Ο Κλάδος των οραμάτων

klados-giorgis.jpg

klados-giorgis Γιώργης Κλάδος (1923-2017)

Βάδιζε βυθισμένος σε μια φωτεινή στοχαστικότητα σαν άγαλμα του Ροντέν στον δρόμο, που καλούσε τους πολίτες να αυτενεργήσουν στο μέτρο μιας δικής τους θεσπισμένης συλλογικότητας. Με το αγέρι του Ψηλορείτη ακινητοποιημένο στα μαλλιά, σαν αρχέγονο μουσικό δισκοπότηρο μιας αέναης πολιτισμικής παράδοσης που έπρεπε συνέχεια να διαβάζεται με τις κλίμακες του μέλλοντος.

Στα μάτια του δυο ριζίτικα κυμάτιζαν ως καθαρτήριο πυρ μιας σκέψης που φλεγόταν από την Αντίσταση και την ουτοπία των ιδεών, καθολικό πυροφάνι στα επερχόμενα σκότη. Αλλωστε ο Γιώργης Κλάδος (1923-2017) είχε μια απίστευτη ικανότητα να απωθεί τις σκοτεινές στιγμές της καθημερινότητας, με το μεγαλείο των οραμάτων της Αριστεράς και τη μαεστρία υλοποίησής τους.

Το 1980 δούλεψα στο ιστορικό βιβλιοπωλείο του «Πανδώρα», στην πλατεία Λιονταριών του Ηρακλείου, και διαπίστωσα την τεράστια γνώση που διέθετε για την κλασική λογοτεχνία και την ποίηση, απόρροια μιας συστηματικής αυτομόρφωσης. Γνώριζε τον αείμνηστο Νίκο Πουλαντζά, τον οποίο είχε φιλοξενήσει το καλοκαίρι του 1977 στα Ανώγεια. Ηταν ποιητής της πολιτικής πράξης και δάσκαλος του συγκεκριμένου, βαφτισμένος μέσα στη μαγεία της ουτοπίας.

Μετά τη διάσπαση του ΚΚΕ πέρασε στο ΚΚΕ Εσωτερικού, τις ιδέες του οποίου για την τοπική αυτοδιοίκηση εφάρμοσε ιδανικά στον Δήμο Ανωγείων, τον οποίο κατέστησε διεθνές πρότυπο. Με τη βαθιά παιδεία και τον κοινωνικό του ριζοσπαστισμό, δημιούργησε ένα μοντέλο αυτοδιοικητικό αλλά και πολιτικό, στο οποίο ο Πολιτισμός, η Οικολογία, η Αυτοδιαχείριση, η Πολιτική Ηθική, ως ακρογωνιαίος λίθος της κοινωνίας, μαζί με την ενίσχυση των γυναικών ως θεμελιακών υποκειμένων απελευθέρωσης της κοινωνίας, διαμόρφωσαν έναν πόλο εναλλακτικής πολιτικής.

Ο Πολιτισμός και η Οικολογία διαπερνούσαν κάθε δραστηριότητα, από την κτηνοτροφία, τη γεωργία, τον τουρισμό, τις υπηρεσίες ώς την καθαυτό καλλιτεχνική δημιουργία. Είχε κατανοήσει πως εκτός από διαμορφωτής της κοινωνικής συνείδησης ήταν και αυξανόμενος οικονομικός πόρος.

Πραγματοποίησε το 1980 το πρώτο συνέδριο για τον Ελληνικό Πολιτισμό με τον Νίκο Σβορώνο, τον Κωνσταντίνο Τσουκαλά, τον Κωστή Μοσκώφ, τον Νίκο Χατζηνικολάου, τον Γρηγόρη Σηφάκη, τον Κώστα Ζουράρι και άλλους, έκανε τις «Μουσικές Γιορτές Ανωγείων» με τον μαγικό Μάνο Χατζιδάκι, ο οποίος τον αποκαλούσε «σοφό», δημιουργώντας μια νέα γενιά καλλιτεχνών.

Ξεκίνησε τις ανασκαφές στο Ιδαίον Αντρον και στη Ζώμινθο με τον Γιάννη Σακελλαράκη. Εφερε ειδικούς από την UNESCO για να μάθουν στις υφάντριες των Ανωγείων ειδικές τεχνικές. Ιδρυσε το πρώτο ΚΑΠΗ στην Ελλάδα, κ.ά. Ο Κλάδος έδεσε υποδειγματικά την παράδοση με τη ριζοσπαστική πρωτοπορία.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας