Ουτοπικές ιστορίες για το μέλλον των πόλεων

skies

"In the Robot Skies" «In the Robot Skies» | © Dir. Liam Young

Πώς θα είναι στο μέλλον το τοπίο όπου θα κατοικούμε; Eικαστικοί, αρχιτέκτονες και designers από διαφορετικές γωνιές του κόσμου πλάθουν διαφορετικές ιστορίες για το μέλλον των πόλεων, ουτοπικές αλλά και δυστοπικές, στο πλαίσιο της έκθεσης «Tomorrows. Urban fictions for possible futures», την οποία εγκαινίασε η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στη Διπλάρειο Σχολή.

Το μέλλον σήμερα μοιάζει να είναι πιο κοντά από ποτέ άλλοτε. Μια σειρά από περιβαλλοντικές, τεχνολογικές και κοινωνικές μεταβολές μεταμορφώνουν τον πλανήτη και μας καλούν να αναλογιστούμε τη θέση μας σε αυτόν. Περιοχές εξαπλώνονται, ενώ άλλες εγκαταλείπονται λόγω της κλιματικής αλλαγής και ακραίων κοινωνικοπολιτικών συνθηκών.

Η ζωή στις πόλεις αναδιοργανώνεται, χάρη σε έξυπνα συστήματα που διαρκώς επεξεργάζονται τις κινήσεις ανθρώπων και μηχανών. Τεχνητές οικολογίες υπόσχονται απαντήσεις στις συνέπειες της ανθρώπινης δραστηριότητας στο φυσικό περιβάλλον, καθώς και στις ανάγκες του αυξανόμενου πληθυσμού. Τι σημαίνουν, όμως, οι αλλαγές αυτές για το μέλλον; Ποιος θα είναι ο ρόλος του ανθρώπου στους ταχείς μετασχηματισμούς του αστικού και φυσικού περιβάλλοντος;

Το «Τοmorrows» έχει αφετηρία δύο σημαντικά ιστορικά έργα από τη δεκαετία του 1960, την «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» του αρχιτέκτονα Τάκη Χ. Ζενέτου και την «Οικουμενόπολη» του αρχιτέκτονα και πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη, που συνδιαλέγονται με αξιώσεις με το σήμερα και προκαλούν θαυμασμό.

Heather Bizon, «In Plain Sight, from The Icelandic Infrastructure 2036-2056» Heather Bizon, «In Plain Sight, from The Icelandic Infrastructure 2036-2056» | © Michael Young & the Yale School of Architecture Advanced Studio, 2016

Ο Δοξιάδης είχε αναπτύξει τη θεωρία για την «Οικουμενόπολη», μια παγκόσμια πόλη λόγω της γιγάντωσης και εξάπλωσης των αστικών κέντρων, ενώ από την «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» του Ζενέτου εκτίθενται σπάνιες μακέτες, σχέδια και σημειώσεις του.

Η βίντεο εγκατάσταση του Λίαμ Γιανγκ «New City» με μια σειρά από κινούμενες πανοραμικές εικόνες πόλεων στο κοντινό μέλλον, η «Κληρονομιά» των Ερικ Μπέργκερ και Μαρί Κέτο, μια τσιμεντένια σαρκοφάγος με κοσμήματα και συσκευή μέτρησης ραδιενέργειας, το βίντεο της Εμα Τσαρλς «Λευκό Ορος» για πυρηνικό καταφύγιο έξω από τη Στοκχόλμη που έχει μετατραπεί σε τεράστιο κέντρο δεδομένων, το έργο της Κυριακής Γονή «The Aegean Datahaven: μια συνεργατική πλατφόρμα στο αρχιπέλαγος», ένα δίκτυο από μικρά κέντρα δεδομένων που διαχειρίζονται νησιωτικοί πληθυσμοί του Αιγαίου, είναι ορισμένα μόνο από τα εκθέματα.

Οι Δάφνη και Πάνος Δραγώνας επιμελούνται την έκθεση, που περιλαμβάνει βίντεο εγκαταστάσεις, αρχιτεκτονικές αφηγήσεις, σχέδια, μακέτες και μοντέλα υποθετικών συστημάτων, αντικείμενα τρισδιάστατης εκτύπωσης.

Οι αφηγήσεις αναφέρονται σε τεχνο-φυσικά περιβάλλοντα, σε νέα κελύφη για τον άνθρωπο και άλλους έμβιους οργανισμούς, σε επερχόμενα τεχνολογικά δίκτυα και υποδομές, στη διαμόρφωση μιας κοινωνίας που βασίζεται στην καταγραφή δεδομένων, καθώς και στον επαναπροσδιορισμό του ρόλου του ανθρώπου σε σχέση με τη φύση και την τεχνολογία.

Μέσα από την εξιστόρηση διαφορετικών ιστοριών με σημείο αφετηρίας πάντα το μέλλον, επιδιώκεται η παρουσίαση πρακτικών, μεθόδων και εργαλείων που ενθαρρύνουν την κριτική ενασχόληση με το ίδιο το παρόν.

Η έκθεση φιλοξενεί 33 συμμετοχές με ατομικά ή ομαδικά έργα: Shu Lea Cheang, Design Earth, Δήμητρα Κατσώτα & Coastal Domains Option Studio, Στεφανία Στρούζα & The New Raw, Emma Charles, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, Erich Berger & Mari Keto, Αριστείδης Αντονάς, Ζηνοβία Τολούδη, Michael Young & το Yale School of Architecture Advanced Studio, Metahaven, Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός, Πηνελόπη Χαραλαμπίδου & MArch Unit 24, Bartlett School of Architecture, Point Supreme Architects, Ζήσης Κοτιώνης, Tobias Revell, AREA Architecture Research Athens, Victoria University of Wellington, Adam Harvey, Behnaz Farahi, James Bridle, Βασιλεία Στυλιανίδου, !Mediengruppe Bitnik, Pinar Yoldas κ.ά.

 Πλ. Θεάτρου 3, μέχρι 16 Ιουλίου, 12.00-21.00, ελεύθερη είσοδος.
 Πληροφορίες: 210-9005800.

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας