Ο καθηγητής Μπαμπινιώτης και μια λαθροχειρία «καλή τη πίστει»

andriotis.jpg

Η πρώτη έκδοση του βιβλίου του Ανδριώτη (1957) | ΕΦ.ΣΥΝ.

Με ανάρτηση στον προσωπικό του ιστότοπο ο καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης επιχειρεί να απαντήσει στο κείμενό μου που δημοσιεύτηκε στην «Εφ.Συν.» με τίτλο «Οι νέοι “μακεδονομάχοι”, ο Λένιν και η απάτη» (9.7.2018).

Στην απάντησή του ο κ. Μπαμπινιώτης με κατηγορεί ότι πραγματοποίησα «ανεπίτρεπτη επίθεση στον αείμνηστο καθηγητή τής γλωσσολογίας τού Α.Π.Θ. Νικόλαο Ανδριώτη». Αλλά με τόσες περγαμηνές που έχει ο ίδιος, αποκλείεται να μην αντιλήφθηκε ότι στόχος του άρθρου δεν ήταν ο Ανδριώτης, αλλά όσοι –και ανάμεσα σ’ αυτούς και ο ίδιος ο κ. Μπαμπινιώτης- αναπαράγουν σήμερα ένα πόνημά του συνταγμένο το 1957 για καθαρά προπαγανδιστικούς σκοπούς, βαθιά σημαδεμένο από τις επιταγές του Ψυχρού Πολέμου και της αντικομμουνιστικής εκστρατείας στα Βαλκάνια.

Επί της ουσίας:

  • Απέδειξα ότι το παράθεμα του Λένιν, στο οποίο βασίζει την αντικομμουνιστική του επιχειρηματολογία ο Ανδριώτης είναι κατασκευασμένο. Ποια είναι η απάντηση του Μπαμπινιώτη; Δέχεται ασυζητητί την ορθότητα της επισήμανσής μου, προσθέτοντας μόνο ότι η χρήση του έγινε από τον Ανδριώτη «καλή τη πίστει». Αλλά από πότε μπορούν να θεωρούνται «επιστημονικά», κείμενα που στηρίζονται σε ψευδή στοιχεία; Και ποια επιστημονική δεοντολογία επιτρέπει την απάτη, όταν αυτή διαπράττεται «καλή τη πίστει»;
  • Ο κ. Μπαμπινιώτης δεν λέει ούτε λέξη για τη σαφή ομολογία του Ανδριώτη σχετικά με τον προπαγανδιστικό χαρακτήρα του κειμένου του. Θυμίζω ότι ο Ανδριώτης ξεκινούσε την παράγραφο για τις δήθεν δηλώσεις του Λένιν με το εξής απίστευτο: «Και ύστερα εμείς οι Έλληνες εξακολουθούμε να συζητούμε με τους ανθρώπους αυτούς στα σοβαρά, και τρέμουμε μην προβάλουμε κανένα επιχείρημα ασύμφωνο με την ιστορική αλήθεια». Αυτή η φράση πιστοποιεί ότι ο Ανδριώτης δεν έδρασε «καλή τη πίστει». Δήλωνε έτοιμος να προβάλει επιχειρήματα «ασύμφωνα με την ιστορική αλήθεια», εφόσον θεωρούσε ότι αυτό επέβαλλε το εθνικό συμφέρον. Ισχύει άραγε αυτό και σήμερα για τον κ. Μπαμπινιώτη;

Το μοναδικό «επιχείρημα» του κ. Μπαμπινιώτη είναι ότι ο Ανδριώτης υπήρξε άξιος και σεβαστός επιστήμονας, ενώ εγώ είμαι «άσχετος με την ουσία τού θέματος». Αλλά όταν τεκμηριώνεται η λαθροχειρία ενός «άξιου» και «σεβαστού», δεν έχει σημασία ποιος την τεκμηριώνει. Νιώθω μάλιστα τον πειρασμό να αναρωτηθώ: αφού τρέφει τόσο μεγάλο σεβασμό ο κ. Μπαμπινιώτης στο συγκεκριμένο έργο του Ανδριώτη (το αποκαλεί «ένα  από τα πιο έγκυρα επιστημονικά γλωσσολογικά κείμενα που έχουν ποτέ γραφεί για την ψευδώνυμη γλώσσα των Σκοπίων»), για ποιο λόγο δέχτηκε αδιαμαρτύρητα τη δική μου ένσταση; Γιατί δεν έψαξε στους 50 τόμους των Απάντων του Λένιν μήπως ανακαλύψει τις επίμαχες φράσεις; Γιατί πίστεψε αμέσως εμένα τον άσχετο και όχι τον άξιο επιστήμονα;

Κακά τα ψέματα. Ο κ. Μπαμπινιώτης γνωρίζει καλά ότι στις συνθήκες που γράφτηκε η μπροσούρα του Ανδριώτη το 1957 ήταν αυτονόητη η αντικομμουνιστική προπαγάνδα και η αντιγραφή πηγών των αμερικανικών υπηρεσιών. Εξήντα χρόνια αργότερα θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει περισσότερο να μένουμε σύμφωνοι με τις ιστορικές πηγές και να μην υιοθετούμε «καλή τη πίστει» κατασκευασμένα τεκμήρια.

Περιμένω με ενδιαφέρον την επανόρθωση του κ. Μπαμπινιώτη για τη λαθροχειρία, στην προσεχή επανέκδοση του τόμου που επιμελείται ο ίδιος. Αν δεν υπάρξει επανόρθωση, τότε εξαφανίζεται και το επιχείρημα για την «καλή πίστη» όσων διέπραξαν και όσων αναπαράγουν μέχρι σήμερα τη λαθροχειρία.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας