Το πασχαλινό τραπέζι κρύβει κινδύνους

Κλεοπάτρα Αρέστη
Το Πάσχα για τους χριστιανούς, εκτός από τον θρησκευτικό του χαρακτήρα, έχει και γαστρονομικό ενδιαφέρον.

Παρόλο που η νηστεία των ημερών αποτελεί ευκαιρία για αποτοξίνωση με σημαντικά οφέλη για τον οργανισμό μας, το σημαντικότερο είναι να μην καταναλώσετε μεγάλες ποσότητες φαγητού αμέσως μετά την περίοδο αυτή (συχνό φαινόμενο που παρατηρείται την ημέρα της Λαμπρής είναι η μεταφορά ανθρώπων κατά εκατοντάδες σε νοσοκομεία με συμπτώματα τροφοδηλητηρίασης).

Στο βραδινό τραπέζι της Ανάστασης καλό είναι να περιοριστούμε μόνο στην κατανάλωση της παραδοσιακής μαγειρίτσας (μία μερίδα ισούται με 500-600 θερμίδες), που αποτελεί ένα καλό ενδιάμεσο στάδιο ανάμεσα στη νηστεία και τα εδέσματα του Πάσχα.

Συνοδέψτε την με λίγη σαλάτα, καθώς η κατανάλωσή της θα σας προστατέψει από την είσοδο μεγάλης ποσότητας ζωικών τροφών στον οργανισμό.

Σε περίπτωση που επιθυμείτε μια πιο ελαφριά επιλογή μπορείτε να την παρασκευάσετε με μεγαλύτερη ποικιλία λαχανικών και μικρότερη ποσότητα εντοσθίων και να προσθέσετε μόνο τα ασπράδια των αυγών.

Οδηγίες για την Κυριακή του Πάσχα:

 Το πρωινό της Λαμπρής ξεκινήσετε την ημέρα σας με ένα ελαφρύ πρωινό (π.χ. 1 π. γάλα χαμηλών λιπαρών ή 1 αφέψημα της αρεσκείας σας σκέτο κατά προτίμηση με 1 λεπτή φέτα τσουρέκι ή 2 μικρά πασχαλινά κουλουράκια και 1 φρούτο).

 Πριν από το πασχαλινό τραπέζι φάτε 1-2 φρούτα με λίγο τυράκι ή λίγους ξηρούς καρπούς, που είναι πηγές «καλών» λιπαρών κι αποφύγετε το τσιμπολόγημα μέχρι την ώρα που θα είναι έτοιμοι οι πρώτοι μεζέδες.

Υπολογίστε να φάτε μία μερίδα κοκορέτσι περίπου 3 δάχτυλα.

 Προσπαθήστε να τρώτε «συγκεντρωμένα» (όχι όρθιοι, αλλά στο τραπέζι).

 Στο μεσημεριανό τραπέζι ξεκινήστε με μια καλή ποσότητα σαλάτας, η οποία, λόγω των φυτικών ινών που περιέχει και της αυξημένης περιεκτικότητας σε νερό που έχουν τα λαχανικά, συμβάλλει στον πιο άμεσο κορεσμό αλλά και στη μείωση της απορρόφησης της χοληστερόλης που περιέχει το κρέας το οποίο θα καταναλώσετε.

 Οσον αφορά το κατσίκι και το αρνί, προτιμήστε το κατσίκι γιατί περιέχει λιγότερα κορεσμένα λιπαρά (100 γρ. κατσίκι μαγειρεμένο περιέχει 150 θερμίδες και 3 γρ. λίπους, ενώ 100 γρ. αρνί μαγειρεμένο περιέχει 258 θερμίδες και 16,5 γρ. λίπους). Συνοδέψτε το κρέας με ρύζι, πλιγούρι, πατάτες βραστές ή φούρνου ώστε να εξασφαλίσετε ένα ισορροπημένο γεύμα και αποφύγετε το ψωμί.

 Μην ξεχνάτε να μασάτε αργά, για τη διευκόλυνση της πέψης, για να χορτάσουμε πιο γρήγορα αλλά και για να το απολαύσουμε.

 Προτιμήστε κρασί αντί για μπίρα. Ενα ποτήρι κρασί αντιστοιχεί σε 70-90 θερμίδες, ενώ το αντίστοιχο της μπίρας έχει 150 θερμίδες, και έτσι θα σας γλιτώσει από αρκετή ενέργεια μιας και η μέρα μπορεί να συνοδευθεί από άφθονο αλκοόλ.

 Μην ξεχνάτε το νερό! Προς αποφυγήν της αφυδάτωσης και για να περιορίσουμε την κατακράτηση υγρών που προκαλούν τα αλμυρά τρόφιμα της μέρας...

 Δεν αλατίζουμε το φαγητό μας. Το αρνί και τα εδέσματα είναι συνήθως ήδη «υπεραλατισμένα».

 Το απόγευμα καταναλώστε ένα φρούτο με λίγους ξηρούς καρπούς και έπειτα από λίγη ώρα ένα μέτριο κομμάτι γλυκό της αρεσκείας σας.

 Βγείτε για έναν όμορφο περίπατο. Αυτό θα σας βοηθήσει να αισθανθείτε καλύτερα και παράλληλα θα σας εξασφαλίσει μια μικρή απώλεια ενέργειας.

Παρόμοια κινηθείτε και τη δεύτερη μέρα του Πάσχα.

Ακόμη, σε περίπτωση που ακολουθείτε δίαιτα απώλειας βάρους, δεν πειράζει εάν κάνετε ατασθαλίες για δύο ημέρες.

Τελειώνοντας οι γιορτές θα ξαναβρείτε τον ρυθμό σας και σε λίγες μόνο ημέρες θα χάσετε το βάρος που πήρατε στις ημέρες των εορτών.

Ωστόσο το σημαντικότερο όλων είναι να αντιμετωπίσετε τις γιορτές ως ευκαιρία για ξεκούραση, ανανέωση, συνάντηση με αγαπημένους ανθρώπους και όχι ως δικαιολογία για υπερκατανάλωση φαγητών, γλυκών, αλκοόλ.

Καλή Ανάσταση, καλό Πάσχα και… καλά τσουγκρίσματα!

*Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc. Διατροφή & Ασκηση, Xαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Master Practitioner on Eating Disorders & Obesity

Το efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες του έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας