Πλήρης ημερών «έφυγε» ο γλύπτης Θεόδωρος

metro-glipto-orologion.jpg

γλυπτό: «Ωρολόγιον του μετρό» Μία από τις δημιουργίες του είναι το έργο «Ωρολόγιον του μετρό», το οποίο βρίσκεται σήμερα στον κεντρικό σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα | EUROKINISSI

Ο διεθνώς καταξιωμένος γλύπτης Θεόδωρος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών. Όπως έγινε γνωστό, η κηδεία του θα γίνει τη Δευτέρα 11 Ιουνίου, στις 12 το μεσημέρι, στον Άγιο Νικόλαο Ρηγίλλης.

Επιθυμία του ήταν αντί στεφάνων να γίνει δωρεά στο Διεπιστημονικό Κέντρο Μελέτης Γλυπτικής, Αρχιτεκτονικής και Επικοινωνίας - Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία με την επωνυμία CitiesinBalance ή σε κάποιον άλλο κοινωφελή οργανισμό μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.

Μία από τις δημιουργίες του είναι το έργο «Ωρολόγιον του μετρό», το οποίο βρίσκεται σήμερα στον κεντρικό σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα. 

Ποιος ήταν 

Ο γλύπτης Θεόδωρος Παπαδημητρίου γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1931. Σπούδασε Γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή το Μιχάλη Τόμπρο. Συνέχισε τις σπουδές του με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) στην Εcole des Beaux Arts στο Παρίσι, με καθηγητή στη γλυπτική τον Μαρσέλ Ζιμόντ, για να περάσει σε μία συστηματική έρευνα για ζητήματα της γλυπτικής στον δημόσιο χώρο, δημιουργώντας και τις πρώτες ανεικονικές συνθέσεις του σε μέταλλο, σαν προ­τάσεις σύγχρονης γλυπτικής στον δημόσιο χώρο.

Το 1961 πραγματοποιεί την πρώτη έκθεση του έργου του στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού. Η περίοδος που ακολουθεί (1962-65) είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον γλύπτη, ενώ το 1965 συμμετέχει στη Μπιενάλε Νέων στο Παρίσι και κερδίζει το βραβείο Ροντέν. Τα ζητήματα επικοινωνίας διά μέσου της τέχνης, η τέχνη στον δημόσιο χώρο γίνονται για τον καλλιτέχνη πιο κρίσιμα και άμεσης σημασίας στην περίοδο της δικτατορίας στην Ελλάδα.

Η γλυπτική έκφρασή του παίρνει μορφές παρεμβατικής επικοινωνίας, όπως η μεγάλη έκθεση-εκδήλωση στο Εργαστήριο Σύγχρονης Τέχνης του Ινστιτούτου Γκαίτε). Από το 1971 έως το 1976 κεντρικό σημείο αναφοράς τού έργου του είναι οι «Χειρισμοί», όπου η γλυπτική ως μέσο επικοινωνίας διαλέγεται, δομείται και αποδομείται στη σχέση της με τα άλλα μέσα επικοινωνίας. Το 1972 διδάσκει γλυπτική στο California State University.

Από το 1977 έως το 1983 συμμετέχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ιταλία, τις ΗΠΑ, το Βέλγιο, την Κίνα, τη Βουδαπέστη κ.ά. Το 1980 γίνεται καθηγητής Πλαστικής στο ΕΜΠ της Αθήνας. Το 1983 η Εθνική Πινακοθήκη διοργανώνει μεγάλη αναδρομική έκθεση, όπου εκτίθενται έργα της περιόδου 1953-1983. Ακολουθούν εκθέσεις, εκδηλώσεις, εγκαταστάσεις σε Τουρκία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ελλάδα και ολοκληρώνονται ενότητες που είχαν μείνει ανολοκλήρωτες, όπως οι «Ισορροπίες "90", «Καρυάτιδες "94"».

Γλυπτά του Θεόδωρου έχουν τοποθετηθεί στις προσόψεις πολλών κτιρίων της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Παρισιού, των Βρυξελλών κ.ά.

Συλλυπητήρια από τον πρόεδρο της Βουλής

Τα συλλυπητήριά του για τον θάνατο του γλύπτη Θεόδωρου εξέφρασε ο πρόεδρος της Βουλής, Νικόλαος Βούτσης, σημειώνοντας τα εξής: 

Ένας μεγάλος εικαστικός καλλιτέχνης, ο διάσημος γλύπτης Θόδωρος, έφυγε σήμερα από κοντά μας, έχοντας ωστόσο περάσει στην αιωνιότητα μέσα από τα μοναδικά έργα του, που κοσμούν όχι μόνο αρκετούς δημόσιους χώρους της Ελλάδας αλλά και διάφορα μέρη του κόσμου.

Το εικαστικό και διδακτικό έργο του αποτελεί παρακαταθήκη για την πολιτιστική δημιουργία της χώρας μας. Στους οικείους του εκφράζω τα συλλυπητήριά μου.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας