Ο… κύκλος του Φανταστικού στη Θεσσαλονίκη

dimarxeio-thessalonikis.jpg

Δημαρχείο Θεσσαλονίκης INTIME NEWS / ΤΟΣΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Βρισκόμαστε στους χώρους του Δημαρχιακού Μεγάρου Θεσσαλονίκης στη Fantasmagoria, το πρώτο φεστιβάλ φαντασίας που γίνεται στη Θεσσαλονίκη. Η συζήτηση με τους διοργανωτές-εκπροσώπους του Φανταστικού κυλά ανάμεσα στη γνωριμία με τον Σύλλογο Φίλων Tolkien Θεσσαλονίκης, τις παρουσιάσεις βιβλίων του Φανταστικού, τις αναφορές ηρωίδων της λογοτεχνίας του τρόμου από την ομάδα Nyctophilia και τα θεατρικά εργαστήρια με τον τίτλο «Σκοτεινά Παραμύθια».

Η φαντασία

Ευλαμπία Τσιρέλη
«Η ομπρέλα της φαντασίας», μας λέει η Ευλαμπία Τσιρέλη, «είναι τεράστια και φιλοξενεί τη φαντασία, την επιστημονική φαντασία (με όλα τα υποείδη, όπως επική φαντασία, ηρωική φαντασία, ατμοπάνκ κ.λπ.), τον μαγικό ρεαλισμό και τον σουρεαλισμό, τον τρόμο και το παραμύθι. Θα μπορούσαμε να συζητάμε για ώρες για τον πλούτο του είδους και την τεράστια γκάμα του που είναι άγνωστα στο ευρύ κοινό. Υπάρχει μια τάση του κόσμου να πιστεύει ότι όταν μιλάμε για φαντασία, αναφερόμαστε σε δράκους και ξωτικά μονάχα, μα αυτό απέχει κατά πολύ από την "πραγματικότητα". Με το ένδυμα της φαντασίας έχουν ντυθεί ιστορίες με πολύ βάθος, που χρήζουν ακαδημαϊκής μελέτης. Εξάλλου μεγάλα έργα της λογοτεχνίας του Φανταστικού σήμερα θεωρούνται κλασικά. Ο κόσμος θεωρεί ότι πρόκειται για ένα νέο είδος λογοτεχνίας. Κι όμως η λογοτεχνία του Φανταστικού έχει τις ρίζες της στον ρομαντισμό. Απλά, στην Ελλάδα μας, όλα έρχονται με λίγη καθυστέρηση. Κάλλιο αργά, όμως...».

Γιώργος Δάμτσιος
Ο Γιώργος Δάμτσιος έχει εκδώσει δύο βιβλία και συμμετέχει σε πέντε συλλογές διηγημάτων: «Μ' αρέσει να περπατώ στην πόλη και να σκαρφίζομαι ιστορίες. Η Θεσσαλονίκη εμπνέει και εμπνέεται από τον χώρο του Φανταστικού και για μένα είναι πηγή έμπνευσης. Οταν περπατώ σκαρφίζομαι καινούργιες ιστορίες. Ιδίως όταν βρίσκομαι στην παραλία. Εκεί η μαγεία πολλαπλασιάζεται», λέει.

 

Η ελληνική μυθολογία

Ευαγγελία Παπανίκα
Στην καθημερινότητά της η Ευαγγελία Παπανίκα νιώθει όπως ο Σίσυφος. Κυλά τον βράχο της από την κορυφή του βουνού και τρέχει μετά ξοπίσω του να τον προλάβει ή να τον σταματήσει, έστω για λίγο. Αλλωστε ισορροπεί ανάμεσα στη μελέτη της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας και την πληροφορική που σπουδάζει. «Στον χώρο του Φανταστικού», λέει, «υπάρχει και ρεύμα και τάση και ισχύς και το πεδίο που δημιουργείται μαγνητίζει μικρούς και μεγάλους, γι' αυτό και παρατηρείται μια εκδοτική άνθηση στον χώρο του Φανταστικού ακόμη και για μια μικρή χώρα με τόσα προβλήματα όπως η Ελλάδα».

Fantasmagoria

Μάριος Δημητριάδης
«Μέχρι πριν από λίγα χρόνια λίγοι εκδοτικοί οίκοι εξέδιδαν βιβλία φαντασίας, κι αυτά αφορούσαν κυρίως ξένους συγγραφείς. Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε να δίνονται συνεχώς ευκαιρίες σε πολλούς δικούς μας συγγραφείς, με αποτέλεσμα ο χώρος μας να γεμίζει με όλο και περισσότερα βιβλία του Φανταστικού. Τα πράγματα γίνονται όλο και καλύτερα και αυτό μονάχα ευχάριστο μπορεί να είναι», εξηγεί ο Μάριος Δημητριάδης, ένας από τους διοργανωτές της Fantasmagoria.

Η Fantasmagoria ήταν το πρώτο φεστιβάλ Φανταστικού της Θεσσαλονίκης (έγινε στις 1 και 2 Απριλίου), με επίκεντρο τη λογοτεχνία του Φανταστικού. Γι' αυτό περιλάμβανε παρουσιάσεις βιβλίων, ομιλίες και εργαστήρια δημιουργικής γραφής.

Η φαντασία ωστόσο έχει πολλές εκφάνσεις και γι' αυτόν τον λόγο παρουσιάστηκαν και άλλα είδη τέχνης τα οποία έχουν πυρήνα τη φαντασία: φανταστικές χορωδίες, κατασκευές, θέατρο, αρχαίες λύρες, επιδείξεις μεσαιωνικών σπαθιών, κόμικς, ζωγραφική και παιχνίδια. Η μεγάλη αποδοχή που είχε θα την καθιερώσει σίγουρα ως θεσμό.

Μέλος της
ΕΝΕΔ