Θλίψη και συλλυπητήρια για τον δημιουργό του «Δράκου»

nikos-koundouros-1.jpg

Νίκος Κούνδουρος ΕUROKINISSI / ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΩΜΕΡΗΣ

Βαθιά θλίψη και συλλυπητήρια προς την οικογένεια και τους κοντινούς τους ανθρώπους εκφράζει ο πολιτικός κόσμος, αλλά και ο χώρος της τέχνης, την οποία τίμησε με το έργο του ο Νίκος Κούνδουρος. Για ακούραστο δημιουργό που συνεχώς ανανεωνόταν μίλησε η Λυδία Κονιόρδου, την αρχοντιά, την τόλμη και την πληθωρικότητά του τονίζει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Το Φεστιβάλ

Στην ανακοίνωσή του, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αποχαιρετά τον Νίκο Κούνδουρο τονίζοντας ότι ήταν «φίλος και σπουδαίος κινηματογραφιστής».

«Ένα μεγάλο κεφάλαιο στον ελληνικό κινηματογράφο κλείνει. Θα μας λείψει η αρχοντιά του, η τόλμη του, η πληθωρική του προσωπικότητα.

»Πίσω του αφήνει ένα έργο πλούσιο που αγαπήθηκε: Τον ανεπανάληπτο “Δράκο” του, τη “Μαγική πόλη”, το “Ποτάμι”, τις “Μικρές Αφροδίτες”. Και τόσες άλλες ταινίες, που ζυμώθηκαν με την ελληνική πραγματικότητα και την εξέφρασαν με ένταση και το πάθος που χαρακτήριζε τον Νίκο».

Και καταλήγει:

«Κλέβουμε τα δικά του λόγια που αφιέρωσε στον φίλο του Μάνο Χατζιδάκι για να τον αποχαιρετήσουμε: “Αχόρταγος ο ίδιος, ακτινοβολούσε εκείνη τη λαιμαργία για τη ζωή που ήτανε κολλητική και για τους άλλους, τους πιο συμμαζεμένους”.

»Στη Σωτηρία και τα παιδιά του, εκφράζουμε τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας».

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας

Για δυσαναπλήρωτο κενό μιλά στην ανακοίνωσή του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, στο μήνυμά του για τον θάνατο του Νίκου Κούνδουρου.

Στο κείμενό του αναφέρει:

«Ο Νίκος Κούνδουρος υπηρέτησε, με την τέχνη του και όχι μόνο, τον Πολιτισμό μας με τον δικό του πρωτοποριακό και ασυμβίβαστο τρόπο. Γι’ αυτό και το κενό που αφήνει ο θάνατός του είναι, κυριολεκτικώς, δυσαναπλήρωτο».

Ο Νίκος Βούτσης

Δήλωση εξέδωσε ο πρόεδρος της Βουλής, στην οποία τονίζει ότι «ο σπουδαίος αυτός άνθρωπος, ο αγωνιστής, σύντροφος και φίλος Νίκος Κούνδουρος, έκλεισε σήμερα τα μάτια του. Το ρηξικέλευθο βλέμμα του θα μείνει ανοιχτό για πάντα μέσα από τα σπουδαία έργα του, που ταξίδεψαν την Ελλάδα πολύ πέρα από τα σύνορά της, καταγράφοντας την ιστορία με τη δική του υπογραφή.

»Το ταξίδι του μακριά μας ξεκίνησε ενώ στη Βουλή ήδη προγραμματιζόταν εκδήλωση για να τιμηθεί ο μεγάλος αυτός δημιουργός.

»Εκφράζω τη μεγάλη μου θλίψη για την απώλειά του».

Η Λυδία Κονιόρδου

Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, ηθοποιός η ίδια, στέκεται κατ' αρχάς στο γεγονός ότι ο Νίκος Κούνδουρος «υπήρξε ο σκηνοθέτης που μόλις με την δεύτερη ταινία του, τον θρυλικό “Δράκο” άλλαξε την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Ένας ακούραστος δημιουργός που ανανεωνόταν από ταινία σε ταινία».

Κάνοντας μια αναδρομή στο σπουδαίο έργο του, τονίζει ότι ο Νίκος Κούνδουρος «υπήρξε ένας καλλιτέχνης που εφεύρισκε τον εαυτό του κάθε φορά από την αρχή. Περισσότερο όμως από οποιαδήποτε άλλη του ταινία, ο “Δράκος” στέκει μέχρι και σήμερα αγέραστος, γοητεύοντας με την ίδια ένταση, ως μια από τις σημαντικότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Ως τεκμήριο μιας εποχής, ως έργο –αναφορά για οποιαδήποτε μελλοντική γενιά».

Μεταξύ άλλων, τονίζει ότι υπήρξε «μια ξεχωριστή προσωπικότητα που δεν φοβήθηκε ποτέ να παρέμβει στον δημόσιο λόγο εκφράζοντας με σθένος την προσωπική του άποψη. Ένα σθένος που μπορεί κανείς να συναντήσει με την ίδια αμείωτη ζωντάνια και στα βιβλία του, στην αυτοβιογραφία του όσο και στην αλληλογραφία και τα ημερολόγια του τα οποία πρόσφατα εξέδωσε».

Και καταλήγει:

«Σήμερα αποχαιρετούμε τον Νίκο Κούνδουρο αλλά οι εικόνες μιας ολόκληρης εποχής θα μείνουν για πάντα διαφυλαγμένες στις ταινίες του. Θα ήθελα να εκφράσω τα πιο θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του, τη σύζυγό του Σωτηρία Ματζίρη και τα παιδιά του Σήφη και Διαλεχτή καθώς και στους οικείους του».

Ο ΣΥΡΙΖΑ

Η Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ αποχαιρετά «ένα σπουδαίο καλλιτέχνη, έναν αταλάντευτο αριστερό, ένα σύντροφο, έναν ανεξάντλητο δημιουργό, ένα θαρραλέο άνθρωπο».

Στη συλλυπητήρια ανακοίνωσή της αναφέρεται εκτενώς στο βιογραφικό του και όσον αφορά το έργο του τονίζει ότι «συνδυάζοντας επιρροές από τον νεορεαλισμό και τον εξπρεσιονισμό με μια προσωπική εικαστική ματιά, ο Κούνδουρος αποτύπωσε με μοναδικό τρόπο την Ελλάδα της δεκαετίας του '50».

«Εν κατακλείδι, το έργο του Νίκου Κούνδουρου κρατά σε εικόνες μεγάλης έντασης και πάθους, αλλά και ασύλληπτης ομορφιάς μια ολόκληρη εποχή της Ελλάδας, ενώ άλλοτε ταξιδεύει και φωτίζει τη σχέση μας με το παρελθόν και την ιστορία μας. Εξίσου πληθωρική με την καλλιτεχνική του δημιουργία, υπήρξε και στη δημόσια παρουσία του, εκφράζοντας πάντοτε με παρρησία και χωρίς δισταγμό την προσωπική του άποψη».

«Εκφράζουμε τα βαθιά μας συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του», καταλήγει.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Για τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, ο Νίκος Κούνδουρος «υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες σκηνοθέτες. Τίμησε και πρόβαλε με το έργο του την Ελλάδα στο εξωτερικό».

Στη δήλωσή του τονίζει ότι:

«Οι ταινίες του διακρίθηκαν διεθνώς στα Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και του Βερολίνου. Ως σκηνοθέτης, άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στον ελληνικό κινηματογράφο.

»Ως άνθρωπος, με τη σεμνότητα και το ήθος του έδειξε το δρόμο στους νεότερους δημιουργούς. Το κενό που αφήνει η απώλειά του είναι δυσαναπλήρωτο. Στους οικείους του, εκφράζω τα ειλικρινή συλλυπητήριά μου».

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη

Οι Τομείς Πολιτισμού της Δημοκρατικής Συμπαράταξης αναφέρει:

«Μια μεγάλη μορφή του ελληνικού και του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, ο Νίκος Κούνδουρος, έφυγε σήμερα από κοντά μας.

»Ο Νίκος Κούνδουρος, πάντα περήφανος για την Κρητική του καταγωγή, με σπουδές σε γλυπτική και ζωγραφική, διακρίθηκε από πολύ νωρίς ως σκηνοθέτης σπουδαίων ταινιών, που δημιούργησαν σχολή, ανέδειξαν τον υπαρξιακό πυρήνα του καθημερινού ανθρώπου, τον οποίο δόξασε μέσα από τα πάθη του, τα λάθη του, την ομορφιά του.

»Οι ταινίες του όπως ο Δράκος, οι Μικρές Αφροδίτες, αλλά και τα υπόλοιπα αριστουργήματα του, είναι σημεία αναφοράς για τον παγκόσμιο κινηματογράφο.

»Με το ίδιο πάθος που είχε για την τέχνη του, έδωσε αγώνες για την πατρίδα και τις πολιτικές ιδέες του. Ένας ενθουσιώδης άνθρωπος, μια σπάνια προσωπικότητα, ένας διανοούμενος και καλλιτέχνης που έδωσε ταυτότητα στον πολιτισμό μας.

»Συμμετέχουμε στο πένθος για τον χαμό του σπουδαίου σκηνοθέτη και εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του».

Το Ποτάμι

Το Ποτάμι επισημαίνει:

«Από τη Μαγική Πόλη μέχρι τις Μικρές Αφροδίτες και το Μπορντέλο με ενδιάμεσο σταθμό και ορόσημο τον Δράκο, ο Νίκος Κούνδουρος ταυτίστηκε όχι απλά με τη μεγάλη περιπέτεια του ελληνικού κινηματογράφου, αλλά και με την Ελλάδα που αναπαρέστησε με τον φακό του.

»Αιρετικός με τον τρόπο του, έκανε από νωρίς την επανάστασή του με το οικογενειακό περιβάλλον και την οικογενειακή παράδοση και στράφηκε από τις αρχές της καριέρας του στους ξεχασμένους, δίνοντάς μας υπέροχα δείγματα ενός διακριτού ελληνικού νεορεαλισμού- όσο κι αν ο ίδιος δεν ήθελε να ταυτίζεται με τον νεορεαλισμό.

»Αλλά ήξερε να δίνει νέες μορφές στη ματιά του, ήξερε να ωριμάζει, ήξερε να περνά από τη σκληρή ρεαλιστική όψη στη μεγάλη διήγηση, στο 1922, μια άλλη τοιχογραφία μιας άλλης εποχής».

Επισημαίνει επίσης το γεγονός ότι εκτός από καλλιτέχνης υπήρξε και πολιτικό ον, αναφέροντας ότι «ο πολίτης Νίκος Κούνδουρος δεν ήταν παρά η άλλη όψη του καλλιτέχνη. Πέρασε από την Μακρόνησο, αλλά δεν έπαψε να πιστεύει στην εθνική συνεννόηση. Αντιτάχτηκε στη δικτατορία. Υπερασπίστηκε με θέρμη τις απόψεις του, ακόμα και όταν ήξερε ότι δεν θα έχουν καθολική απήχηση, μόνο και μόνο γιατί η ιδιοτέλεια του ήταν ξένη.

»Από τον Νίκο Κούνδουρο κρατάμε την αφοσίωση στην τέχνη και στον άνθρωπο, την πίστη σε μια καλύτερη χώρα, πίστη που κράτησε μέχρι το τέλος, και βέβαια το έργο του, απαράγραπτη πολιτιστική κληρονομιά της νεότερης Ελλάδας. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του».

Το Κομμουνιστικό Κόμμα

Στην ανακοίνωσή του το ΚΚΕ τονίζει ότι με το έργο του «εξέφρασε με βαθιά ανθρωπιά, διεισδυτικά και χωρίς εξιδανικεύσεις τις αγωνίες και τον καθημερινό αγώνα των λαϊκών ανθρώπων».

«Αποχαιρετούμε με θλίψη το Νίκο Κούνδουρο, έναν από τους κορυφαίους Έλληνες σκηνοθέτες, που εξέφρασε με βαθιά ανθρωπιά, διεισδυτικά και χωρίς εξιδανικεύσεις τις αγωνίες και τον καθημερινό αγώνα των λαϊκών ανθρώπων», επισημαίνει.

Και πως ο Νίκος Κούνδουρος «έβλεπε στην κινηματογραφική δημιουργία ένα κοινωνικό ρόλο, δεν έκανε τέχνη για την τέχνη. Όπως ο ίδιος έλεγε: “Δεν κάνω κινηματογράφο για την αφεντιά μου. Οι άλλοι με νοιάζουν. Των άλλων τα ντέρτια, οι καημοί, οι δυστυχίες, οι έρωτες, οι θάνατοι”.

«Τα έργα του ξεχωρίζουν για την ποιητικότητα και την εξαιρετική εικαστική απόδοση της ατμόσφαιρας, στοιχεία οφειλόμενα στις πολύπλευρες γνώσεις του και την ιδιαίτερη καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία του.

»Έχοντας ο ίδιος βιώσει τις διώξεις των αγωνιστών της ΕΑΜικής Αντίστασης και την εξορία στη Μακρόνησο, συμπαραστάθηκε έμπρακτα σε πολλούς αποκλεισμένους από το δικαίωμα της εργασίας συγκρατούμενους - συναγωνιστές του, προσλαμβάνοντάς τους στο κινηματογραφικό συνεργείο του.

»Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας εκφράζει τα βαθιά του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του» καταλήγει.

Η Ένωση Κεντρώων

Η Ένωση Κεντρώων εκφράζει βαθιά θλίψη για τον θάνατο του μεγάλου δημιουργού Νίκου Κούνδουρου.

Τονίζει:

«Η ελεύθερη φωνή του σίγησε για πάντα, θα μείνει όμως το έργο του αιώνιο στο χρόνο. Τα θερμά συλλυπητήρια μας στους οικείους του».

Ο Νίκος Κωνσταντόπουλος

Δήλωση για τον θάνατο του Νίκου Κούνδουρου εξέδωσε και ο Νίκος Κωνσταντόπουλος

Σε αυτήν σημειώνει:

«Ο Κούνδουρος ήταν ένας κόσμος ολόκληρος –μια Ελλάδα πραγματική, καταπληγιασμένη και, με πολλούς τρόπους, από πολλούς προδομένη.

»Υπήρξε και θα είναι μια ανθρώπινη παρουσία περήφανη, αιρετική, σε διαρκή αγώνα με τα όριά της και με τα χαμαιγενή καθιερωμένα.

Η φιλία του, με περιεχόμενο ζωής, είναι υπαρξιακή ευεργεσία».


 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας