Περί... χριστιανισμού

Ριζοσπαστικές Αναγνώσεις

Στη Λογική, ο όρος Εν Αρχή Αιτείσθαι, γνωστός και ως Petitio principii, χρησιμοποιείται για να περιγράψει τη γενικότερη πλάνη που δημιουργείται όταν οι αποδείξεις που παρέχονται για να τεκμηριώσουν μία πρόταση χρειάζονται αποδείξεις αυτές καθ' εαυτές, όπως ακριβώς και η ίδια η πρόταση, όταν, δηλαδή, όλες οι επιμέρους προτάσεις ενός επιχειρήματος είναι λογικές, αλλά δεν μπορούν να αποδείξουν με κανέναν τρόπο τον ισχυρισμό του ομιλητή ως αληθινό.

Παράδειγμα αυτής της μορφής πλάνης είναι το παρακάτω:

Εστω ότι ο Γιάννης δεν λέει ψέματα όταν μιλά.
Ο Γιάννης μιλά.
Αρα ο Γιάννης λέει την αλήθεια.

Η λογική πλάνη αυτή χρησιμοποιείται κατά κόρον από έμπειρους ρήτορες και χρήστες της Λογικής. Ενας από αυτούς τους έμπειρους ρήτορες είναι και ο Clinton Richard Dawkins, Βρετανός ακαδημαϊκός, ηθολόγος, εξελικτικός βιολόγος και συγγραφέας βιβλίων εκλαϊκευμένης επιστήμης. Ο Dawkins σε μεγάλο μέρος του γραπτού του έργου αλλά και σε δημόσιες ομιλίες ουσιαστικά ισχυρίζεται απλουστευμένα το εξής:

Εστω ότι ο Ιησούς είναι ο Υιός του Θεού, όπως πιστεύουν οι χριστιανοί.
Ο Θεός δεν υπάρχει.
Αρα ο Ιησούς δεν υπάρχει.

Ποια είναι όμως η πραγματική τεκμηρίωση που παρέχει για την ιστορικότητα ή καλύτερα τη μη ιστορικότητα του προσώπου του Ιησού Χριστού; Η τεκμηρίωση αυτή έχει προκύψει από την επιστημονική μέθοδο που τόσο έντονα και κραυγαλέα δοξάζει (και καλώς κάνει) ο Dawkins ή αποτελεί μέρος μιας γενικότερα προκατειλημμένης προσωπικής άποψης, μιας άποψης που διανθίζεται με επιχειρήματα στην προσπάθεια να γίνει αποδεκτή ως απόλυτη αλήθεια;

Αυτό πραγματεύεται το περιεχόμενο του βιβλίου «Dawkins vs Ιησούς» του Δημήτρη Τσινικόπουλου, στο οποίο ο συγγραφέας προσπαθεί διατηρώντας αποστάσεις και παραμένοντας αντικειμενικός να εξετάσει τα επιχειρήματα του Dawkins και να αντικρούσει τη μη ιστορικότητα του προσώπου του Ιησού, χρησιμοποιώντας δόκιμα επιχειρήματα και μια ιδιαίτερα πλούσια σύγχρονη βιβλιογραφία. Ο συγγραφέας, όντας νομικός και επί 35ετία δικηγόρος, αντιμετωπίζει τους ισχυρισμούς του Dawkins, όπως θα αντιμετώπιζε τα επιχειρήματα ενός αντιδίκου του στο δικαστήριο.

Δημήτρης Τσινικόπουλος Dawkins vs Ιησούς Εκδόσεις Φυλάτος, 2018 σελ. 206 Δημήτρης Τσινικόπουλος Dawkins vs Ιησούς Εκδόσεις Φυλάτος, 2018 σελ. 206 |

Το βιβλίο εξετάζει την εγκυρότητα και την ιστορικότητα των Ευαγγελίων (απόκρυφων και μη), τις εξωευαγγελικές ιστορικές μαρτυρίες για το πρόσωπο του Ιησού και τα επιχειρήματα νεότερων αλλά και παλαιότερων ιστορικών, αρχαιολόγων και φιλοσόφων που ασχολήθηκαν με αυτό το θέμα.

Με τρόπο δομημένο σε 8 κεφάλαια που περιλαμβάνουν ενθέματα αλλά και παραρτήματα, με απλή γραφή και αναλυτικό λόγο, ο Τσινικόπουλος προσπαθεί να μας μεταφέρει μπροστά σε αυτό το ιστορικό debate, σε αυτή τη μάχη ιδεών και στη συνέχεια αφήνει εμάς να εξετάσουμε αν ο Ιησούς είναι ένα σημείο αντιλεγόμενο (sic) ή όχι. Προσπαθεί να καταρρίψει το βασικό επιχείρημα της μη ιστορικότητας των Ευαγγελίων περιλαμβάνοντας σε εκτενές παράρτημα φωτογραφικό υλικό από σύγχρονες αρχαιολογικές έρευνες και να αναδείξει ιστορικά ντοκουμέντα μέσα από γραπτά και επιστολές αρχαίων μελετητών.

Στην πραγματικότητα, αντιλαμβάνεται ο αναγνώστης, το debate αυτό είναι παναιώνιο. Ηδη από την εποχή του Ιουλιανού στο «Κατά Γαλιλαίων» και μέχρι και τον Μπέρτραντ Ράσελ, που δηλώνει ότι «ιστορικά, είναι πολύ αμφίβολο ότι ο Ιησούς υπήρξε», υπάρχουν αναλυτικές και θορυβώδεις αμφισβητήσεις για την ιστορικότητα του Ιησού ως θεμέλιο της σύγχρονης χριστιανικής θρησκείας.

Τι βάθος έχουν όμως αυτά τα επιχειρήματα; Βασίζονται σε μια πολύπλευρη (επιστημονική) μέθοδο ή σε επιλεκτική ανάγνωση της Ιστορίας; Γιατί επιλέγουν οι μελετητές αυτοί να αγνοήσουν την ιστορικότητα των Ευαγγελίων; Γιατί ακόμη κι έτσι αγνοούν άμεσες και έμμεσες αρχαίες πηγές, πολλές εκ των οποίων προηγούνται ή είναι σύγχρονες με τα Ευαγγέλια; Αυτά είναι τα δεδομένα και τα ερωτήματα που μας παρουσιάζει ο Τσινικόπουλος και μας επιτρέπει με τη δική μας διερευνητική ματιά να εξετάσουμε.

 
Έντυπη έκδοση
Επιμέλεια κειμένου: Γιώργος Σταματόπουλος
 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας