Συνήγορος του Πολίτη: Παρατυπίες στα έργα του Γαργαδόρου

Την απάντηση του Συνήγορου του Πολίτη σε αναφορά της για το έργο του Γαργαδόρου, στον Άγιο Νικόλαο δημοσιοποίησε η Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία των Παραλιών.

Σύμφωνα με την Πρωτοβουλία, η Αρχή επιβεβαιώνει τις παρατηρήσεις σχετικά με τις παρατυπίες, οι οποίες θεωρούνται ικανές να οδηγήσουν σε παύση του έργου. 

Συνοπτικά, ο Συνήγορος του Πολίτη επιβεβαιώνει τις παρατηρήσεις και τις ανησυχίες μας σχετικά με τις παρατυπίες του έργου, ικανές να οδηγήσουν σε παύση του έργου. 

Δυστυχώς, στο διάστημα από την κατάθεση της αναφοράς μας έως την απάντησή της, το έργο έχει προχωρήσει αρκετά. Ενδιαφέρον έχει η δήλωση άγνοιας από τη Λιμενική αρχή και σε τηλεφωνική επικοινωνία με το Συνήγορο του Πολίτη.

Η απάντηση του Συνήγορου του Πολίτη αναφέρει επίσης, επιπλέον προβληματικά σημεία της μελέτης πέρα από αυτά που είχαμε ήδη εντοπίσει.

Με τη νέα αυτή εξέλιξη, θεωρούμε επιτακτική τη σύγκληση Δημοτικού Συμβουλίου για το θέμα του Γαργαδόρου.

Αναλυτικά η απάντηση του Συνήγορου του Πολίτη στην αναφορά της Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Προστασία των Παραλιών:

Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά το άρ. 103 § 9 του Συντάγματος και το ν.3094/2003 εξετάζει αναφορά της «ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΛΙΩΝ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ» σχετικά με έργα που γίνονται στην παραλία Γαργαδώρος στον Άγιο Νικόλαο.

Από την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, το φωτογραφικό υλικό που προσκόμισαν οι ενδιαφερόμενοι, την ακτομηχανική μελέτη και την σύσκεψη μεταξύ εκπροσώπων της Αρχής και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης την 2.2.1028 στο Ηράκλειο, προέκυψαν τα εξής: 

  1. Τα αντιδιαβρωτικά έργα εγκρίθηκαν χωρίς να εξεταστεί η αιτία ή αιτίες που προκάλεσαν την διάβρωση. Στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν λιμενικά έργα και άλλα κρηπιδώματα ή κυματοθραύστες που έγιναν χωρίς άδεια και χωρίς να εκτιμηθούν οι ευρύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις οι οποίες ενδέχεται να είναι οι αιτίες ή να συμβάλλουν στη διάβρωση της ακτής. 
  2. Η περιοχή που εκπονήθηκε η ακτομηχανική μελέτη περιλαμβάνει έναν κυματοθραύστη που κατασκευάστηκε χωρίς άδεια και χωρίς Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων όσο κυρίως η Έγκριση της Ακτομηχανικής Μελέτης δέχεται ως δεδομένο την ύπαρξη του κυματοθραύστη, έμμεσα νομιμοποιώντας τον. Η άποψη της Αρχής είναι ότι θα έπρεπε να μην γίνει δεκτή η μελέτη χωρίς α) προηγούμενη νομιμοποίηση του κυματοθραύστη –εφόσον είναι δυνατή και β) να εξεταστούν λύσεις ως προς το μέγεθος, την θέση (προσανατολισμό) ή την πλήρη απομάκρυνσή του, ενώ θα πρέπει να εξεταστούν όλα τα παρακείμενα έργα που ενδέχεται να προκαλούν την διάβρωση.
  3. Από την ΑΕΠΟ δεν προκύπτει ότι προβλέπεται να γίνει επιχωμάτωση της παραλίας προκειμένου να κατασκευαστεί ο ύφαλος. Επίσης, δεν προκύπτει ότι το είδος των υλικών της επιχωμάτωσης είναι κατάλληλο για την κατασκευή του υφάλου. Σε αυτήν την περίπτωση, θα πρέπει να διακοπεί το έργο, να επιβληθούν κυρώσεις και να αποκατασταθεί το περιβάλλον. Σε ότι αφορά τις κυρώσεις θεωρούμε ότι η αρμόδια λιμενική αρχή οφείλει να ελέγξει εάν τα έργα είναι καθ’ υπέρβαση αδείας και να επιβάλει κυρώσεις σύμφωνα με το άρθρο 29 παρ. 11 του ν.2971/2001. Σε τηλεφωνική επικοινωνία η Λιμενική Αρχή επικαλέστηκε άγνοια σε τεχνικά ζητήματα και υποστήριξε ότι θα πρέπει να προηγηθούν οι ενέργειες από άλλες υπηρεσίες για την διαπίστωση της παράβασης. Ωστόσο, θεωρούμε ότι είναι δυνατόν να διαπιστωθεί εάν υπάρχει παράβαση των όρων της άδειας και της ΑΕΠΟ, χωρίς ιδιαίτερες τεχνικές γνώσεις, ενώ σε κάθε περίπτωση είναι δυνατή η επικοινωνία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να παρασχεθούν διευκρινήσεις.
  4. Δεν ορίστηκε επιβλέπουσα αρχή (άρθρο 12, ν.2971/2001) και δεν ενημερώθηκε εγκαίρως η αρχαιολογική υπηρεσία βάσει της ΑΕΠΟ. Οι παραβάσεις αυτές δεν απαιτούν διαπίστωση πραγματικών περιστατικών από καμία υπηρεσία. 
  5. Σύμφωνα με τους αναφερόμενους δίπλα στην θαλάσσια έκταση που επιχωματώθηκε βρίσκονται φωλιές από φώκιες. Αυτό δεν φαίνεται να λήφθηκε υπόψη στην ΜΠΕ και κατά συνέπεια στους περιβαλλοντικούς όρους.
  6. Έγινε αυτοψία από την αρμόδια υπηρεσία, αλλά δεν γνωρίζουμε εάν υπάρχει πρόταση για την επιβολή κυρώσεων.

Κατόπιν των ανωτέρω σας και επειδή υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις τόσο για την μη τήρηση των όρων των εγκρίσεων (τεχνικής μελέτης και ΑΕΠΟ) όσο και τη μη νόμιμη έγκριση καθώς δεν λήφθηκε υπόψη η ύπαρξη παράνομων κατασκευών παρακαλούμε να μας ενημερώσετε άμεσα για τις απόψεις σας επί του θέματος και τις τυχόν ενέργειες στις οποίες προτίθεστε να προβείτε καθώς το έργο είναι σε εξέλιξη και είναι σκόπιμο να αποτραπούν μη αναστρέψιμες καταστάσεις. 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας