«Θέλω να ψυχαγωγώ, ενώ μιλώ για σοβαρά θέματα»

romen_gavras.jpg

Ο Ρομέν Γαβράς Ο Ρομέν Γαβράς, επιστρέφει με το γκανγκστερικό φιλμ «Ο κόσμος σού ανήκει» | ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ/ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Ο Ρομέν Γαβράς, γιος του Κώστα Γαβρά και της Μισέλ Ρέι Γαβρά, είναι πληθωρικά ταλαντούχος και χαριτωμένος συνομιλητής. Η νέα, δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του, «Ο κόσμος σού ανήκει», έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κανών, την ελληνική πρώτη της στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κι ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες την Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου, από τη Weird Wave. Μετά από μια θριαμβευτική και πολυβραβευμένη καριέρα στη διαφήμιση και τα μουσικά βίντεο, ο Ρομέν Γαβράς έχει αρχίσει να αποδεικνύει ότι… και ο κόσμος του σινεμά τού ανήκει.

Με τίτλο που δανείζεται από την κλασική ατάκα του «Σημαδεμένου», ο Γαβράς κάνει ένα γκανγκστερικό φιλμ με απολαυστικά ποπ αισθητική κι ένα εθιστικό soundtrack γαλλικών τραγουδιών.

Το «Ο κόσμος σού ανήκει» ακολουθεί τον 35χρονο Φαρές (Καρίμ Λεκλού), καθώς εκείνος προσπαθεί, με τη βοήθεια του συνωμοσιολόγου συνεργάτη του (ο Βενσάν Κασέλ σ’ έναν ανεκτίμητο κωμικό ρόλο), από τη μια να αποδεσμευτεί από τον υπόκοσμο και να κάνει πραγματικότητα το franchise παγωτατζίδικων που ονειρεύεται, από την άλλη να κατακτήσει την εγωκεντρική Λάμια και, τo κυριότερo, να αποτινάξει την ασφυκτική αγκαλιά της κτητικής, σαρωτικής μαμάς του, που υποδύεται η Ιζαμπέλ Ατζανί σε μια χειμαρρώδη επανεμφάνιση στη μεγάλη οθόνη.

«Ο κόσμος σού ανήκει», σκηνή από την ταινία «Ο κόσμος σού ανήκει», σκηνή από την ταινία |

Συναντήσαμε τον Ρομέν Γαβράς στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και ξεκινήσαμε μιλώντας για τραγούδια: «Τα πιο πολλά τραγούδια της ταινίας τα είχα στο μυαλό μου ήδη όταν έγραφα το σενάριο για συγκεκριμένες σκηνές, ας πούμε το 80%. Πολύ πριν ξεκινήσουμε το γύρισμα. Κάποιες σκηνές είναι χτισμένες πάνω στο τραγούδι που τις συνοδεύει. Κι έτσι δουλεύω συχνά, διαμορφώνω μια σκηνή σύμφωνα μ’ ένα τραγούδι. Για την ακρίβεια, έτσι παρατηρώ τον κόσμο στη ζωή μου».

Το ύφος της ταινίας, παρά τις γενναιόδωρες σκηνές βίας και το θεωρητικά σκληρό σύμπαν της, είναι γεμάτο χρώμα: «Μια τέτοια ταινία μπορείς να την κάνεις πολύ σκοτεινή ή όχι», εξηγεί ο Γαβράς. «Μου αρέσουν οι ταινίες που ψυχαγωγούν, οφείλεις να ψυχαγωγείς τον κόσμο, το “entertainment” δεν είναι απαραίτητα μια κακή λέξη όπως θεωρούν πολλοί. Μπορείς να είσαι ψυχαγωγικός και να μιλάς για σοβαρά ζητήματα χωρίς να είσαι υπερβολικά σοβαρός, να τα εκθέτεις με αυτόν τον τρόπο, για μένα είναι προϋπόθεση στο σινεμά».

Παιδί δύο εξαιρετικά αναγνωρισμένων γονιών, θέλησε ως κεντρικό του ήρωα να περιγράψει έναν άντρα που παλεύει να… απογαλακτιστεί: «Η οδηγία μου στον Καρίμ Λεκλού για τον ρόλο του Φαρές ήταν “εσύ παίζεις σε μια κανονική ταινία και προσπαθείς να ξεφύγεις από μια πολύ χαζή γκανγκστερική ταινία”! Εκείνος είναι σαν το κοινό, είναι σαν τον θεατή, νιώθουμε ό,τι νιώθει εκείνος και γύρω του βρίσκεται μόνο χάος, τρέλα. Αυτή ήταν η ιδέα κι επειδή είναι μια ταινία ενηλικίωσης, ένας νεαρός που γίνεται άντρας, ο Φαρές πρέπει να ξεφορτωθεί ένα μεγάλο φορτίο, αυτό της επιρροής της μητέρας του, και καταφέρνει να το κάνει σε κάποιο βαθμό. Εγώ δεν το έχω καταφέρει ακόμα, η μαμά μου εξακολουθεί να είναι πολύ παρούσα στη ζωή μου».

Τον ρόλο της μαμάς, της θυελλώδους Ντανί, ενσαρκώνει, σ’ ένα εκπληκτικό comeback, η Ιζαμπέλ Ατζανί. «Ηταν υπέροχη συνεργάτις», λέει ο Γαβράς, «αν και ήταν δύσκολο να την κάνω να δεχτεί να παίξει. Για τρεις βδομάδες με πίεζε να της εξηγήσω γιατί ήθελα συγκεκριμένα εκείνη. Και δεν μπορούσα να της το εξηγήσω -συνήθως έχω μια απάντηση για όλα-, αλλά της το έλεγα, "δεν ξέρω γιατί, απλώς θέλω να είσαι εσύ". Ηθελε πραγματικά να ξέρει γιατί δεν μπορούσε να ερμηνεύσει τον ρόλο κάποια άλλη ηθοποιός και δεν μπορούσα να της πω κάτι που να στέκει. Τελικά όμως, είπε το ναι κι από εκείνη τη στιγμή ήταν τελείως αφοσιωμένη, κάναμε πολλές πρόβες, πήγαμε πολλές φορές για ψώνια για τα Βερσάτσε θεότρελα ρούχα της ηρωίδας της, χτίσαμε μαζί έτσι τον ρόλο, με τις φανταστικές περούκες της. Εγώ της έλεγα ιστορίες με τη μητέρα μου και πράγματα που έχω δει κι έτσι αγκάλιασε πλήρως την ηρωίδα και την αγάπησε».

Στο «Ο κόσμος σού ανήκει», ο Ρομέν Γαβράς χρησιμοποιεί τον Βενσάν Κασέλ σ’ έναν από τους ελάχιστους κωμικούς ρόλους του, που του πάει γάντι. «Ο Βενσάν είναι πολύ αστείος» λέει γελώντας. «Ολοι τον έχουν για τόσο cool, αλλά είναι εξωφρενικά αστείος, έχει τον σωστό ρυθμό για κωμωδία, άσε που οι ηθοποιοί θέλουν πάντα να κάνουν πράγματα που δεν έχουν ξαναδοκιμάσει. Επιπλέον, είναι φίλος μου και χρειαζόμουν έναν διάσημο ηθοποιό για τη χρηματοδότηση, οπότε δεν είχε επιλογή! Νομίζω ότι θα παίζει σε όλες τις ταινίες μου γιατί έχουμε πολύ στενή σχέση».

Ο Γαβράς κρατά την επαφή του με τις ελληνικές ρίζες του, τουλάχιστον ως προς το σινεμά: «Βλέπω όσες νέες ελληνικές ταινίες μπορώ, είτε στη Γαλλία αν βγουν, είτε στα φεστιβάλ όπου πηγαίνω. Προφανώς βλέπω τις ταινίες του Λάνθιμου, αλλά και όσες άλλες συναντήσω. Μόνο που πέρσι και φέτος δεν είδα τίποτα καινούργιο στη διάρκεια της ετοιμασίας της ταινίας. Εβλεπα μόνο παλιές ταινίες, σαν διαδικασία ενηλικίωσης κι εγώ: είναι αλλιώς να δεις Μπέργκμαν στα 21 κι αλλιώς στα 37, οπότε βλέπω πολλές παλιές ταινίες ξανά κι έχω παραμελήσει τις πιο καινούργιες».

Με μια ταινία είδους, ένα γκανγκστερικό φιλμ αφιερωμένο από καρδιάς στη μητέρα του, τι άκουσε, λοιπόν, ο Ρομέν Γαβράς από τη Μισέλ, όταν εκείνη είδε το «Ο κόσμος σού ανήκει»; «Της άρεσε», λέει με χαμόγελο ο σκηνοθέτης. «Με ρώτησε αν ήθελα ένα εκλέρ φιστίκι στο τέλος της ταινίας».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας