Ο Λαμπράκης, η «Εφ.Συν.» και ο κ. Κοττάκης

Ο κ. Μανώλης Κοττάκης μάς έκανε χθες την τιμή να ασχοληθεί με το πολυσέλιδο αφιέρωμα για τον φάκελο του Γρ. Λαμπράκη στην Ασφάλεια, που δημοσιεύτηκε στην «Εφ.Συν.» του Σαββατοκύριακου και φέρει την υπογραφή μας.

Μας αφιέρωσε ένα άρθρο, το οποίο, με απειροελάχιστες διαφορές, δημοσιεύτηκε σε δύο εφημερίδες: στη «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» και στην «ΕΣΤΙΑ», στην οποία εσχάτως ανέλαβε χρέη διευθυντή.

Στην πρώτη το άρθρο του φέρει τον τίτλο «Τα παιχνίδια του ΣΥΡΙΖΑ με τη μνήμη Λαμπράκη».

Στην ΕΣΤΙΑ ο τίτλος είναι άλλος: «Με το ζόρι ‘‘κομμουνιστής’’»!

Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τον κ. Κοττάκη που εξέδωσε για μας πιστοποιητικό πολιτικών φρονημάτων και που μας κατέταξε στον ΣΥΡΙΖΑ και στα «παιχνίδια του» -αν και αυτό παραπέμπει σε παλιές ασφαλίτικες πρακτικές.

Οφείλουμε επίσης να τον πληροφορήσουμε ότι ΣΥΡΙΖΑ δεν είμαστε κι ούτε ψάχνουμε για πολιτική στέγη. Όταν αποφασίσουμε να ψάξουμε θα τον έχουμε υπ' όψιν.

Το δημοσίευμα στη «Δημοκρατία»

Ο κ. Κοττάκης ισχυρίζεται πως στο αφιέρωμα προσπαθούμε να βγάλουμε τον Λαμπράκη με το ζόρι κομμουνιστή.

Γράφει: «Η Αριστερά του Μνημονίου -προσοχή, όχι το ΚΚΕ- βρήκε καινούργιο ‘‘κοσκινάκι’’: Κάνει φέιγ βολάν στα ΜΜΕ όσους φακέλους αγωνιστών βρήκε στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης -άγνωστο αν αυτό γίνεται με τη συναίνεση των οικείων τους-, οικοδομεί διαχωριστικές γραμμές με λογικές Εμφυλίου και στην περίπτωση του Γρηγόρη Λαμπράκη πασχίζει να αποδείξει κάτι που δεν υπήρξε ποτέ: Κομμουνιστής».

Το δημοσίευμα στην «Εστία»
Αν και αδυνατούμε να κατανοήσουμε τι όφελος θα είχε ο ΣΥΡΙΖΑ να βγάλoυμε τον Λαμπράκη κομμουνιστή, από αυτό και μόνο τον ισχυρισμό του κ. Κοττάκη αντιλαμβανόμαστε πως δεν διάβασε τίποτα απ’ όσα γράψαμε στο αφιέρωμα.

Αν είχε διαβάσει θα γνώριζε πως η Ασφάλεια -κι όχι εμείς- σε όλα τα έγγραφά της, από το 1945 έως το 1963, χαρακτηρίζει τον Λαμπράκη επικίνδυνο Κομμουνιστή κατηγορίας Γ’ (ανώτατος βαθμός επικινδυνότητας με βάση τα ασφαλίτικα πρότυπα).

Εμείς αμφισβητήσαμε ευθέως ότι ήταν μέλος του ΚΚΕ. Και το πράξαμε με τους κανόνες της ιστορικής επιστήμης.

Γράψαμε:

«Η Ασφάλεια μάλιστα ισχυρίζεται στα έγγραφά της ότι υπήρξε δραστήριο μέλος και του ΚΚΕ -κάτι που δεν γνωρίζουμε να επιβεβαιώνεται από άλλη πηγή».

Ο κ. Κοττάκης ισχυρίζεται ότι φορτώνουμε στον Λαμπράκη πράξεις που παραπέμπουν στα «κονσερβοκούτια».

Γράφει: «Παρά ταύτα κάποιοι επιμένουν. Επιμένουν να επικαλούνται στοιχεία ότι συμμετείχε περίπου στις αγριότητες με τα κονσερβοκούτια».

Αυτός ο ισχυρισμός του είναι η δεύτερη απόδειξη πως δεν διάβασε το αφιέρωμα. Και καθιστά γελοία την κατηγορία «περί παιχνιδιών», αφού κανείς λογικός άνθρωπος δεν μπορεί να αντιληφθεί το όφελος που θα είχε ο ΣΥΡΙΖΑ αν ο Λαμπράκης φορτωνόταν τέτοιες κατηγορίες.

Τα περί αγριοτήτων και… κονσερβοκουτιών είναι ισχυρισμοί της Ασφάλειας και διαφόρων κατηγόρων του Λαμπράκη εκείνη την εποχή.

Τα ανατρέψαμε με το υλικό που υπάρχει στον φάκελό του.

Γράψαμε: «Σε ορισμένες αναφορές αστυνομικών εμφανίζεται και επικεφαλής της ΟΠΛΑ στον τομέα του -ισχυρισμός που δεν αποδείχτηκε ποτέ και που σταδιακά οι αρχές απέσυραν ως στοιχείο επιβαρυντικό γι’ αυτόν».

Και σε άλλο σημείο του αφιερώματος, αφού αναφέραμε όλα τα στοιχεία που αποδείκνυαν ότι μετά τη Βάρκιζα έγινε έρευνα για τις προαναφερόμενες -και άλλες- κατηγορίες σε βάρος του Λαμπράκη, προσθέσαμε:

«Εντούτοις οι κατηγορίες περί συμμετοχής του Λαμπράκη στην ΟΠΛΑ, περί εκτελέσεων εθνικιστών ή περί διάπραξης αδικημάτων που δεν είχαν αμνηστευθεί με τη συμφωνία της Βάρκιζας κατέρρευσαν».

Μάλιστα δημοσιεύσαμε και το σχετικό έγγραφο της Υποδιεύθυνσης Γενικής Ασφαλείας Αθηνών, το οποίο ανέφερε, ανάμεσα σε άλλα, και τα εξής: «εξ’ ενεργηθείσης ανακρίσεως ουδέν στοιχείον εις βάρος του προέκυψεν».

Ο εν λόγω κύριος μας κατηγορεί ότι στη αναφορά μας για τη συμμετοχή του Λαμπράκη στο διεθνές συνέδριο της Μόσχας για την Ειρήνη (9-14 Ιουλίου του 1962) ισχυριζόμαστε ότι: «ο Λαμπράκης ταξίδευε στη Μόσχα ως φιλοσοβιετικός» και ότι το ταξίδι του ήταν συνωμοτικό!

Αν είχε διαβάσει το αφιέρωμα θα γνώριζε πως πουθενά δεν λέμε για συνωμοτικό ταξίδι κι ούτε χρησιμοποιούμε τον όρο «φιλοσοβιετικός» ή κάποιον άλλον παρεμφερή.

Εμείς γράψαμε πως για τη φιλειρηνική δραστηριότητά του στο εξωτερικό βρέθηκε «στο στόχαστρο και στη συστηματική παρακολούθηση της ασφάλειας».

Παραθέσαμε επίσης ένα ασφαλίτικο σημείωμα το οποίο έλεγε:

«Κατ’ απολύτως ασφαλείς πληροφορίας ο ιατρός ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ Γρηγόριος του Γεωργίου μετέβη εις τας ανατολικάς χώρας, ένθα ωμίλησεν περί απυραύλου ζώνης. Εις συνομιλίας του μετά κομμ/στού την 16/7/62 ανέφερεν ότι μόλις έφθασε από την πρωτεύουσα του κόσμου».

Συνεπώς αν ο κ. Κοττάκης ενοχλείται γι’ αυτά που έγραφαν τότε οι ασφαλίτες, να πάει σ’ αυτούς να ζητήσει το λόγο.

Ο κ. Κοττάκης μάς μέμφεται επειδή γράψαμε ότι «Ο Γρ. Λαμπράκης τυπικά υπέγραψε δήλωση (σ.σ. μετανοίας). Ουσιαστικά όμως είναι σα να μην την υπέγραψε ποτέ».

Αν είχε διαβάσει το αφιέρωμα, θα ήξερε ότι για το θέμα γράψαμε αρκετά και εξηγήσαμε ότι θεωρούμε τη δήλωσή του τυπική γιατί μετά από αυτήν «στον φάκελό του δεν υπάρχει το παραμικρό στοιχείο ότι προέβη στην παραμικρή υποχώρηση άρνησης και σύγκρουσής με το πολιτικό του παρελθόν».

Κατανοούμε ότι ο κ. Κοττάκης θα ήθελε στο πρόσωπο του Λαμπράκη έναν ουσιαστικό δηλωσία, αρνητή του προηγούμενου εαυτού του και αντικομουνιστή αλλά δεν του βγαίνει. Γι’ αυτό καλό θα είναι να μην το ξαναπροσπαθήσει. Ούτε έμμεσα ούτε άμεσα.

Αφήσαμε στο τέλος την άποψη του κ. Κοττάκη για τους ατομικούς φακέλους φρονημάτων που κρατούσε η Ασφάλεια.

«Βεβαίως δεν αντιλέγω: Έχει δημοσιογραφικό ενδιαφέρον η ανάγνωση του φακέλου αυτού και άλλων», γράφει.

Όχι κύριε. Δημοσιογραφικό ενδιαφέρον μόνο για όσους δεν αντιλαμβάνονται την Ιστορία ως επιστήμη.

Για μας οι φάκελοι αποτελούν τεκμήρια της Ιστορίας που πρέπει να μελετιούνται με τους κανόνες της ιστορικής επιστήμης, η οποία δεν επιτρέπει ούτε την προχειρότητα ούτε το κουτσομπολιό, ούτε τα πάσης φύσεως παιχνίδια που έχετε στο μυαλό σας.

Γι’ αυτό και μελετάμε εξονυχιστικά τα θέματά μας και η «Εφ.Συν.» διαθέτει άπλετο χώρο στη δημοσίευση των πορισμάτων των ερευνών μας.

Δεν σας αρέσει; Δεν πειράζει. Δεν κάνουμε άλλωστε τη ίδια δουλειά.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας