Θανατηφόρες «γουρούνες»

gourounes.jpg

«Γουρούνες» στα Μάλια «Γουρούνες» στα Μάλια

Σε ανοιχτή πληγή για την Κρήτη έχουν μετατραπεί οι τετράτροχες «γουρούνες» ειδικά το καλοκαίρι και στις τουριστικές περιοχές του νησιού. Η μόδα των τελευταίων ετών έχει επιβάλει την κυκλοφορία των συγκεκριμένων οχημάτων ειδικού τύπου, που είναι φτιαγμένα για εκτός δρόμου διαδρομές, στους δρόμους, ακόμα και στις εθνικές οδούς.

Το ημερήσιο κόστος ενοικίασής τους συνήθως είναι 20 ευρώ και πολλές φορές παραδίδονται προς χρήση ακόμα και χωρίς να επιδειχτεί το δίπλωμα οδήγησης.

Η ζήτηση, ειδικά το καλοκαίρι, είναι μεγάλη όπως και τα κέρδη του συγκεκριμένου κλάδου. Τα τροχαία ατυχήματα που σημειώνονται με τις «γουρούνες» είναι συνεχή καθώς ο χειρισμός τους στον δρόμο είναι μια δύσκολη υπόθεση, ενώ συνήθως πέφτουν σε χέρια πολύ νεαρών οδηγών, που ειδικά το καλοκαίρι οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ.

Μόνο στην Κρήτη τα τελευταία τρία χρόνια έχουν χάσει τη ζωή τους έξι άνθρωποι που οδηγούσαν ή επέβαιναν σε «γουρούνες», ενώ πολλαπλάσιοι είναι οι τραυματισμοί, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εθελοντικού Συλλόγου Προστασίας από τροχαία Ατυχήματα, Γιάννη Λιονάκη.

Μάλια, Χερσόνησος

Λευτέρης Μιχελάκης, εκπαιδευτής οδήγησης και μέλος του Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα». Δεξιά, ο αντιδήμαρχος Μαλίων Μανώλης Κουλούρας Λευτέρης Μιχελάκης, εκπαιδευτής οδήγησης και μέλος του Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα». Δεξιά, ο αντιδήμαρχος Μαλίων Μανώλης Κουλούρας |

Στα Μάλια και τη Χερσόνησο η ασύδοτη ενοικίαση αυτών των οχημάτων έχει οδηγήσει σε δυναμικές διαμαρτυρίες των κατοίκων της περιοχής, ενώ πριν από τρία χρόνια ο ίδιος ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μαλίων έπεσε θύμα ατυχήματος, καταλήγοντας για αρκετές μέρες στην εντατική με κατάγματα στα πλευρά, στον θώρακα και στο κεφάλι.

Οπως λέει στην «Εφ.Συν.» ο Λευτέρης Μιχελάκης, εκπαιδευτής οδήγησης και μέλος του Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», η κατοχή του διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου ή μηχανής σε καμία περίπτωση δεν πιστοποιεί και την ικανότητα οδήγησης «γουρούνας».

«Εχουν άλλη συμπεριφορά στον δρόμο, θέλει ειδικό χειρισμό για να μπεις στη στροφή και ειδικά με μεγάλη ταχύτητα», αναφέρει και προσθέτει: «Κυρίως όμως πρέπει να απαγορευτεί η χρήση τους στο οδικό δίκτυο για λόγους ασφαλείας. Μια σύγκρουση με 40 χιλιόμετρα με αυτά τα οχήματα έχει πολλαπλάσιες, ίσως και τραγικές συνέπειες για τους αναβάτες σε σχέση με την οδήγηση ενός αυτοκινήτου. Δεν πληρούν κανένα στάνταρ παθητικής ή ενεργητικής ασφάλειας».

Για απόλυτο μπάχαλο στην περιοχή κάνει λόγο στην «Εφ.Συν.» ο Μανώλης Κουλούρας, αντιδήμαρχος Μαλίων.

«Δυστυχώς εδώ κάνουν κουμάντο οι ιδιοκτήτες των εταιρειών ενοικιάσεως και δεν δίνουν λογαριασμό σε κανέναν. Γίνονται συνεχώς ατυχήματα και τα περισσότερα από αυτά ούτε καν καταγράφονται. Ούτε ο δήμος ούτε η αστυνομία έχουν τον τρόπο να ελέγξουν την κατάσταση. Πρέπει όμως να γίνει σαφές πως στα Μάλια δεν υπάρχουν μόνο τουρίστες. Υπάρχουν και οι κάτοικοι που προσπαθούν να επιβιώσουν, να μεγαλώσουν τα παιδιά τους και να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή».

Φρένο από την Κεφαλογιάννη

Την πλήρη ασυδοσία στην περιοχή είχε προσπαθήσει να ελέγξει ο πρώην δήμαρχος Χερσονήσου, Ζαχαρίας Δοξαστάκης.

Οπως είχε καταγγείλει ο ίδιος, το 2014, η τότε υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη είχε «εξαφανίσει» διάταξη νόμου με την οποία η αρμοδιότητα για την έκδοση αδειών για τα συγκεκριμένα οχήματα μεταβιβαζόταν στους δήμους, κάνοντας το χατίρι κυρίως στους συντοπίτες της Κρητικούς επιχειρηματίες του κλάδου ενοικιάσεως.

Ετσι, ακόμα και σήμερα τα καταστήματα ενοικίασης οχημάτων παίρνουν άδεια από τον ΕΟΤ, χωρίς να υπολογίζεται η φέρουσα ικανότητα κάθε περιοχής για το πόσα τέτοια οχήματα μπορεί να φιλοξενήσει. Στον Δήμο Χερσονήσου ισχύει ακόμα η κανονιστική διάταξη για τέσσερις «γουρούνες» ανά κατάστημα ενοικίασης, που όμως ποτέ δεν εφαρμόστηκε στην πράξη.

Με τους πιο συντηρητικούς υπολογισμούς, μόνο στην ευρύτερη περιοχή Χερσονήσου-Μαλίων-Σταλίδας κυκλοφορούσαν πάνω από 3.000 «γουρούνες» το 2014 και σήμερα η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ