Τα πιανιστικά του Μάνου

Ο τριετής Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις που ανακοίνωσε η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζεται και αυτή τη φορά τη σκυτάλη παίρνουν μερικά από τα πιο σπουδαία πιανιστικά του έργα.

Το ερχόμενο Σάββατο και Κυριακή, 2 και 3 Δεκεμβρίου, η Εναλλακτική Σκηνή στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος θα πλημμυρίσει με τα «Ιονική Σουίτα», «Για μια μικρή λευκή αχιβάδα», «Ερημιά», «Το καταραμένο φίδι», «Ρυθμολογία», «Εξι λαϊκές ζωγραφιές», ενώ, για πρώτη φορά, θα παρουσιαστούν στο κοινό τα ανέκδοτα έργα «Ρώμη 1970» και «Πέντε αυτοσχεδιασμοί για πιάνο». Σολίστ στο πιάνο δύο διακεκριμένοι ερμηνευτές της νέας γενιάς: ο Στέφανος Θωμόπουλος και ο Θοδωρής Τζοβανάκης. Μαζί τους ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς.

Θοδωρής Τζοβανάκης Θοδωρής Τζοβανάκης |

«Μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε για τα ανέκδοτα "Ρώμη 1970" και "Πέντε αυτοσχεδιασμοί για πιάνο", στα οποία ο συνθέτης φέρεται να ακολουθεί με συνέπεια τη λογική μιας ιδιόμορφης σουίτας που αναπτύσσεται σε ένα μουσικό συνεχές και να ξετυλίγει τις μεγάλες του αρετές στον αυτοσχεδιασμό» αναφέρει ο μουσικολόγος Γιώργος Κοκκώνης στο πρόγραμμα της παράστασης για τα δύο ανέκδοτα έργα.

Αντιθέτως, εξαιρετικά δημοφιλείς οι «Εξι λαϊκές ζωγραφιές», είναι έξι χοροί που βασίζονται πάνω σε έξι γνωστά λαϊκά τραγούδια. Αν χρειάζεται κάποιο νόημα στη σειρά που παρουσιάζονται αυτά τα τραγούδια, μπορεί κανείς να πει ότι όλα εκφράζουν μια βαθύτερη θλίψη – ίσως τον καημό ενός ανικανοποίητου έρωτα, ίσως τη νοσταλγία μιας ιδανικής ομορφιάς χαμένης από τη ζωή μας για πάντα.

Η παρτιτούρα της «Ιονικής Σουίτας» από την άλλη βρέθηκε λίγο πριν τον θάνατο του συνθέτη. Πιθανολογείται ότι γράφτηκε για τους μεγάλους Ιόνιους ποιητές, τον Ανδρέα Κάλβο και τον Διονύσιο Σολωμό. Το έργο ανέβηκε και με τη μορφή μπαλέτου από το Ελληνικό Χορόδραμα το 1960, σε χορογραφία Ρένας Καμπαλλάδου-Ανδρέα Πέρη και κοστούμια Νίκου Νικολάου. Από τη Ραλλού Μάνου, όμως, ανέβηκε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1953 στο θέατρο Ρεξ και το «Καταραμένο φίδι».

Στέφανος Θωμόπουλος Στέφανος Θωμόπουλος |

Καλύτερα όμως για τις δημιουργίες του έχει μιλήσει ο ίδιος ο Χατζιδάκις. Ιδού τι έχει πει για τα υπόλοιπα έργα του διημέρου:

■ Για το «Μια μικρή λευκή αχιβάδα»: «Η αχιβάδα είναι ένα αντιρομαντικό, τουλάχιστον με την έννοια που δίνανε στη λέξη ο Κόπλαντ και ο Προκόφιεφ μέσα απ' τη μουσική τους. Κάθε ερμηνευτική υπερβολή και ρυθμική αυθαιρεσία γελοιοποιεί τον ερμηνευτή και εξαφανίζει τη μουσική ουσία του έργου».

■ Για την «Ερημιά»: «Στο έργο αυτό υπάρχει ένας ήρωας κι έχει μέσα του συγκεντρωμένη όλη εκείνη τη σκληρή πολλές φορές κι απρόσιτη ευαισθησία ενός νεαρού παιδιού. Το θέμα ολοκληρώνεται μέσα απ’ τη χωριστή προσπάθεια τριών προσώπων να τον πλησιάσουν, της μάνας του, του κοριτσιού του και του φίλου του. Ο ήρωάς μου δεν κατέχεται από έναν απροσδιόριστο καημό. Εχει κάθε φορά την τραγική διαπίστωση της ερημιάς του» (Μάνος Χατζιδάκις).

■ Για τη «Ρυθμολογία»: «Αυτή είναι ένα παιχνίδι τρόπων και ρυθμών. Και η αναφορά μου στους αστερισμούς κι αυτό παιχνίδι, χωρίς συμβολισμό ή επιρροή απ’ την αστρολογική τους σημασία. Κι όσο προχωρούσα στο σχεδίασμα του έργου, σκεφτόμουν τον ποιητή Σεφέρη (…) Μα η "Ρυθμολογία" δεν γράφτηκε για να τον θρηνήσει. Γράφτηκε για έναν ζωντανό Σεφέρη που εξακολουθεί να ζει μαζί μας.

Για τον ποιητή Σεφέρη που είχε τη δύναμη να μιλά, όταν μιλούσε, απλά, βαθιά κι ελληνικά» (Μάνος Χατζιδάκις, Νέα Υόρκη, Δεκέμβριος 1971).

2, 3 Δεκεμβρίου. Ωρα έναρξης 20.30.
Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ-Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τιμές εισιτηρίων: 18, 25 ευρώ. Φοιτητικό-παιδικό: 12 ευρώ. Πληροφορίες: 2130885710.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ