Στην ύλη της Β΄ Λυκείου ο «Περικλέους Επιτάφιος»

sxoliki_taxi.jpg

Σχολική τάξη EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Στις τελικές αλλαγές σε ό,τι αφορά την αναδιαμόρφωση του πλαισίου αξιολόγησης στο Λύκειο προχωρά το υπουργείο Παιδείας.

Με εγκύκλιο που ήδη έχει αποσταλεί στα Γενικά Λύκεια, οι βασικότερες τροποποιήσεις είναι:

α) καθιέρωση -τουλάχιστον δύο τον χρόνο- δημιουργικών εργασιών στην Α΄ και Β΄ Λυκείου, οι οποίες πλέον θα αποτελούν μέρος των (αντίστοιχων) μαθημάτων,
β) προαγωγικές στα Αρχαία Γενικής Παιδείας της Β΄ Λυκείου με έμφαση λιγότερη σε γραμματική-συντακτικό και περισσότερη στην κατανόηση των κειμένων στα οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, προστίθεται ο «Περικλέους Επιτάφιος» του Θουκυδίδη που αφαιρέθηκε πέρυσι από την Γ΄ Λυκείου,
γ) συνεξέταση Εκθεσης και Νέων Ελληνικών αλλά με λιγότερα ερωτήματα στις απολυτήριες της Γ΄Λυκείου.

Στην ίδια εγκύκλιο περιλαμβάνεται η μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων σε τέσσερα κατά τις απολυτήριες εξετάσεις, όπως έχει ήδη γίνει γνωστό.

Η επιτυχής εφαρμογή της «δημιουργικής εργασίας» πέρυσι αλλά και οι τεχνικές δυσκολίες που παρουσιάστηκαν οδήγησαν σε αναζήτηση βελτίωσης του πλαισίου λειτουργίας, όπως εξηγεί στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.

Για την ακρίβεια, ο αυτόνομος χαρακτήρας της απαιτούσε τη διαμόρφωση ειδικού ωρολόγιου προγράμματος για κάποιες ημέρες, γεγονός που δυσκόλευε τη διαμόρφωση του υπόλοιπου προγράμματος και τη διδασκαλία των υπόλοιπων μαθημάτων (επιλογή ημέρας, διαθεσιμότητα καθηγητών κ.ά.).

Σύμφωνα με τις τροποποιήσεις που περιλαμβάνονται στο σχετικό διάταγμα (Π.Δ. 46/2016):

◼ Οι δημιουργικές εργασίες, υποχρεωτικές όπως και πέρυσι, δεν είναι αυτόνομες αλλά εντάσσονται στα μαθήματα. Σε όλα τα μαθήματα. Τα θέματα δεν επιλέγονται από τα παιδιά αλλά από τους εκπαιδευτικούς, ενώ ο βαθμός θα συνυπολογίζεται όπως και οι άλλοι αξιολογικοί δείκτες (τεστ ωριαίο κ.ά.) στον βαθμό του τετραμήνου. Η εργασία είναι ομαδική – αν και δύναται να είναι και ατομική. Ο βαθμός θα είναι ίδιος για όλη την ομάδα. Εκτός κι αν ο εκπαιδευτικός κρίνει πως κάποιος μαθητής δεν συνεισέφερε όπως οι άλλοι, τονίζει το ίδιο στέλεχος, συμπληρώνοντας, ωστόσο, πως «αυτό θα είναι η εξαίρεση, όχι ο κανόνας».

◼ Τα θέματα των Δ.Ε. εντάσσονται στους εξής θεματικούς πυλώνες:

1) Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Κοινωνικές Επιστήμες και Καλλιτεχνική Παιδεία
2) Φυσικές Επιστήμες, Μαθηματικά, Πληροφορική και Φυσική Αγωγή.

◼ Οι μαθητές εκπονούν τουλάχιστον μία εργασία σε κάθε θεματικό πυλώνα.

Νέα ύλη

Σε ό,τι αφορά τα Αρχαία Ελληνικά:

◼ Πέρυσι προκλήθηκε μεγάλος θόρυβος όταν αφαιρέθηκε ο «Περικλέους Επιτάφιος» του Θουκυδίδη από την ύλη της Γ' Λυκείου. Φέτος παίρνει τη θέση που κρίνεται ότι είναι η καταλληλότερη. Σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, αποφασίστηκε η ένταξή του στην ύλη της Β΄ Λυκείου λόγω της συνάφειας (κυρίως σε ζητήματα Πολιτείας) με την «Αντιγόνη» που διδάσκεται στην ίδια τάξη, ενώ αποτελεί συνέχεια της Ιστορίας από την Α΄ Λυκείου η οποία αφορά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο.

◼ Η προσθήκη νέας ύλης συνδέεται και με τη νέα αντίληψη περί διδασκαλίας των Αρχαίων, η οποία έχει αρχίσει να καλλιεργείται από πέρυσι. Οι μαθητές να κατανοήσουν την ουσία των κειμένων. Η διδασκαλία όσο και η εξέταση σε γραμματική και συντακτικό μετριάζονται προς όφελος της καλύτερης δυνατής κατανόησης της ουσίας των κειμένων από τους μαθητές.

◼ Σε ό,τι αφορά την εξέταση, δίνεται διδαγμένο κείμενο μεγαλύτερο (12-20 στίχους) απ’ όσο χρειάζεται να μεταφράσουν (8-10 στίχους) για να καταλάβουν τα παιδιά όσο γίνεται καλύτερα το νόημα και τη θέση του αποσπάσματος στο κείμενο, ενώ διατηρείται, μεταξύ άλλων, η σύγκριση με παράλληλο κείμενο νεοελληνικής που εισήχθη πέρυσι.

◼ Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Λυκείου και εν γένει την αξιολόγηση των μαθημάτων και τις απολυτήριες εξετάσεις:

◼ Συνεξέταση Γλώσσας και Λογοτεχνίας με μείωση των ερωτημάτων από τέσσερα σε τρία (στο καθένα). Ηδη έχει καθιερωθεί στο Γυμνάσιο, ενώ πέρυσι εφαρμόστηκε και στα ΕΠΑΛ.

◼ Μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων σε τέσσερα κατά τις απολυτήριες εξετάσεις. Είναι τα εξής:

α) Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία (συνεξετάζονται σε τρίωρη εξέταση ως κλάδοι του μαθήματος Νέα Ελληνικά),
β) Μαθηματικά,
γ) Ιστορία,
δ) Βιολογία.

Στα υπόλοιπα μαθήματα της τελευταίας τάξης του ΓΕ.Λ. πλην της Φυσικής Αγωγής προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα και στο 1ο και στο 2ο τετράμηνο.

Ο βαθμός του απολυτηρίου σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο δύο βαθμών, αυτών του 1ου και του 2ου τετραμήνου.

Η επιλογή των τεσσάρων μαθημάτων, όπως εξηγούν κύκλοι του υπουργείου, έγινε με την ίδια λογική που το ίδιο εγχείρημα εφαρμόστηκε στην Γ΄ Γυμνασίου.

Πρόκειται για μαθήματα κοινά σε όλες τις τάξεις. Στο Γυμνάσιο από τις Φυσικές Επιστήμες επιλέχθηκε η Φυσική, ενώ στο Λύκειο το μοναδικό μάθημα γενικής παιδείας που εντάσσεται στις Φυσικές Επιστήμες είναι η Βιολογία.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ