Οι «Βάκχαι» του Ιάννη Ξενάκη

vakhai_toy_ianni_xenaki.jpg

«Βάκχαι» του Ιάννη Ξενάκη «Βάκχαι» του Ιάννη Ξενάκη

Μια παρτιτούρα-πρόκληση με υψηλές μουσικές και φωνητικές απαιτήσεις. Μια εξαντλητική σκηνική μουσική για δεκαεξαμελή γυναικεία χορωδία, έναν βαρύτονο στον ρόλο του Διόνυσου και 9μελή ορχήστρα πνευστών και κρουστών.

Ενα έργο το οποίο ανέβηκε μία φορά το 1993 στο Λονδίνο αλλά δεν έχει ηχογραφηθεί ποτέ. Ενας ερμηνευτικός άθλος, οι «Βάκχαι» του Ιάννη Ξενάκη έκαναν χθες πρεμιέρα στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ και σήμερα δίνεται η δεύτερη και τελευταία παράσταση. Σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας, διευθύνει ο Νίκος Βασίλειου – που υποδύεται και τον Πενθέα.

«Το ζήτημά μου δεν είναι να προκαλέσω τον ακροατή, αλλά τον ίδιο μου τον εαυτό. Αυτό είναι το πιο δύσκολο πράγμα, που πρέπει να κατανοήσει και να κάνει κάποιος. Οχι να άγεται και να απορροφάται από την επιτυχία, την πιθανή σκέψη της επιτυχίας ή του πλουτισμού από την επιτυχία της μουσικής του» έλεγε ο Ιάννης Ξενάκης που συνέθεσε το έργο κατόπιν παραγγελίας του Opera Factory του Λονδίνου και έκτοτε δεν το είδε να ανεβαίνει πουθενά αλλού.

Ανυπέρβλητο εμπόδιο για τη σκηνική τύχη του έργου είναι η τερατώδης δυσκολία της φωνητικής και μουσικής εκφοράς του κειμένου που επιβάλλει ο συνθέτης στις γυναίκες χορωδούς των Βακχών. Ο υπερβατικός δημιουργός για άλλη μια φορά ζητάει από τους ερμηνευτές του το αδιανόητο: να εννοήσουν, μέσα από ένα τελείως αμοτιβικό μουσικό κείμενο στα ερασμιακά, τον λόγο του Ευριπίδη.

Στο πρώτο πανελλήνιο ανέβασμα την πρόκληση ανέλαβε ο Γιάννος Περλέγκας, από τους πιο ανήσυχους σκηνοθέτες της γενιάς του. «Από τη στιγμή που καλείσαι ως σκηνοθέτης να παρουσιάσεις μια παραστάση φόρμα του έργου, κι όχι απλώς μια συναυλία, αρχίζεις και ψάχνεις πώς θα αποδώσεις σκηνικά τη βασική σύγκρουση του έργου, φυσικά μέσα από “ξενακικούς” όρους, κι όχι με τους λεκτικούς όρους του θεάτρου. Οι Βάκχες ήταν το τελευταίο έργο για τον Ευριπίδη και ένα από τα τελευταία του Ξενάκη. Μια διπλή παρακαταθήκη, μια διπλή υπόμνηση της χαμένης πίστης» σημειώνει ο Γ. Περλέγκας.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας