Στόχος να είμαι καλά

«Πέρασε και το καλοκαίρι και δεν κατάφερα να αδυνατίσω, φανταζόμουν πως θα είχα τη δύναμη να το πετύχω με τα μπάνια και με μια πιο ‘‘περιορισμένη’’ διατροφή, να πετύχω αυτή την επιθυμητή απώλεια στο βάρος μου, όμως δεν έχασα δράμι... Αναρωτιέμαι αν πήρα και κάνα κιλό με τόσα παγωτά που έτρωγα, τρελαίνομαι για παγωτά!». «Σαν να έχασα πάλι τόσο χρόνο χωρίς να μπορέσω να είμαι όπως προσδοκώ: αδύνατη. Και είμαι πάλι θυμωμένη και είμαι πάλι με τις ίδιες σκέψεις για δραστικές δίαιτες, για τιμωρητικές στερήσεις τροφών, μπας και βάλω μυαλό...».

Ισως αυτές είναι γνώριμες σκέψεις, όταν κανείς σκέφτεται τις τόσες δίαιτες αδυνατίσματος που έχει αποπειραθεί να κάνει, τα τόσα χρόνια που έχει προσπαθήσει να ξεκινήσει κι έχει παρατήσει την προσπάθεια απώλειας βάρους, την αρχική του αποφασιστική στάση και την απογοητευτική της κατάληξη: «Δεν τα κατάφερα».

Εχω ξαναγράψει ότι είναι τόσο δύσκολο να αδυνατίσει κανείς (περίπλοκο και βαθύ), που φαντάζει ακατόρθωτο, σαν επανάληψη μιας ίδιας διαδρομής -ξεκινώ δίαιτα, πιέζομαι, δεν αντέχω, χαλάω τη δίαιτα, παχαίνω. Είναι δικαιολογημένος ο φαύλος κύκλος που βιώνει ό,τι βρίσκεται.

Πολλές φορές έχει κάποιος να ΑΝΑΡΩΤΗΘΕΙ αν η απώλεια βάρους είναι ο στόχος του ή χρειάζεται να είναι το αποτέλεσμα κάποιας μικρής ή μεγάλης αλλαγής στη ζωή του. Μιας και η παχυσαρκία είναι πολύ συχνά σύμπτωμα ενός ψυχικού «μπλεξίματος» ή κάποιας ψυχικής «πίεσης», ίσως είναι απαραίτητο σαν πρώτο βήμα να υπάρξει αλλαγή στον τρόπο που έχει συνηθίσει να αντιμετωπίζει τον εαυτό του, έναν τρόπο που στο κάτω κάτω δεν έχει διαλέξει ο ίδιος, μα του τον έχουν μάθει ή δεν γνωρίζει κάποιον άλλο.

Η πραγματικότητα που έχει βιώσει ο καθένας σε σχέση με τις ατελείωτες, επίμονες προσπάθειες αδυνατίσματός του τον καλεί να δώσει μία απάντηση στην αναρώτηση.

Από τη στιγμή που η διάθεσή σου δεν είναι ίδια, δεν μπορεί να είναι και η διατροφή σου ίδια κάθε μέρα. Από τη στιγμή που έχεις να σε αντιμετωπίσεις με έναν διαφορετικό τρόπο από αυτόν που συνήθως σε αντιμετωπίζεις, έχεις να αποδεχθείς τις διαφοροποιήσεις (παρεκκλίσεις εσύ τις ονομάζεις) στο είδος και στην ποσότητα της τροφής σου. Αναμενόμενο είναι να υπάρχει μια κάποια αστάθεια. Οπως αστάθεια μπορεί να υπάρχει και στη διάθεση.

Δημιούργησε εσύ άλλες σταθερές. Εύκολες, ευχάριστες, σαν να ξεκινάς ένα παιχνίδι.

Βάλε συστηματικά το περπάτημα (ή οποιαδήποτε μορφή κίνησης) στη ζωή σου και τη διασκέδαση.

Το να διαλέξεις εσύ πότε και πόσο θα περπατήσεις μέσα στην εβδομάδα σου να είναι ένας εφικτός κι εύκολος στόχος, το ίδιο και με τη διασκέδαση, πότε και πόσες φορές θα διασκεδάσεις. Θα σε βοηθήσουν πάρα πολύ και τα δύο στη διάθεση.

Οταν αυξάνουμε την κίνηση στο σώμα συστηματικά, αυξάνεται μια σειρά ουσιών που επιδρούν στη λειτουργία του εγκεφάλου, ο οργανισμός παράγει μερικές ουσίες. Με την παραγωγή και τη συγκέντρωση αυτών των ουσιών στον εγκέφαλό μας (π.χ., σεροτονίνη, ενδορφίνες, ντοπαμίνη), μειώνονται το άγχος, η κατάθλιψη και ο εκνευρισμός.

Αυξάνεται η ελαστικότητα των αρτηριών και η αιμάτωση των οργάνων. Τα τοιχώματα των αρτηριών και των φλεβών μας λιπαίνονται και θρέφονται πιο καλά, λόγω της αυξημένης ροής αίματος. Δυναμώνει ο καρδιακός μυς.

Με την άσκηση αυξάνονται οι απαιτήσεις του οργανισμού σε ενέργεια. Ετσι, η καρδιά αναγκάζεται να στείλει περισσότερο αίμα στα όργανα του σώματος.

Αυτό κατορθώνεται αρχικά με την αύξηση του ρυθμού με τον οποίο στέλνει αίμα στα όργανα του σώματος. Κι έτσι σταδιακά η καρδιά προσαρμόζεται και αποκτά περισσότερη δύναμη, οπότε έχει τη δυνατότητα να στέλνει περισσότερο αίμα σε κάθε σύσπαση.

Ετσι δουλεύει πιο οικονομικά, μιας και σε κάθε συστολή στέλνει περισσότερο αίμα. Σε κάθε χτύπο της δηλαδή στέλνει περισσότερο αίμα κι έτσι δεν χρειάζεται να δουλεύει τόσο γρήγορα.

Αποβάλλονται άχρηστες ουσίες από τον οργανισμό

Η απόκτηση στόχου και σκοπού είναι πολύ σημαντική παράμετρος στη ζωή μας. Η προσδοκία για διασκέδαση, ακόμη και μέρες πριν από το γεγονός, αυξάνει στο αίμα τις ενδορφίνες, μειώνει τις ορμόνες που έχουν σχέση με το στρες, αυξάνει ορμόνες που σχετίζονται με τη χαλάρωση και την ευχαρίστηση.

Σε συνδυασμό και με τη μεσογειακή διατροφή, οι πρώτες ευχάριστες αλλαγές θα έρθουν στο σώμα.

Γνωρίζω πως όταν η καθημερινότητα κάποιου είναι γεμάτη υποχρεώσεις, προβλήματα, έννοιες ή έλλειψη ελεύθερου χρόνου λόγω υπέρμετρης δουλειάς, όλα όσα αναγράφονται μπορεί να φαντάζουν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Οι μικροί στόχοι (έστω και της μία φοράς την εβδομάδα) είναι πάντα εφικτοί, όταν τους επιθυμήσει κανείς...

Δεν ξεχνάμε:

Στόχος είναι να είμαι καλά για να αδυνατίσω και όχι στόχος είναι να αδυνατίσω για να είμαι καλά.

Ξέρετε ότι

Οι ορμονικές αλλαγές που δημιουργούνται ακόμη και από την προσδοκία για το γέλιο μελετήθηκαν σε 16 εθελοντές άντρες, σε έρευνα που έγινε από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Ιργουιν της Καλιφόρνιας.

Στο αίμα των εθελοντών μετρήθηκαν ορμόνες όταν οι άντρες αυτοί περίμεναν, από τρεις μέρες πριν, να δουν ένα ευχάριστο γεγονός που αναμενόταν ότι θα τους προκαλούσε πολύ γέλιο.

Οι μετρήσεις έδειξαν:

 

Πτώση κατά 39% των επιπέδων της κορτιζόνης στο αίμα, η οποία ως ορμόνη σχετίζεται με το στρες.

 

Πτώση κατά 70% της αδρεναλίνης, η οποία είναι η κατεξοχήν ορμόνη του στρες.

 

Αύξηση κατά 27% της ενδορφίνης, η οποία είναι ορμόνη που παράγεται από τον οργανισμό, ανάλογη της μορφίνης και η οποία κάνει το άτομο να νιώθει καλά.

 

Αύξηση κατά 87% της αυξητικής ορμόνης. Η αυξητική ορμόνη έχει θετικές επιδράσεις στο ανοσοποιητικό σύστημα που είναι το σύστημα άμυνας του οργανισμού.

Οι αλλαγές που παρατηρούνται στον μεταβολισμό του οργανισμού δημιουργούνται όχι μόνο από το ίδιο το γέλιο, αλλά και από την προσδοκία ενός γεγονότος που θα προκαλέσει άφθονο γέλιο.

*Σύμβουλος διατροφής alpanopoulou@gmail.com

Έντυπη έκδοση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας