«Το συλλαλητήριο είναι παράσταση που μπορεί να σπάσει ταμεία»

theatro-exo_xionizei.jpg

«Εξω χιονίζει»- Ειρήνη Ιωάννου, Νίκος Καρδώνης, Στάθης Κόικας Ειρήνη Ιωάννου, Νίκος Καρδώνης, Στάθης Κόικας

Εκατό χρόνια μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το μέντιουμ Νίνα καλεί στη σκηνή γνωστού κινηματοθέατρου τα εκτοπλάσματα έξι ξένων στρατιωτών που είχαν βρεθεί στο μέτωπο της Θεσσαλονίκης.

Ο καθένας θα καταθέσει τη δική του μαρτυρία, ζωντανεύοντας ένα σύμπαν αντιηρωικό, ξεκαρδιστικό αλλά και σπαρακτικό. Τα φονικά κουνούπια της μαλάριας, μια μπανιέρα με το αίμα τριάντα φαντάρων, εικόνες από τη μεγάλη πυρκαγιά της πόλης στα 1917, στην πολυφυλετική Θεσσαλονίκη της εποχής.

Ολα αυτά συμβαίνουν μέσα στη ζεστή αίθουσα του κινηματοθέατρου, καθώς έξω χιονίζει. Κι ενώ το χιόνι πέφτει και λιώνει, λιώνουν και οι λέξεις, οι πόνοι, τα χάδια, οι μέρες, οι ιστορίες...

Το έργο του Σάκη Σερέφα «Εξω χιονίζει» σκηνοθετεί η Μαρία Αιγινίτου στο θέατρο Επί Κολωνώ. Μια παράσταση που τροφοδοτεί η Ιστορία και η φρίκη του πολέμου.

Νέα παιδιά που ονειρεύτηκαν να ζήσουν, να δημιουργήσουν, να ερωτευτούν, βρέθηκαν στο μέτωπο της Μακεδονίας στη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αντιμέτωπα με την πείνα, την καταναγκαστική εργασία, την ελονοσία και τον τύφο, τη μεγάλη πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης, την παράνοια και τη φρίκη.

Σάκης Σερέφας

Ο Σάκης Σερέφας μάς μεταφέρει σ' ένα εξωτικό σκηνικό της Θεσσαλονίκης στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου:

«Εκατοντάδες χιλιάδες ξένοι φαντάροι, στρατιωτικοί, νοσοκόμες, κατάσκοποι, κάθε φυλής και χρώματος, έκαναν το πέρασμά τους με τον μικρό ή τον μεγάλο ρόλο που τους δόθηκε. Και τι απέμεινε από όλες αυτές τις ζωές; Κάποιες χιλιάδες τάφων στα συμμαχικά νεκροταφεία εντός και πέριξ της πόλης, κάποιες ξεθωριασμένες αναμνηστικές φωτογραφίες τους και μερικά ημερολόγια που εκδόθηκαν. Ολα τα υπόλοιπα τα κατάπιε το μέγα σκότος: τις αγωνίες και τους φόβους τους, τη μοναξιά και τη λαγνεία τους, τα ζόρια και τις τρελαμάρες τους, όλα παραχώθηκαν κάτω από την ασήκωτη πλάκα της λήθης που έχει χαραγμένη την επιγραφή "Πόλεμος". Αυτήν την πλάκα θέλησα να σηκώσω και να τους ζωντανέψω κάπως, έτσι ώστε ο θεατής του έργου να αναλογιστεί πως το χιόνι του χρόνου πέφτει αδιάκοπα και σκεπάζει τα πάντα. Εξω χιονίζει αδιάκοπα».

Η σκηνοθέτις Μαρία Αιγινίτου ζωντανεύει στη σκηνή τη βία του πολέμου:

«Παρά την εξέλιξη, την πρόοδο, οι σελίδες της Ιστορίας είναι γραμμένες, στο μεγαλύτερο μέρος τους, από πολέμους. Οσο κι αν υπονόμευσε ο Σάκης Σερέφας το ίδιο του το θέμα, αυτό ζωντανεύει με μεγαλύτερη ένταση κι ορμή. Διαβάζοντας τη σκηνή της μεγάλης πυρκαγιάς στη Θεσσαλονίκη, ένα ανθρώπινο πλήθος που τρέχει κυνηγημένο να σωθεί, σκέφτομαι τους ανθρώπους που σήμερα εγκαταλείπουν τις πατρίδες τους, κυνηγημένοι από την πολιτισμένη Δύση, από τις πολυεθνικές, από την απληστία και την αλαζονεία των κυβερνώντων. Ο άνθρωπος τελικά είναι καταδικασμένος από τον ίδιο του τον εαυτό, την ίδια του τη φύση. Καθώς έχει την ψευδαίσθηση πως όλα τα ορίζει, μπορεί να τα υποτάξει, να τα αρπάξει, να τα εκμεταλλευτεί, κάθε φορά θα ξεπέφτει όλο και περισσότερο, παγιδευμένος σε μία ζωή εφιαλτική, αβίωτη. Θα προσπαθεί πάντα να διαφυλάξει τα λιγοστά του υπάρχοντα, τη λιγοστή ζωή του, την οποία θα παρακολουθεί ως θεατής, θα ασκεί κριτική καταβροχθίζοντας πλαστικό φαγητό, ρουφώντας αλκοόλ ενώ θα χουχουλιάζει στο ζεστό του κάθισμα. Και την ίδια στιγμή θα ονειρεύεται τη μορφή της αγαπημένης του, τη φωνή της μάνας του, μία ζεστή ανθρώπινη παρουσία για να φτιάξει τον κόσμο ξανά από την αρχή. Δεν αλλάζει ο άνθρωπος από εποχή σε εποχή».

Στη σημερινή εποχή, στη σημερινή Θεσσαλονίκη, ο Σάκης Σερέφας περιγράφει το πρόσφατο συλλαλητήριο για την ονομασία της Μακεδονίας με όρους θεατρικούς...

«Ολο αυτό το θέαμα ήταν μια ζηλευτή, ακριβή υπερπαραγωγή. Είχε απ’ όλα: στολές εποχής, άλογα επί σκηνής, ρασοφόρους σε χρυσούς θρόνους, πλήθος από κομπάρσους, τεράστιο άγαλμα έφιππου κοσμοκράτορα ως ντεκόρ, πυρπολήσεις κτιρίων, λιντσαρίσματα με καδρόνια σε σκηνές όχλου. Με μία κατάλληλη δραματουργική επεξεργασία (οι μονόλογοι των επί της εξέδρας ομιλητών σε αρκετά σημεία πλατείαζαν, οι χαρακτήρες τους ήταν μονότροπα πλασμένοι, με αναφομοίωτες μπεκετικές επιρροές, δεν υπήρχαν δραματικές ανατροπές στην πλοκή, οι γυναικείοι ρόλοι ήταν ελάχιστοι, το ανδρικό γυμνό ανύπαρκτο) και την προσθήκη μπαλέτου, η παράσταση μπορεί να σπάσει ταμεία σε μια τουρνέ».

Μιλώντας για το σύγχρονο νεοελληνικό έργο ο Σάκης Σερέφας δηλώνει παλιομοδίτης στα γούστα του:

«Με αφορά το θέατρο ως τέχνη της εξαπάτησης, της παραμυθίας και του παραμυθιάσματος πρωταρχικά μέσω του λόγου, με παραστατικά μέσα μόλις ένα κλικ παραπέρα από εκείνα των ομηρικών αοιδών και των ραψωδών, δηλαδή τα ελάχιστα δυνατά (κι αυτό είναι κάτι που το απόλαυσα στη σκηνοθετική προσέγγιση του έργου από τη Μαρία Αιγινίτου). Εχω την αίσθηση -όχι όμως και την επαρκή εποπτεία- πως το σημερινό νεοελληνικό θέατρο προσφέρει εξαιρετικά δείγματα λογοκεντρικού και ανθρωποκεντρικού στη θεματογραφία του θεάτρου».

 Info:

Θέατρο Επί Κολωνώ-Black Box (Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός. Τηλ.: 2105138067). «Εξω χιονίζει» του Σάκη Σερέφα. Διασκευή- σκηνοθεσία: Μαρία Αιγινίτου. Επιμέλεια κίνησης: Βρισηίδα Σολωμού. Μουσική: Σωτήρης Καστάνης. Σκηνικό: Γιάννης Θεοδωράκης. Κοστούμια: Nina Loretti. Παίζουν οι ηθοποιοί: Ειρήνη Ιωάννου, Νίκος Καρδώνης, Στάθης Κόικας. Σάββατο στις 19.00 και Κυριακή στις 21.30

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας