Οι κατοικίες του μέλλοντός μας

katoikia_elias.jpg

Η κατοικία της Ελιάς, Εύα Σοπέογλου | Φωτογραφία: Μαριάνα Μπίστη

Ενα σπίτι... τσέπης στέκεται ισάξια δίπλα σε μια βίλα με πρωτοποριακό ύφος αλλά και ένα πετρόκτιστο μοναδικής έμπνευσης με θέα το απέραντο γαλάζιο των Κυκλάδων, προσδιορίζοντας το πολυμορφικό στίγμα της αρχιτεκτονικής δημιουργίας που έδωσε τον δικό της αγώνα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης.

Είναι τα τρία σημεία αναφοράς στην 9η Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων, που οργάνωσε το Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής. Η έκθεση άνοιξε τις πύλες της την περασμένη εβδομάδα στο Μουσείο Μπενάκη (συγκρότημα οδού Πειραιώς), που έχει εξελιχθεί στο μόνιμο «στέκι» των αρχιτεκτόνων.

Κατοικία στην Πάρο, Mold Architects: Ηλιάνα Κερεστέντζη Κατοικία στην Πάρο, Mold Architects: Ηλιάνα Κερεστέντζη |

Στην πρόσκληση του θεσμού, που εγκαινιάστηκε το 1995 και κατάφερε να επιβιώσει στις δυσκολίες των τελευταίων χρόνων, ανταποκρίθηκαν 139 ομάδες νέων αρχιτεκτόνων, ηλικίας έως 45 ετών. Από αυτές τις προτάσεις έχουν υλοποιηθεί οι 58 και έχει ενδιαφέρον, αλλά και εξήγηση, ότι στην πλειονότητα των μελετών που έχουν μείνει, τουλάχιστον έως τώρα, στα χαρτιά περιλαμβάνονται βραβεία και συμμετοχές σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς για δημόσιους χώρους.

Κοινός παρονομαστής όλων των προτάσεων, υλοποιημένων ή μη, είναι η έμπνευση, που δείχνει ότι οι νέοι αρχιτέκτονες, που πήραν το πτυχίο τους στα χρόνια της κάθετης πτώσης της οικοδομικής δραστηριότητας, κατάφεραν να αξιοποιήσουν δημιουργικά τον χρόνο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι συμμετέχοντες στη φετινή διοργάνωση έχουν μεταπτυχιακούς και ορισμένοι διδακτορικούς τίτλους, στοιχείο που καταγράφεται για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση.

Το ένα τρίτο των έργων είναι κατοικίες, στη συντριπτική τους πλειονότητα υλοποιημένες. Καλύπτουν κυρίως περιοχές της περιφέρειας και μάλιστα είναι όλες εκτός των αστικών κέντρων, ενώ είναι αισθητή η απουσία της πρωτεύουσας. Ξεχωρίζει ένα εξοχικό στην Πάρο, που παίζει κρυφτούλι με τον περιβάλλοντα χώρο. Σε αυτό το αποτέλεσμα δεν συμβάλλει μόνον η χρήση της τοπικής πέτρας, αλλά κυρίως η αξιοποίηση του φυσικού ανάγλυφου που επέτρεψε να δημιουργηθούν φυγές προς τη θάλασσα.

Κατοικία στην Εύβοια, Tense Architecture Network: Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, Νέστορας Σκαντζούρης |

Η κατοικία στην Εύβοια δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα κορυφαία ονόματα του αρχιτεκτονικού μοντερνισμού, με την υποδειγματική ανάπτυξη των όγκων και τα μεγάλα ανοίγματα που ενοποιούν το εσωτερικό της κατοικίας με το εξωτερικό της. Τις εντυπώσεις όμως κλέβει μια σύνθεση η οποία συνδυάζει την arte povera με τα φυσικά υλικά και τις έξυπνες λύσεις που παρέχουν όλες τις σύγχρονες απαιτήσεις σε λίγα τετραγωνικά, στην κυριολεξία ένα σπίτι που χωράει σε μια... τσέπη!

Η «κατοικία της ελιάς», όπως ονομάζεται η σύνθεση λόγω των αναφορών της στο ιερό δέντρο, έχει τη δυνατότητα να μετασχηματίζεται ανάλογα με τις ανάγκες των ενοίκων της.

Στον τομέα των μελετών η γεωγραφική κατανομή φτάνει ώς το Κάιρο, όπου μια ομάδα Ελλήνων αρχιτεκτόνων οραματίστηκε ένα στέγαστρο για τη Νέα Πόλη Επιστημών. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις για την αξιοποίηση του ιστορικού κτιρίου της Ηλεκτρικής στο Νέο Φάληρο και η ανάπλαση της πλατείας Νίκης στην Κοζάνη.

Ο πλούτος των φακέλων δυσκόλεψε το έργο της επιτροπής, στην οποία μετείχαν ο πρόεδρος του Ινστιτούτου, Ηλίας Κωνσταντόπουλος, και οι αρχιτέκτονες Κωνσταντίνα Κάλφα, Θεώνη Ξάνθη, Πάνος Τσακόπουλος και Κώστας Τσαμπάσης. Αποφασίστηκε να κάνει τις επιλογές του κάθε κριτής και έτσι κατέληξαν σε 72 έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση.

INFO: Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη- Κτίριο οδού Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου θα παραμείνει ανοιχτή ώς τις 25 Νοεμβρίου, από Πέμπτη ώς Κυριακή, από 10 π.μ. ώς 8 μ.μ.

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας