Σύγκρουση Ν.Δ. - ΥΠΟΙΚ για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»

Αντιπαράθεση ανάμεσα στο υπουργείο Οικονομικών και στη Νέα Δημοκρατία προκάλεσε η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», με την αξιωματική αντιπολίτευση να κατηγορεί την κυβέρνηση για το τίμημα αν και η αρχική λάθος εκτίμηση ήταν ήδη γνωστή απ' τον Ιούνιο. Το υπουργείο Οικονομικών απαντώντας διευκρινίζει ότι ο καθορισμός του τιμήματος ήταν αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ και σημειώνει ότι ο επαναπροσδιορισμός του απ' την επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. οφείλεται στην άνοδο του τουρισμού και τις θετικές προοπτικές ανάπτυξης.

Η Ν.Δ. σημειώνει πως η κυβέρνηση επιχείρησε να παραχωρήσει με απευθείας ανάθεση το «Ελευθέριος Βενιζέλος» για επιπλέον 20 χρόνια, έναντι μόλις 483 εκατ. Ευρώ και πως με παρέμβαση της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνον έκρινε ότι ήταν ευτελές το τίμημα αλλά επί της ουσίας υποχρέωσε την κυβέρνηση να επανεκκινήσει τη διαδικασία, με συνέπεια το αεροδρόμιο να δοθεί τελικά έναντι τιμήματος 1,115 δισ. ευρώ, δηλαδή 131% παραπάνω από την αρχική τιμή.

«Η απόπειρα παράτασης της παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών σε εξευτελιστική τιμή, η οποία δεν ολοκληρώθηκε χάρη στην παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εγείρει αμείλικτα ερωτήματα διαφάνειας και χρηστής διοίκησης», τονίζει σε ανακοίνωσή της, καλώντας τους υπουργούς Οικονομικών και Μεταφορών, Ευκλ. Τσακαλώτο και Χρ. Σπίρτζη, να απαντήσουν ποια ήταν η διεθνής διαγωνιστική διαδικασία και πώς λήφθηκε η απόφαση παραχώρησης του αεροδρομίου έναντι 483 εκ. ευρώ.

«Σε ποια μελέτη βασίστηκε το τίμημα των 483 εκατ. ευρώ, με ποια κριτήρια την ενέκρινε η κυβέρνηση, και βάσει ποιας μελέτης τελικά αποφασίστηκε το τίμημα να ανέλθει σε 1.115 εκατ. ευρώ;», συνεχίζει η ΝΔ και προσθέτει: «Όσο η Κυβέρνηση -και ιδίως ο Υπουργός των Οικονομικών- σιωπά, τόσο θα επιβεβαιώνονται οι ενδείξεις ενός τεράστιου σκανδάλου».

Απαντώντας το υπουργείο Οικονομικών σημειώνει ότι η Νέα Δημοκρατία, ελλείψει αντιπολιτευτικού λόγου, προσπαθεί να ανακαλύψει «ενδείξεις ενός τεράστιου σκανδάλου».

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του: «Η δυνατότητα παράτασης για ακόμα 20 χρόνια προβλέπεται στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης του Αεροδρομίου, η οποία κυρώθηκε με το ν. 2338/1995 (ΦΕΚ Α΄ 202).

Το δικαίωμα παράτασης της σύμβασης του Αεροδρομίου μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ, με την υπ’ αριθ. 187 Απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ Β’ 2061/19.09.2011), όταν δηλαδή Υπουργός Οικονομικών ήταν ο πρώην συνέταιρος της ΝΔ, κ. Ευ. Βενιζέλος.

Η συμφωνία για την παράταση της σύμβασης του Αεροδρομίου αποτελούσε ένα από τα προαπαιτούμενα της 2ης αξιολόγησης του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής.

Με βάση το Ν. 3986/2011, η αποτίμηση, η επεξεργασία των νομικών κειμένων και εν γένει η διαπραγμάτευση για την επέκταση της σύμβασης του Αεροδρομίου ήταν αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ (στο οποίο συμμετέχουν ως παρατηρητές, ένας εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ένας εκπρόσωπος των κρατών μελών της Ευρωζώνης), με τη συμβολή των χρηματοοικονομικών (Eurobank -Lamda Infrastructure Finance) και νομικών (Potamitis-Vekris, Clifford Chance) συμβούλων του, και την έγκριση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων κατέληξε στις τελικές αποφάσεις για την επέκταση της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Ακριβώς για λόγους ασφάλειας του εγχειρήματος, η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε, πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας, να προηγηθεί η σύμφωνη γνώμη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Με άλλα λόγια, η παρούσα κυβέρνηση έπραξε το ακριβώς αντίθετο απ’ ό,τι συνήθιζαν να κάνουν οι κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ για πολλά χρόνια, να αγνοούν δηλαδή την ενωσιακή νομοθεσία, με αποτέλεσμα η χώρα να πληρώνει ακόμα υπέρογκα πρόστιμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για παραβιάσεις σε θέματα κρατικών ενισχύσεων.

H Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, πράγματι, θεώρησε ότι το τίμημα πρέπει να αυξηθεί από 484 σε 1,115 εκατ. ευρώ. Αυτό συνέβη επειδή το ΤΑΙΠΕΔ χρησιμοποίησε τα στοιχεία του 2015 για την αποτίμηση της παράτασης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζοντας τη ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα και τις ιδιαίτερα θετικές προοπτικές για αύξηση του ΑΕΠ, ζήτησε την αναθεώρηση των στοιχείων. Η αναθεώρηση αυτή οδήγησε στην αύξηση του τιμήματος».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας