«Θεϊκοί διάλογοι» αρχαίας και σύγχρονης τέχνης

ekthesi.jpg

Η «Αφροδίτη» του Σάι Τουόμπλι (αριστερά) μαζί με το μαρμάρινο άγαλμα Αφροδίτης (από το Αρχαιολογικό Μουσείο Πάφου) Η «Αφροδίτη» του Σάι Τουόμπλι (αριστερά) μαζί με το μαρμάρινο άγαλμα Αφροδίτης (από το Αρχαιολογικό Μουσείο Πάφου)

Αυτό κι αν είναι έμπνευση, αυτό κι αν είναι επιτυχία. Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει στην Αθήνα εννέα έργα του σπουδαίου Σάι Τουόμπλι μαζί με ισάριθμα αριστουργήματα της αρχαιότητας, ανάμεσά τους και τον Κρατήρα του Κλειτία που για πρώτη φορά βγαίνει εκτός του Αρχαιολογικού Μουσείου της Φλωρεντίας.

Ολα θα φιλοξενηθούν στην έκθεση όπου κυριολεκτικά θα αναπτυχθούν «Θεϊκοί Διάλογοι» (25 Μαΐου-3 Σεπτεμβρίου).

Στους χώρους του μουσείου θα δούμε τα εννέα έργα ενός από τους πιο χαρισματικούς σύγχρονους καλλιτέχνες, του κορυφαίου εκπροσώπου του αφηρημένου εξπρεσιονισμού Σάι Τουόμπλι.

Σάι Τουόμπλι Σάι Τουόμπλι |

Αμερικανός στην καταγωγή (Βιρτζίνια ΗΠΑ 1928-Ρώμη 2011), έζησε για μισό αιώνα στην Ιταλία.

Γνήσιος φιλέλληνας, μελέτησε τη μυθολογία μας, τους αρχαίους συγγραφείς και τους σύγχρονους ποιητές, ενώ επισκέφτηκε πολλές φορές τη χώρα μας.

Μάλιστα το 2009 παρουσίασε έκθεσή του στο παράρτημα της γκαλερί «Gagosian» στην Αθήνα.

Στους μεγάλους καμβάδες του, στα πρώιμα «γκραφίτι» που δημιούργησε, συνυπήρχε το σχέδιο με τα ιστορικά θέματα και τα μυθολογικά στοιχεία.

Για πρώτη φορά ωστόσο παρουσιάζονται έργα του εμπνευσμένα από την Ελλάδα δίπλα σε έργα της αρχαιότητας.

Η ιδέα γεννήθηκε όταν η πρόεδρος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Σάντρα Μαρινοπούλου, μαζί με τον διευθυντή, καθηγητή Νίκο Σταμπολίδη, επισκέφτηκαν την αναδρομική έκθεση του Τουόμπλι στο Κέντρο Μπομπούρ στο Παρίσι.

Θεωρείται η πιο ολοκληρωμένη: με 140 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, σχεδίων και φωτογραφίας ιχνηλατεί το σύνολο της καριέρας του.

Εννέα από τα έργα του («Πάνας», «Αφροδίτη», «Απόλλων», «Νίκη», «Ορφέας», «Αναδυόμενη Αφροδίτη», κ.ά.) θα παρουσιαστούν τώρα, επιλογές του επιμελητή της αναδρομικής, Γιόνας Στόσβε.

Μαζί θα εκτεθούν επτά αρχαιότητες ελληνικής καταγωγής, μία κυπριακής και το αγγείο François, γνωστό ως Κρατήρας του Κλειτία, έργο-ορόσημο στην ανάπτυξη της αρχαίας ελληνικής κεραμικής και αγγειογραφίας.

Το αγγείο, ζωγραφισμένο σε αττικό μελανόμορφο ρυθμό, χρησίμευε για την ανάμειξη οίνου και νερού πριν από την πόση.

Κατασκευάστηκε στην Αττική το 570 π.Χ. και οι παραστάσεις του σχετίζονται με τους αρχαίους μύθους και είναι τόσο πολλές ώστε έχει λεχθεί ότι ακόμη και αν χάνονταν όλα τα άλλα αγγεία και σωζόταν μόνο αυτό, θα ήταν ικανό να μιλήσει για την ελληνική μυθολογία και για τον κώδικα της αρχαίας ελληνικής τέχνης.

Πρόκειται για έργο του κεραμέα Εργότιμου, που φιλοτεχνήθηκε από τον αγγειογράφο Κλειτία.

Σύμφωνα με σημείωμα του Νίκου Σταμπολίδη, που διαβάστηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, τον 6ο αι. π.Χ. γεννήθηκε ο μεγάλος ζωγράφος ο οποίος για πρώτη φορά κωδικοποίησε σε εικόνες γεγονότα που σώζονταν μόνο από την προφορική ποίηση.

Από τις μορφές και τα χαρακτηριστικά που έδωσε σε ήρωες και θεούς δεν μπόρεσαν να ξεφύγουν οι επόμενοι καλλιτέχνες.

Τα υπόλοιπα έργα είναι εξίσου σημαντικά (πήλινο αγαλμάτιο φτερωτής Νίκης 2ος αι. π.Χ., αγγείο Αναδυόμενης Αφροδίτης, πήλινη απεικόνιση Πανός, μαρμάρινο αγαλμάτιο Διονύσου κ.ά.) και θα τα δανείσουν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Ελευσίνας, Πολυγύρου, Πάφου (μαρμάρινο κορμό «Αφροδίτης Αναδυομένης»), κ.ά.

Επίσης το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης θα μας στείλει το μαρμάρινο ανάγλυφο «Ορφέας, Ευρυδίκη και Ερμής» (1ος αι. π.Χ. /1ος αι. μ.Χ.).

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συζήτησε το θέμα και έδωσε φυσικά την έγκρισή του για τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων και την τετράμηνη παραμονή τους στους χώρους του Κυκλαδικής Τέχνης, αξιολογώντας θετικά το εγχείρημα του μουσείου να ανοίξει διάλογο μεταξύ της αρχαίας ελληνικής τέχνης με τη σύγχρονη.

Η ξεχωριστή έκθεση επιλέγεται να παρουσιαστεί τη συγκεκριμένη περίοδο που φιλοξενείται στην Αθήνα η documenta 14.

Την επιμέλειά της θα συνυπογράψουν ο Νίκος Σταμπολίδης και ο Γιόνας Στόσβε.

Το efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες του έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας