Τα Δημήτρια βγαίνουν... στη σέντρα

moeder_apo_toys_peeping_tom.jpg

«Moeder» από τους Peeping Tom «Moeder» από τους Peeping Tom

Παλιές βελούδινες πολυθρόνες, φθαρμένες μπερζέρες που στο παρελθόν είχαν κάνει «καριέρα» σε παραστάσεις του ΚΘΒΕ, ξυλόγλυπτα τραπέζια. Πρέπει να ήταν η πρώτη φορά που στο σημείο του γηπέδου όπου δίνεται η σέντρα ενός ποδοσφαιρικού αγώνα, είχε στηθεί θεατρικό σκηνικό. Κι όμως, πάνω στο γκαζόν, με τους προβολείς του σταδίου να χτυπούν στις άδειες εξέδρες του Καυτανζόγλειου και τους δρομείς να συνεχίζουν κανονικά τις προπονήσεις τους, επέλεξε η επιτροπή των 52ων Δημητρίων να παρουσιάσει το φετινό πρόγραμμα.

Επειτα από παλινωδίες και αναβολές, το πρόγραμμα, αφού πέρασε διά πυρός και σιδήρου μέχρι να ψηφιστεί τελικά από το Δ.Σ του Δήμου Θεσσαλονίκης, είχε ανάγκη από λίγη εξωστρέφεια. «Μία πόλη. Ενα φεστιβάλ. Ολες οι ιστορίες πολιτισμού» είναι το φετινό τους σύνθημα και προχθές μας εξήγησαν γιατί.

Σεϊκού Κεϊτά και Ομάρ Σόσα Σεϊκού Κεϊτά και Ομάρ Σόσα |

Η Εγνατία σιγά σιγά έκλεινε γιατί κατέφτανε πορεία κατά της επένδυσης στις Σκουριές, στην Τσιμισκή και την Αγίου Δημητρίου γινόταν κόλαση από κίνηση, αλλά μέσα στο ιστορικό γήπεδο του Ηρακλή (που προσφάτως έχει αποκτήσει ένα ωραιότατο νέο ταρτάν) οι επικεφαλής ξεδίπλωναν ένα πρόγραμμα τολμηρό, καινοτόμο και πλούσιο που αποδεικνύει περίτρανα πως ο πολιτισμός για τη Θεσσαλονίκη μπαίνει σε νέες βάσεις και συνομιλεί με τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις.

«Δεν ήρθα κρυφά, απλώς άργησα», είπε με το γνώριμό του ύφος ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, που μπήκε στο γήπεδο καθυστερημένα. «Προσπαθούμε από τη μέρα που αναλάβαμε, εδώ κι επτά χρόνια, να δώσουμε έναν άλλο αέρα, μια άλλη διάσταση στα Δημήτρια. Θα δείξει αν τα καταφέραμε.

Εχουμε αρκετό χρόνο για να φανεί αν είναι ένα φεστιβάλ που αφορά όλες τις τέχνες και αξίζει τον κόπο». Ενώ η αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τεχνών, Ελλη Χρυσίδου, που βρέθηκε εν μέσω πυρών για τις επιλογές της ανέλυσε το σκεπτικό τους: «Αποδείξαμε ότι όταν χρειάζεται να παλέψουμε για τον θεσμό είναι όλοι εκεί. Τα επτά χρόνια αποτελούν στις προσωπικές σχέσεις και τους γάμους την πλέον δύσκολη στιγμή. Ή χωρίζεις ή δένεσαι περισσότερο. Τα Δημήτρια με τη νέα διοίκηση διανύουν την έβδομή τους χρονιά.

«Israfil’s Trumpet», σε σκηνοθεσία Aμέρ Mοσαφέρ «Israfil’s Trumpet», σε σκηνοθεσία Aμέρ Mοσαφέρ |

Μπορεί να μην είναι τυχαίο λοιπόν όλο αυτό που περάσαμε», είπε γελώντας και συμπλήρωσε: «Παραλάβαμε έναν θεσμό με πολύ μικρότερο μπάτζετ, που διαρκούσε πολύ λιγότερο, με διαφορετικές συνθήκες, ο οποίος δεν θύμιζε καθόλου φεστιβάλ. Οχι ότι δεν είχε μεγάλες δράσεις κι εκδηλώσεις, αλλά δεν είχε δομή φεστιβάλ και δεν είχε ανοίξει στην πόλη».

Το μεγαλύτερο πολυπολιτισμικό διεθνές φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης ξεκινά 1η Οκτωβρίου και ολοκληρώνεται στις 22 φιλοξενώντας καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Την έναρξη θα κηρύξει το «Revolution in Art», μια πολυμεσική έκθεση που παρακολουθεί την ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών στη Ρωσία, μέσα από το έργο ρηξικέλευθων καλλιτεχνών, ομάδων και κινημάτων μεταξύ 1900-1923.

● Στη μουσική, ηχηρή άφιξη είναι αυτή του επτά φορές υποψήφιου για Γκράμι, Κουβανού πιανίστα Ομάρ Σόσα που συμπράττει με τον πολυβραβευμένο Σενεγαλέζο τραγουδιστή Σεϊκού Κεϊτά (3/10). Ενώ μερικές μέρες μετά καταφτάνει ένας αστέρας της κλασικής: ο σπουδαίος βιολιστής Βαντίμ Ρέπιν (8/10).

Eξαιρετικές όμως είναι και οι προτάσεις από τον χορό και το θέατρο. Μεταξύ αυτών:

● Οι ηθικές διαμάχες της ζωής στην Ουγγαρία των πρώιμων 80s απασχολούν τον διεθνούς φήμης δραματουργό Béla Pintér στο «Our secrets», ένα έργο που μοιάζει με το χρονικό μιας περιόδου σημαδεμένης από την καχυποψία, την καταστολή, την υποκρισία, τη λογοκρισία, τις ανοιχτές παρακολουθήσεις (4/10).

● Παντρεύοντας στοιχεία από το μεταδραματικό, το αφηγηματικό και το διαδραστικό θέατρο, η πλέον ενδιαφέρουσα και ανερχόμενη ιρλανδική ομάδα Dead Centre έρχεται πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη κι αφηγείται με το «Lippy» τη δική της εκδοχή για μια οικογενειακή αυτοκτονία που είχε συγκλονίσει τη χώρα τους (13/10).

● Oι Βέλγοι Peeping Tom καταφτάνουν με την παράσταση «Moeder» («Η μητέρα»), μέρος ενός τρίπτυχου οικογενειακών πορτρέτων. Οι συγγενικές σχέσεις, ο διανοητικός κόσμος και η ψυχολογική διάσταση των χαρακτήρων, στοιχεία που δεσπόζουν στη δραματουργία της κολεκτίβας, επανέρχονται σε αυτή την παράσταση που μελετά πώς η μητέρα καθορίζει την ύπαρξή μας (17/10).

● Από τις πλέον αναμενόμενες παραστάσεις, το βαθιά συγκινητικό «Israfil’s Trumpet» θα μας δώσει τη σπάνια ευκαιρία να γνωρίσουμε το ιρανικό θέατρο (19/10). Ο Aμέρ Mοσαφέρ σκηνοθετεί το έργο του Siavash Pakrah, δηλαδή την ιστορία μιας καθημαγμένης πόλης όπου οι κάτοικοι εξοικειώθηκαν με τη θηριωδία και την απώλεια και πλέον λειτουργούν μόνο με το ένστικτο της επιβίωσης.

● Επίσης πρώτη φορά έρχεται η «Opera Crossroads» από τους Star Theater Beijing οι οποίοι διηγούνται μια ερωτική ιστορία δοσμένη με τους κώδικες της όπερας του Πεκίνου.

Η πρώτη φλόγα της διοργάνωσης ανάβει μεθαύριο Σάββατο που θα πραγματοποιηθεί ένα πολυθέαμα αφιερωμένο στα 100 χρόνια από τη Μεγάλη Πυρκαγιά του 1917 που κατέκαψε τη Θεσσαλονίκη και οδήγησε στην αναγέννησή της. Η δράση «Εγινε η σπίθα πυρκαγιά» (18.00-22.00) θα ξεκινήσει από την πλατεία Μουσχουντή (Ανω Πόλη), θα συνεχίσει στην οδό Εδέσσης και θα κορυφωθεί στην ειδικά πεζοδρομημένη, παραλιακή λεωφόρο Νίκης.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας