Ο πόλεμος των λέιζερ

Στο απροχώρητο έχει φτάσει η επικίνδυνα λανθασμένη χρήση των κάθε λογής μικροσυσκευών που εκπέμπουν ακτίνες λέιζερ, και ειδικότερα στη Μεγάλη Βρετανία, όπου εκατοντάδες -νεαρά στην πλειονότητά τους- άτομα συνελήφθησαν την ώρα που σημάδευαν με την ακτίνα πιλότους αεροσκαφών και οδηγούς λεωφορείων και τρένων.

Οι παραβάτες σε λίγο καιρό θα βρεθούν αντιμέτωποι με μια πολύ πιο αυστηρή νομοθεσία που αφορά το επίμαχο αυτό ζήτημα, εφόσον τελικώς αυτή υπερψηφιστεί από τη βρετανική Βουλή.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Μόνο το 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία του βρετανικού υπουργείου Μεταφορών, σημειώθηκαν 1.500 «επιθέσεις» με λέιζερ εναντίον οδηγών και πιλότων και ο κάθε συλληφθείς πλήρωσε πρόστιμο 2.500 λιρών.

Οι αστυνομικές αρχές ισχυρίζονται ότι δεν διαθέτουν επαρκή εξουσία προκειμένου να ερευνήσουν και στη συνέχεια να οδηγήσουν στη Δικαιοσύνη τους δράστες που επιτίθενται όχι μόνο στα αεροσκάφη, αλλά και στα άλλα μεταφορικά μέσα, δημόσια ή ιδιωτικά.

Και δεν έχουν άδικο αφού, προς το παρόν, όταν η βρετανική αστυνομία θέλει να απαγγείλει κατηγορίες εναντίον υπόπτων για τέτοιου είδους επιθέσεις πρέπει να αποδείξει ότι ο ύποπτος όντως έκανε χρήση του λέιζερ σημαδεύοντας το πιλοτήριο του αεροσκάφους ή τον οδηγό του λεωφορείου.

Στην περίπτωση, όμως, που ο νέος νόμος επικυρωθεί η αστυνομία θα πρέπει απλώς να αποδείξει ότι ο ύποπτος έκανε χρήση του λέιζερ.

Εάν όντως εγκριθεί η νέα αυστηρότερη νομοθεσία, τότε θα βρίσκεται πολύ κοντά σ' αυτήν των ΗΠΑ, όπου οι αρχές πρέπει απλώς να αποδείξουν ότι ο επιτιθέμενος «έστρεψε την ακτίνα του εναντίον αεροσκάφους» και όχι να αποδείξουν ότι με την ενέργειά του αυτή έθεσε σε κίνδυνο τη ζωή των επιβαινόντων σε αυτό.

Πολύ πιο αυστηρή η αμερικανική νομοθεσία προβλέπει σειρά ποινών φυλάκισης που φτάνουν μέχρι τα πέντε χρόνια και υψηλών προστίμων, ακόμη και εκατοντάδων χιλιάδων δολαρίων, ενώ για την ιστορία αναφέρουμε ότι μόνο το 2016, σε παγκόσμιο επίπεδο, αναφέρθηκαν συνολικά 5.564 τέτοιες επιθέσεις.

Αεροπλάνα, τρένα και αυτοκίνητα

Το νομοσχέδιο για τη χρήση των λέιζερ δεν έχει ακόμη κατατεθεί στη Βουλή, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του ειδικού Τύπου, η κυβέρνηση Μέι επιβεβαίωσε ότι θα συμπεριληφθεί στο ευρύτερο νομοσχέδιο για την τεχνολογία αυτοκινήτων και αεροσκαφών, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στο Κοινοβούλιο μέσα στην άνοιξη.

Το πιθανότερο είναι να κατατεθεί στη Βουλή τον Μάιο ή, εναλλακτικά, να ενταχθεί σε άλλο, μεγαλύτερο νομοσχέδιο για τις «Σύγχρονες Μεταφορές», το οποίο κανονικά έπρεπε να έχει περάσει για ψήφιση από πέρυσι, άλλα άργησε χαρακτηριστικά λόγω των εξελίξεων που αφορούν το Βrexit.

Το επίμαχο νομοσχέδιο-ομπρέλα έχει στόχο να ρυθμίσει, μεταξύ πολλών άλλων θεμάτων, τη χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση στα οχήματα, τα αυτοκινούμενα αυτοκίνητα, την ασφάλεια των πτήσεων εμπορικών ιδιωτικών drones και τη μελλοντική τεχνολογική ανάπτυξη των εμπορικών μεταφορών.

Ο Βρετανός υπουργός Μεταφορών, Κρις Γκρέιλινγκ, ο οποίος παραδέχτηκε τις εκατοντάδες επιθέσεις με λέιζερ εναντίον τρένων και λεωφορείων, τόνισε:

«Η επίθεση με λέιζερ εναντίον πιλότων ή οδηγών είναι απίστευτα επικίνδυνη και μπορεί να έχει μοιραίες συνέπειες. Και παρότι γνωρίζουμε ότι περισσότεροι κάτοχοι στυλό-λέιζερ τα χρησιμοποιούν με καλές προθέσεις και μόνο για να διασκεδάσουν, ορισμένοι δεν συνειδητοποιούν καν τι μπορούν να προκαλέσουν σε οδηγούς και πιλότους, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια ασφάλεια. Γι' αυτό ακριβώς τον λόγο αποφασίσαμε να ενισχύσουμε τη σχετική νομοθεσία. Προκειμένου να προστατεύσουμε το κοινό απ' αυτούς που δεν γνωρίζουν τους κινδύνους ή, ακόμη χειρότερο, απ' αυτούς που ενσυνείδητα θέλουν να προκαλέσουν κακό. Αυτού του είδους οι επικίνδυνες συμπεριφορές πρέπει επιτέλους να σταματήσουν».

Από την πλευρά της η βρετανική αστυνομία Μεταφορών, η οποία κατέγραψε εκατοντάδες τέτοιες επιθέσεις την τελευταία διετία, διά του υποδιοικητή Αλούν Τόμας, επισήμανε στο αμερικανικό περιοδικό Ars Technica ότι όσοι στρέφουν τα λέιζέρ τους εναντίον τρένων ή αεροσκαφών ενδεχομένως δεν αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα της πράξης τους, η οποία θέτει σε μεγάλο κίνδυνο τις ζωές οδηγών και επιβατών.

Υπογράμμισε δε ότι, παρά το γεγονός ότι η αυστηροποίηση της νομοθεσίας δεν έχει ακόμη συντελεστεί, οι δικαστές δεν δείχνουν καμία επιείκεια σε τέτοια φαινόμενα και εξαντλούν τις δυνατότητες που τους δίνει η υφιστάμενη νομοθεσία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ένας νεαρός, ο οποίος συνελήφθη να στοχεύει με λέιζερ τον καπετάνιο φεριμπότ στη Μάγχη, καταδικάστηκε να πληρώσει πρόστιμο 70.000 λίρες!

«Σε κάθε περίπτωση», τονίζουν οι αρμόδιοι αστυνομικοί, «οποιαδήποτε μεταβολή του νόμου επί το αυστηρότερο θα μας λύσει ακόμη περισσότερο τα χέρια και θα μπορούμε να προστατεύσουμε επαρκέστερα τον πληθυσμό απ' αυτούς τους εγκληματικά ανόητους, που θεωρούν ότι η προσωρινή τύφλωση ενός οδηγού ή πιλότου που μεταφέρει δεκάδες άτομα είναι απλώς ένα χοντροκομμένο αστείο!».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας