Τι πρέπει να ξέρεις για να περάσεις στο πανεπιστήμιο;

panelladikes.jpg

Πανελλαδικές εξετάσεις EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

(Με αφορμή τις εξετάσεις στη Φυσική κατεύθυνσης της 12/6/2017)

Κάθε χρόνο αυτές τις μέρες η προσοχή όλης της χώρας είναι στραμμένη στις πανελλήνιες εξετάσεις. Δεκάδες χιλιάδες νέοι κι οι οικογένειές τους αγωνιούν. Τα ΜΜΕ αφιερώνουν σελίδες και ώρες για συμβουλές, αναλύσεις και προβλέψεις. 

Ας θέσουμε όμως ένα ερώτημα. Τι πρέπει να ξέρει κάποιος μαθητής για να περάσει στην πολυπόθητη σχολή της επιλογής του; Η απάντηση φαίνεται προφανής. «Τα αντίστοιχα μαθήματα». Ναι αλλά τι σημαίνει αυτό;

Όταν λέμε μαθήματα εννοούμε τις συγκεκριμένες επιστήμες στο επίπεδο του Λυκείου φυσικά ή μήπως αυτά που γράφουν τα σχολικά βιβλία ή διδάσκονται στις τάξεις και τα φροντιστήρια; Μα θα μου πείτε, διαφέρουν αυτά; Όσο απρόσμενη κι αν σας φανεί η απάντηση θα είναι ένα μεγάλο ΝΑΙ. Όχι μόνο διαφέρουν, αλλά μερικές φορές έρχονται και σε αντίθεση.

Πώς συμβαίνει αυτό; Τι θα λέγατε αν μαθαίνατε ότι πολλά σχολικά βιβλία που διδάσκονται πολλά χρόνια στα Λύκεια της χώρας, μερικά πάνω από 20 χρόνια, έχουν τραγικά λάθη; Ε λοιπόν ο μαθητής για να γράψει καλά θα πρέπει να έχει μάθει άριστα αυτά τα λάθη και, εάν ερωτηθεί, να τα αναπαράγει στο γραπτό του. Αυτά όμως τα βιβλία και το περιεχόμενό τους θεωρείται κάτι σαν ευαγγέλιο για τους πάντες (ή σχεδόν τους πάντες).

Ας μην γίνομαι όμως τόσο γενικόλογος. Σήμερα που γράφονται αυτές οι γραμμές δόθηκε το μάθημα Φυσικής κατεύθυνσης. Όπως σχεδόν κάθε χρόνο τα βλέμματα ήταν στραμμένα σε αυτό, γιατί ως συνήθως, θεωρείται ένα από τα δυσκολότερα. Τελικά όλοι ανάσαναν ανακουφισμένοι.  Υποψήφιοι, γονείς, καθηγητές, φροντιστές. Η αντίστοιχη επιστημονική ένωση έγραψε βαρύγδουπα ότι «η φετινή επιλογή των θεμάτων εξυπηρετεί το σκοπό διεξαγωγής των Πανελληνίων Εξετάσεων».

Αυτό ήταν και το γενικό πνεύμα που κυριάρχησε τόσο στο σχολιασμό, όσο και στις διάφορες λύσεις στα μέσα μαζικής δικτύωσης.

Όλα καλά λοιπόν! Μια μικρή μόνο λεπτομέρεια. Το τρίτο θέμα βασίζεται στο κεφάλαιο «Κύματα» του βιβλίου. Το κεφάλαιο αυτό περιέχει πληθώρα λαθών. Ακριβώς αυτά τα λάθη τέθηκαν για να απαντηθούν από τους υποψηφίους. Δεν θα ήθελα να κουράσω τον αναγνώστη με λεπτομέρειες που είναι ίσως ακατανόητες γι’  αυτόν.

Απλά αναφέρω για παράδειγμα, ότι ενώ αποδεικνύεται ότι η ενέργεια ενός κύματος είναι μεταβλητή, το σχολικό βιβλίο και το θέμα τη δίνει σταθερή. Ενώ είναι γνωστό ότι δυναμική και κινητική ενέργεια στο κύμα είναι μεταβλητές και ίσες, στη θεώρηση του βιβλίου (και στο εξεταζόμενο θέμα) η μια προκύπτει τριπλάσια της άλλης κ.ο.κ. Είμαι πάντα έτοιμος να αποδείξω τα γραφόμενά μου σε κάθε ειδικό.

Οι μαθητές φυσικά δεν ξέρουν το σωστό, έγραψαν με βάση το βιβλίο και, σωστά, θα βαθμολογηθούν με βάση αυτό. Οι γραμμές αυτέ δεν γράφονται για να προκαλέσουν αναστάτωση, αλλά για να καταδείξουν κάποια από τα προβλήματα της παιδείας μας, όσο και των εξετάσεων.

Είναι αδιανόητο, να εγκρίνονται σχολικά βιβλία με λάθη και παρά τις πολλαπλές επισημάνσεις να μη διορθώνονται επί πολλά χρόνια.

Υπάρχει όμως και ευθύνη των θεματοδοτών. Ξέρω από προσωπικές εμπειρίες το στρες της θεματοδοσίας. Όμως αυτό δεν μπορεί πάντα να αποτελεί δικαιολογία. Κάποτε είχαμε ως θεματοδότες συμφωνήσει, ότι τα λάθη του βιβλίου δεν είναι δυνατόν να δίνονται ως θέματα. Αυτό πιστεύω ότι πρέπει να  ισχύει μέχρις ότου και αν διορθωθούν τα λάθη αυτά.

Οφείλουν λοιπόν, πριν ακόμη αρχίσουν να ασχολούνται με τη θεματοδοσία, να έχουν ξεκάθαρο τι είναι σωστό και τι λάθος. Ιδιαίτερος εδώ πρέπει να είναι ο ρόλος των Πανεπιστημιακών, η παρουσία των οποίων υποτίθεται ότι διασφαλίζει την επιστημονική εγκυρότητα των θεμάτων.

Όπως προβλέπεται οι αριστούχοι στη Φυσική φέτος θα είναι πολλοί. Αυτοί θα φοιτήσουν στις αντίστοιχες σχολές. Θα εισαχθούν όμως εκείνοι που ξέρουν καλύτερα τη Φυσική, ή μήπως εκείνοι που έχουν καλύτερα αποστηθίσει τα λάθη του βιβλίου;

*Ομότιμος Καθηγητής Φυσικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ