Περφόρμανς στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου

isalos_grammi_apo_tin_omada_decadere.jpg

«Ισαλος γραμμή» από την ομάδα DεcadÉre «Ισαλος γραμμή» από την ομάδα DεcadÉre

Ισαλα ή ίσαλο γραμμή στη γλώσσα της θάλασσας ονομάζουν τη νοητή γραμμή στις πλευρές ενός πλοίου που σχηματίζεται από την τομή τους με την επιφάνεια του νερού σε ηρεμία. Αυτός ο ναυπηγικός όρος έδωσε τον τίτλο στην περφόρμανς που παρουσιάζει η ομάδα Dεcadēre στις 29 και 30 Ιουνίου στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου.

Η «Ισαλος γραμμή» αποτελεί μια σύνθεση τελετουργικών κειμένων διαφορετικών θρησκευτικών παραδόσεων με φυσικούς και ηλεκτρονικά επεξεργασμένους ήχους, μέσα από το τραγούδι, τον λόγο και με επίκεντρο τη μουσικότητα. Η παράσταση εξερευνά και συνδέει τον τρόπο με τον οποίο οι διάφορες θρησκείες και παραδόσεις αντιμετωπίζουν τελετουργικά και φιλοσοφικά το γεγονός του θανάτου.

Διαστέλλει τη στιγμή όπου ο άνθρωπος συνειδητοποιώντας το πεπερασμένο της ύπαρξης, δημιουργεί τον Θεό ως πράξη απόγνωσης, ως ανάγκη πίστης. Τότε που προσεύχεται, προσπαθώντας να νικήσει το αμετάκλητο γεγονός του θανάτου, να νικήσει τη φύση, ενώ συγχρόνως επιστρέφει σ’ αυτή, σαν το ψάρι που χτυπιέται στην ξηρά μέχρι την τελευταία ανάσα.

Δέκα ηθοποιοί, χορευτές και μουσικοί, μαζί με πενήντα μέλη από τη Χορωδία των ΚΑΠΗ Νίκαιας Ρέντη, υπό την διεύθυνση του μαέστρου Αναστάσιου Αναστασόπουλου, εξερευνούν αυτή την προσευχή που από πράξη απόγνωσης γίνεται πράξη επαναστατική, κόντρα στον θάνατο και την απελπισία, δημιουργώντας έναν πολυπολιτισμικό πολυφωνικό ύμνο.

Μέσα στον χώρο δημοπρασιών της Ιχθυόσκαλας Κερατσινίου, η οποία ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες της στο κοινό, δημιουργείται ο «χώρος» ανάμεσα στη θάλασσα και τη στεριά, ενδιάμεσα στη ζωή και τον θάνατο.

«Η επιλογή του χώρου είχε αρχικά συμβολικό χαρακτήρα γιατί ουσιαστικά επιβάλλει ολόκληρη τη δομή της περφόρμανς» λέει η Αρτεμις Γρύμπλα. «Το ψάρι στην ψυχολογία συμβολίζει αυτό που αναδύεται από το ασυνείδητο και βγαίνει στην επιφάνεια χωρίς έλεγχο.

Απ’ την άλλη, στη θρησκευτική παράδοση συνδέεται με τη βαθύτερη πίστη των ανθρώπων στον "αρχέγονο θεό". Η παράσταση λοιπόν, δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο σύμβολο, καθώς εξερευνά και προσπαθεί να κατανοήσει αυτόν τον βαθύ φόβο που αναδύεται μπροστά στη φυσική φθίση και οδηγεί τον άνθρωπο αιώνες τώρα να στρέφει τα μάτια προς "τους αγγέλους" και τα χέρια προς τους ανθρώπους για παρηγοριά.

Ο χώρος δημοπρασιών της Ιχθυόσκαλας είναι μια τεράστια ορθογώνια λευκή αίθουσα, η οποία χωρίζεται στα δύο από δύο σειρές κόκκινα πλακάκια που σχηματίζουν έναν μακρύ διάδρομο. Ο διάδρομος αυτός μάς οδήγησε ώστε να στήσουμε την παράσταση πάνω σε μία διαδρομή από την πρώτη στιγμή της συνειδητοποίησης του θανάτου, τα στάδια της αντιμετώπισής του, τα στάδια της ίδιας της φθοράς η οποία καταλήγει σε ένα παράδοξο δείπνο γιορτής».

Οι ήρωες στην παράσταση εναλλάσσονται σ’ έναν ατέλειωτο αποχαιρετισμό, στις θέσεις αυτού που φεύγει και εκείνου που μένει, με κάθε έναν να εκφράζει ένα διαφορετικό στάδιο του πένθους και της φυσικής φθοράς. «Ολοι, κάποιες φορές διαδοχικά και άλλες ταυτόχρονα, γινόμαστε ο κεντρικός ήρωας, ο άνθρωπος που μάχεται εδώ και αιώνες με τον φόβο του» λέει η Αρτεμις Γρύμπλα. «Ο τρόπος με τον οποίο ο άνθρωπος αντιμετωπίζει το βάρβαρο και αμετάκλητο γεγονός του θανάτου έχει αλλάξει ελάχιστα από τις πρώτες στιγμές της απόκτησης της γνωστικής του συνείδησης.

Αιώνες τώρα, στρέφει τα μάτια και τα χέρια προς τον ουρανό και τους ανθρώπους γύρω του, εφευρίσκει μία μετά θάνατον ζωή και αναζητά παρηγοριά, αψηφώντας και ολοκληρώνοντας με αυτόν το τρόπο τη ματαιότητα της ύπαρξης». Κι όλα αυτά χωρίς μηδενιστική διάθεση, χωρίς θλίψη, λέει η σκηνοθέτις. «Η παράσταση κινείται μάλλον στη σύζευξη του πένθους και της χαράς, του γέλιου και των δακρύων, μέσα στην τραγικοκωμωδία της ζωής που δεν οπισθοχωρεί μπροστά στον θάνατο αλλά δέχεται να λογαριαστεί μαζί του».

ΙNFO: Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου. Σύλληψη-Δραματουργία: Ομάδα Dεcadēre. Μουσική σύνθεση: Gary Salomon. Σκηνοθεσία: Αρτεμις Γρύμπλα, Αλκηστις Πολυχρόνη. Επιμέλεια κίνησης: Αλκηστις Πολυχρόνη. Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα. Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Αλέξανδρος Λαγόπουλος. Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου. Παίζουν: Παναγιώτης Γαβρέλας, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Αρτεμις Γρύμπλα, Αγάπη Ηλιάδου, Ιρις Κανδρή, Στέφανος Μουαγκιέ, Αλκηστις Πολυχρόνη, Γιάννης Σπανός, Λυγερή Ταμπακοπούλου, Gary Salomon. Στις 29, 30 Ιουνίου. Είσοδος δωρεάν.

► H παράσταση συμμετέχει στο Φεστιβάλ ΑΤΛΑΣ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά και είναι ενταγμένη στο Ανοιγμα στην πόλη του Φεστιβάλ Αθηνών.

 

Έντυπη έκδοση
 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας