Τα παράδοξα της ναυτικής εκπαίδευσης

naytiko.jpg

www.yen.gr

Με πρόσφατη ανακοίνωσή του το συνδικάτο των Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού επαναφέρει στη δημοσιότητα ένα χρόνιο πρόβλημα που ταλανίζει τους απόφοιτους των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), μηχανικούς και καπετάνιους, που τελειώνοντας τις σπουδές τους δεν βρίσκουν πλοίο να κάνουν την πρακτική τους. Γεγονός που έχει αποτέλεσμα να παρατείνεται ο χρόνος φοίτησής τους και ως εκ τούτου η ανεργία τους.

Τα εκπαιδευτικά ταξίδια είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τους φοιτητές των ΑΕΝ αρχικά για να αποφοιτήσουν και στη συνέχεια για να ανέβουν βαθμίδα. Σημειώνεται ότι για το πρώτο ταξίδι που είναι επιδοτούμενο είναι πιο εύκολο να βρουν πλοίο. Τα πράγματα δυσκολεύουν αρκετά στο δεύτερο ταξίδι, καθώς ο δόκιμος αξιωματικός πληρώνεται από τον πλοιοκτήτη-εργοδότη.

Εδώ αρχίζουν τα παράδοξα. Από τη μια η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) αναδεικνύει συνεχώς την έλλειψη ικανού αριθμού Ελλήνων αξιωματικών για να στελεχώσει τα πλοία της, και από την άλλη αρκετά μέλη της δεν παίρνουν στα καράβια τους σπουδαστές των ΑΕΝ για να πραγματοποιήσουν το πρώτο και ειδικά το δεύτερο εκπαιδευτικό ταξίδι τους έτσι ώστε να αποφοιτήσουν και στη συνέχεια να ανέβουν βαθμίδες.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτή η «έλλειψη» διερευνάται το ενδεχόμενο να εξελιχθούν οι απόφοιτοι των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) και να φτάνουν μέχρι τον βαθμό του Α' πλοιάρχου και μηχανικού. Σήμερα τα ΕΠΑΛ εκτός των άλλων ειδικοτήτων έχουν ναυτικό τομέα με την ειδικότητα του πλοιάρχου και μηχανικού. Οι μαθητές που φοιτούν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν την υπηρεσία τους σε καράβι ταυτόχρονα με τη μαθητεία τους στο Λύκειο. Οταν αποφοιτήσουν οι μαθητές μπορούν να δώσουν πανελλαδικές και να περάσουν στις ΑΕΝ, έχοντας μια πριμοδότηση σε μόρια. Οι μαθητές άνω των 24 ετών πρέπει να συνεχίσουν στα ειδικά τμήματα του Ασπροπύργου τα οποία διαρκούν 6 με 9 μήνες. Σε αυτά γίνεται δεκτός κάποιος με το πτυχίο του ΕΠΑΛ και με την απαραίτητη προϋπηρεσία, η οποία πρέπει να είναι τουλάχιστον 2 έτη σε καράβι.

Η επαγγελματική ανέλιξη των αποφοίτων των ΕΠΑΛ φτάνει ώς τον βαθμό του Β' αξιωματικού. Τέλος, και αυτοί αντιμετωπίζουν σε οξύτερο βαθμό των πρόβλημα των απόφοιτων των ΑΕΝ, δηλαδή δεν βρίσκουν εταιρεία για την απαραίτητη υπηρεσία που χρειάζονται ως δόκιμοι πάνω σε καράβι. Οπότε και το δικό τους μέλλον είναι αβέβαιο.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι είτε από τις ΑΕΝ είτε από τα ΕΠΑΛ η στρόφιγγα για την παραγωγή μελλοντικών αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού κλείνει για τον ίδιο ακριβώς λόγο. Σημαντικό τμήμα των εφοπλιστικών εταιρειών δεν δίνει στους απόφοιτους τη δυνατότητα να βγουν στην αγορά εργασίας. Εύλογα λοιπόν αναρωτιέται κανείς, ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετεί η συζήτηση για την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων προκειμένου να αντιμετωπιστεί η «έλλειψη» αξιωματικών.

Τα ζητούμενα των ημερών πρέπει να είναι δύο:

(α) Η αναβάθμιση των ΑΕΝ. Στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη (Αγγλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Ιταλία, Κύπρος, Βουλγαρία κ.ά.) οι ΑΕΝ είναι εξ αρχής πανεπιστημιακού επιπέδου και αυτό είναι φυσικό επακόλουθο με βάση τα δεδομένα των νέων πλοίων που καλούνται οι απόφοιτοι αξιωματικοί να κυβερνήσουν.

Στην Ελλάδα που καμαρώνουμε ότι έχουμε μία από τις ισχυρότερες ναυτιλίες του πλανήτη, αντί να έχουμε δημιουργήσει πρότυπο ναυτικής εκπαίδευσης, πασχίζουμε ακόμη για την αναβάθμιση των ΑΕΝ. Σημειώνεται ότι με τον νόμο 3450/06 μόνο το δίπλωμα του Εμπορικού Ναυτικού Α' τάξης καθίσταται ισότιμο με το πτυχίο των ΤΕΙ. Οποιαδήποτε προσπάθεια δημιουργίας αξιωματικών που δεν περνά από τις ΑΕΝ είναι στην πράξη προσπάθεια ουσιαστικής υποβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης. Είναι σαν να καταργούμε την ιατρική και να στέλνουμε τους μελλοντικούς γιατρούς να μαθαίνουν την τέχνη κυρίως πλάι σε εν ενεργεία γιατρούς!

(β) Η απορρόφηση των σπουδαστών των ΑΕΝ από την αγορά εργασίας. Αυτό και οι καλές συνθήκες εργασίας είναι οι αποτελεσματικότερες μέθοδοι προσέλκυσης νέων ανδρών και γυναικών σε οποιοδήποτε επάγγελμα. Το επάγγελμα του ναυτικού δεν αποτελεί εξαίρεση. Ολες οι πλευρές που εμπλέκονται στη συζήτηση για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα οφείλουν να κάνουν αυτό που τους αναλογεί. Το κράτος να φροντίσει για την ουσιαστική και τυπική αναβάθμιση των ΑΕΝ. Οι εφοπλιστικές εταιρείες για την πρόσληψη των αποφοίτων.

* συντονίστρια Τμήματος Ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ