μ. θα συνεχίσει την επιτυχημένη καριέρα του, πιθανότατα στο εξωτερικό.

Η Ελλάδα, όμως, θα έχει στερηθεί ακόμα έναν καταξιωμένο και επιτυχημένο στον τομέα του, με απόφαση της «Κυβέρνησης της Αριστεράς», η οποία, αντί να προσελκύει, διώχνει επιτυχημένους στον τομέα τους.

Είναι δυνατό να πάει μπροστά ο τόπος με μια τέτοια πολιτική;

Υπάρχουν, όμως, φαίνεται γενικότερα θέματα που αφορούν την ΕΛΣ και έχουν σχέση με τη μη ανανέωση της θητείας του Μ.Μ.

Τα ανέδειξε η διεθνώς καταξιωμένη υψίφωνος Βάσω Παπαντωνίου (Β.Π.), η οποία επί σειρά ετών αγωνίστηκε για να αποκτήσει νέα στέγη η ΕΛΣ.

Σε ένα άρθρο της στην «Καθημερινή» της 18.1.17 με τον τίτλο «Η τιμή και το τίμημα», η Β.Π. θέτει ορισμένα κρίσιμα ερωτήματα.

Παραθέτω ορισμένα από αυτά:

«Ποιο ρόλο καλείται να διαδραματίσει ο νέος διευθυντής;

Γιατί δέχτηκε σ’ αυτή την κρίσιμη στιγμή να αποδεχτεί μια θέση που θα μπορούσε, ίσως αργότερα, να διεκδικήσει;

Τι ρόλο έπαιξε το Ιδρυμα σ’ αυτήν την ανατροπή όσο και αν νομικά είναι καλυμμένη;»

Η (ηθικά μη καλυμμένη) «ανατροπή» στην οποία αναφέρεται η Β.Π. είναι η μη ανανέωση της θητείας του Μ.Μ. και το «Ιδρυμα» είναι το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, για το οποίο η ίδια προσθέτει ότι «πιθανότατα θα διεκδικήσει τώρα δικαιώματα -ζωτικό χρόνο και χώρο- που δεν είχε παλαιότερα».

Το γενικό ερώτημα που τίθεται είναι: Τι συμβαίνει στη Λυρική Σκηνή;

*Πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ.