Οι νεκροί της Μάνδρας και το Πολυτεχνείο

mandra_2.jpg

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

Τετάρτη, απόγευμα, ταξιδεύουμε με τον Περικλή (Κοροβέση), με αυτοκίνητο νεαρών φίλων προς Κόρινθο, προσκεκλημένοι σε εκδήλωση, σε παραλιακό βιβλιοπωλείο (Μπιτσάκου) στο Βραχάτι Κορινθίας. Σιωπή.

Τι να πεις μετά από μια τέτοια τραγωδία; Αναρωτιόμασταν μόνο για τον αριθμό των νεκρών. Αίφνης η ροή διακόπτεται. Βρισκόμαστε στον κόμβο Ελευσίνας (τραγική ειρωνεία: το όνομά του είναι παράδεισος!). Η διάβαση κάτω από τη γέφυρα είναι απροσπέλαστη Τα νερά φτάνουν σε ύψος δύο-τριών μέτρων. Αναποδογυρισμένα (εντελώς) αυτοκίνητα μέσα τους. Παρεκκλίνουμε από την εθνική οδό και καθυστερούμε διότι όλα τα αυτοκίνητα κινούνται στον παράπλευρο δρόμο.

Μουδιάζουμε σύγκορμα. Ακούμε στο ραδιόφωνο τη ροή των γεγονότων. Κάποιοι έχουν κάνει κατάληψη στο Πολυτεχνείο. Γιατί; Ο θεός κι η ψυχή τους. Είκοσι-τριάντα νεαροί όλοι κι όλοι, απαγορεύουν την είσοδο. Παρεμβαίνουν αναιδώς στην εκδίπλωση μιας λαϊκής γιορτής, περιφρονώντας την κοινωνία. Τα «αιτήματά» τους είναι για κλάματα. Αυτοαποκαλούνται αναρχικοί - τα καημένα. Εάν δηλώνουν αναρχικοί και φτύνουν κατά πρόσωπο την κοινωνία, κάτι άλλο είναι· ας ψαχτούν καλύτερα, εάν βέβαια είναι σε θέση να το κάνουν.

Ο μπαρουτοκαπνισμένος Περικλής κουνάει το κεφάλι. Παραμένει σιωπηλός. Τον προκαλώ να πει δυο κουβέντες. «Τι να πω -ψιθυρίζει-, όλη μέρα ήμουν κολλημένος στην τηλεόραση και παρακολουθούσα την τραγωδία. Εχω συγκλονιστεί. Νιώθω τέτοια ταραχή μέσα μου, που νομίζω πως δεν είμαι σε θέση να πάω και να μιλήσω στην εκδήλωση».

Λίγο ώς πολύ είμαστε στην ίδια ψυχική κατάσταση, με δυσκολία βγαίνουν δυο λόγια. Ιδιες σκηνές είχα δει πριν από είκοσι χρόνια στην Κόρινθο, όταν είχε υπερχειλίσει ο Ξηριάς. Αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που οι πλημμύρες γίνονται φονικές, με δεκάδες νεκρούς. Στην Αττική ο εικοστός αιώνας... πλημμύρισε από πλημμύρες, όταν «ξέσπασαν» ο Κηφισός, το Λυκόρεμα, ο Ποδονίφτης. Οι αιτίες πάντα οι ίδιες: μπαζωμένα ρέματα, καμένα δάση χωρίς προσπάθεια αναδάσωσης και βεβαίως ελλιπή έως ανύπαρκτα αντιπλημμυρικά έργα.

Το Πολυτεχνείο παραμένει κλειστό. Μετά από μικρή καθυστέρηση ξαναβγαίνουμε στην εθνική οδό. Ο Περικλής αρχίζει να μιλάει. «Εάν αυτοί που είναι στο Πολυτεχνείο ήσαν πράγματι αναρχικοί και θέλουν να δείξουν στην κοινωνία τις ιδέες τους και τα "πιστεύω" τους, αυτή τη στιγμή έπρεπε να είναι εδώ, δίπλα στους πάσχοντες.

»Να ζαλωθούν κασμάδες και κουβάδες και να βοηθήσουν στη διάσωση των συνανθρώπων, που επλήγησαν από τις άγριες νεροποντές. Αυτό σημαίνει αναρχία: να είσαι δίπλα στους αδύναμους, να δείχνεις πάντα αλληλεγγύη, να διεισδύεις στο βάθος των κοινωνικών αναγκών, να υπερασπίζεσαι την κοινότητα, να δείχνεις έμπρακτα την αλήθεια των ιδεών σου, να προσφέρεις ανιδιοτελώς, να είσαι ξεχωριστός από αγάπη και όχι από οποιαδήποτε σκοπιμότητα ή κάποιο πρόσκαιρο όφελος.

»Οι αφορισμοί του τύπου "κάτω το κράτος", "κάτω ο πολιτισμός" και άλλα συνθήματα-πυροτεχνήματα εξοργίζουν την κοινωνία και αντί να τη δελεάσουν την απομακρύνουν».

Στην εκδήλωση με θέμα «Ανθρωποφύλακες-πενήντα χρόνια» ασχοληθήκαμε περισσότερο με τη γνώμη του Περικλή για τους πραγματικούς αναρχικούς και όλος ο κόσμος ανταποκρίθηκε, με τις ενστάσεις του βεβαίως αλλά με ειλικρινές ενδιαφέρον. Οταν είσαι εναντίον της κοινωνίας είσαι ένα τίποτα. Ευτυχώς, το Πολυτεχνείο «άνοιξε»...

   

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας